Zee van problemen plagen de Fisker Ocean

DoorMatthias Hautekiet

12 februari 2024
Fisker Ocean

De Fisker Ocean is sinds vorig jaar verkrijgbaar, maar sommige eigenaren zouden al maanden met problemen kampen. Uit interne documenten blijkt nu dat rijders problemen ervaren met de remmen, haperende sensoren, stroom die wegvalt en spontaan openende motorkappen. Daarbovenop komt nog eens heel wat kritiek op de klantenservice van het bedrijf.

Uit documenten die TechCrunch kon inkijken, blijkt dat zowel klanten als leidinggevenden van het bedrijf problemen ervaren. Zo zou de Fisker Ocean van Wendy Gruel, een lid van de raad van bestuur, te kampen hebben gehad met een plotseling stroomverlies op de weg. Volgens het bedrijf ligt een defecte datalogger, die enkel aanwezig is in wagens van personeel, aan de basis. Ook CFO Geeta Gupta Fisker, de vrouw van oprichter Henrik Fisker, had te maken met een gelijkaardig probleem.

Stroomuitval en opgesloten bestuurders

Toch stellen we ons vragen bij die verklaring. Uit het onderzoek van TechCrunch blijkt namelijk dat er sinds de lancering al meer van 100 van die plotselinge stroomuitvallen werden gerapporteerd. Volgens Fisker is er voor alle wagens met problemen een oplossing gevonden. Maar daar stoppen de problemen niet. Zo zouden er meerdere klanten zijn waarbij de sleutels het plots niet meer deden. Hierdoor kregen ze hun Ocean niet meer open of werden ze zelfs opgelosten wanneer de sensoren de bestuurder niet meer detecteerden. Tenslotte worden er ook problemen gerapporteerd met een verlies van remkracht of motorkoppen die vanzelf opengaan, vooral bij hoge snelheid. In België zijn er tot en met 31 januari 2024 zo’n zeven Fisker’s ingeschreven. Of ook deze eigenaren problemen ondervinden is niet geweten.

Daarnaast zijn er ook problemen met de 12 Volt batterij. Deze zou het laten afweten bij hoge snelheid op de autosnelweg. Hierdoor schakelt de wagen zichzelf volledig uit. De centrale stuurdoos zou dan teveel vergen van de batterij, waardoor deze gewoon leegloopt. Een probleem met de warmtepomp zorgt voor een vergelijkbaar verhaal. Fisker zou eind deze week met een software-update komen, die de problemen voor alle bestuurders oplost. Wel moeten we ons de vraag stellen of de wagen niet veel te vroeg op de markt is losgelaten. De lancering werd al enkele keren uitgesteld omwille van problemen, maar mogelijk werd er toch druk gezet om de wagen te lanceren, zonder alle systemen uitgebreid te testen.

Tegenvallende resultaten

Sinds de lancering van de Fisker Ocean verkocht het merk “maar” 4.900 exemplaren. Het bedrijf verbrandt elk kwartaal zo’n 100 miljoen dollar (USD) terwijl het probeert zijn wagens te slijten aan nieuwe klanten en concessies. De problemen die nu naar buiten komen kan het merk dus missen als kiespijn. Het merk hoopt dit kwartaal 5.000 stockwagens te verkopen om wat cashflow te genereren. Het is trouwens niet de eerste keer dat het slecht gaat met Fisker. In 2007 richtte Henrik Fisker, een van de designers van de BMW Z8 en de Aston Martin DB9, Fisker Automotive op. De toenmalige autoconstructeur ging in 2013 al failliet doordat de wagen gepaard ging heel wat problemen.

Bovenop die slechte resultaten komen dus de gerapporteerde problemen. Uit de documenten van TechCrunch blijkt dat klanten aangeven “echt bang zijn in de wagen”. In een officiële reactie laat Fisker weten: “Er zijn uiterst zeldzame incidenten gemeld van vermogensverlies tijdens het rijden. Sommige zijn het gevolg van overgevoelige functionele veiligheidssystemen, en in deze gevallen hebben over-the-air software-updates bijna alle problemen opgelost. Een klein aantal gevallen was te wijten aan hardwarefouten die correct een ‘veilige toestand’ activeerden en deze zijn van geval tot geval onderzocht en opgelost”.

Met dit in het achterhoofd blikken we met gemengde gevoelens vooruit op onze testrit met de Fisker Ocean, die we eind deze maand zullen maken.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be