Onderweg met de Volkswagen ID.7 & ID.7 Tourer

DoorRedactie

22 september 2024
Elektrische Volkswagen ID.7 (VW ID.7)

In mei 2023 kreeg de Belgische pers de Volkswagen ID.7 voor het eerst te zien. Deze nieuwe EV van de Volkswagen Group is het best te vergelijken met een elektrische versie van de Volkswagen Passat, een ander succesverhaal uit Wolfsburg. Bovendien is hij sinds dit jaar ook als Tourer beschikbaar, waarmee Volkswagen meteen ook een grote leegte op de markt invult. De VW ID.7 is de eerste elektrische auto van het merk in het D-segment en moet er de strijd aangaan met wagens zoals de Tesla Model 3, de BMW i4 of de Polestar 2.

Innovatie en technologie

Deze ruime en comfortabele gezinswagen is dag en nacht verschil met de huidige ID.3, ID.4 of ID.5 in termen van afwerking, kwaliteit, innovatie en technologie. Een goed voorbeeld hiervan zijn de elektronische ventilatiekanalen. Dankzij de smart klimaat functies kan de lucht bijvoorbeeld je handen volgen. Als je je handen aan het stuur beweegt, zal de luchtstroom zich daarop blijven richten. Dit is een handige, maar vooral innovatieve functie, die past bij het less is more principe van de ID.7. Er zijn namelijk geen uitgesproken ventilatieroosters in het interieur, waardoor het geheel er strak en minimalistisch uitziet.

Ook de aandrijflijn heeft een upgrade gekregen met een nieuwe elektromotor op de achterwielen, die efficiënter is dan de vorige generatie. De ID.7 heeft een vermogen van 286 pk en een koppel van 550 Nm. De acceleratie van 0 tot 100 km/u duurt slechts 6.5 seconden, wat best oké is voor een wagen van dit formaat. De ID.7 Tourer doet daar slechts 0.1 seconden bovenop. Daarbovenop komt nog eens dat de Tourer een van de weinige EV’s op de markt is, die geen SUV of sedan is. Zo is er dus weer wat meer keuzevrijheid op de EV-markt.

Infotainment en rijhulpsystemen

Het infotainmentsysteem van de VW ID.7 is eindelijk meer up-to-date en sneller dan dat van de vorige modellen. Het grote touchscreen van 12” heeft een serieuze update gekregen en reageert vlot op aanrakingen. Je hebt nu de mogelijkheid om snelkoppelingen toe te voegen op het scherm naar functies zoals laden, rijhulpsystemen, Android Auto/Apple Carplay, parkeerhulp en meer. Het scherm is volledig te personaliseren naar je eigen voorkeur. De touch knoppen onder het scherm zijn eindelijk verlicht, wat een verbetering is vergeleken met de ID.3, ID.4 en andere VAG-modellen. Deze knoppen zijn handig om snel de temperatuur, het volume of de rijmodus aan te passen. 

De navigatie is vlot en beschikt over actuele kaarten met laadpunten. Voor het invoeren van je bestemming kun je hulp vragen aan IDA, Volkswagens spraakassistent. Het systeem berekent de optimale route en houdt rekening met de verkeerssituatie en de beschikbaarheid van laadpalen langs je route. Verder is het instrumentarium achter het stuur klein, maar het toont de hoogst noodzakelijke informatie, zoals de snelheid, de batterijstatus, en de rijhulpsystemen. Om dit te compenseren beschikken de ID.7 en ID.7 Tourer over een groot head-up display (HUD) dat het dashboard perfect aanvult. Het HUD projecteert de belangrijkste informatie op de voorruit, zoals de snelheid, de navigatie en de rijhulpsystemen. De wagen beschikt ook over een augmented reality modus, die extra visuele aanwijzingen geeft, zoals pijlen of symbolen. Wij schakelden deze gimmick echter uit, omdat we de meerwaarde niet zagen en het soms afleidend was.

Rijgedrag en comfort

De VW ID.7 is qua rijgedrag absoluut geen sportwagen en moedigt dan ook geen sportief rijgedrag aan. De wagen is vooral gericht op comfort en ruimte, wat ideaal is voor gezinnen en lange afstanden. Langs buiten toont de ID.7 groot met een lengte van net geen 5 meter (4.961 mm). Beide modellen zijn even lang, waardoor het verschil puur in een recht doorlopende daklijn en een dus een grotere koffer heeft. De achterbank is groot en biedt veel beenruimte. De koffer heeft een inhoud van 532 liter, die kan worden uitgebreid tot 1.1600 liter door de achterbank neer te klappen. Bij de VW. ID.7 Tourer is dat zelfs 605 liter en 1.714 liter. Echter zorgt zijn grote omvang ervoor dat de ID.7 niet zo wendbaar is. Navigeren in smalle parkeergarages of straten is daardoor niet eenvoudig. Gelukkig zijn er parkeersensoren en een achteruitrijcamera om je te helpen.

Deze Volkswagen beschikt niet over one-pedal-drive. Wel is het mogelijk om de B-stand te gebruiken, die voor meer regeneratie zorgt. Echter mag deze wel nog wat krachtiger zijn. De ID.7 heeft LED Matrix koplampen met een perfect werkende grootlichtassistent. Deze koplampen passen zich automatisch aan de verkeerssituatie aan en verblinden geen tegenliggers.

Verder heeft de ID.7 een van de comfortabelste stoelen voor lange afstanden die we al getest hebben. Geen wonder dat ze in 2022 uitgeroepen werden tot de meest ergonomische autostoel van Duitsland. De stoelen zijn elektrisch verstelbaar, verwarmd, geventileerd en hebben een massagefunctie. Ze bieden een goede ondersteuning voor zowel de rug als de benen. De ID.7 en ID.7 Tourer hebben een groot elektrochroom panoramisch dak, dat je kan veranderen van ondoorzichtig naar transparant met een simpele swipe over de knop of via IDA, de spraak assistent. IDA ondersteunt ChatGPT en moet je helpen om elke prangende vraag te beantwoorden. De cabine is niet altijd even stil. Vooral bij regenweer hoor je opspattend water in de wielkasten pletsen.

Verbruik en laden

Deze elektrische wagen beschikt over een accu van 82 kWh (77 kWh bruikbaar). Volgens de WLTP-norm zou een verbruik van de ID.7 14 kWh mogelijk zijn, maar in de praktijk lijkt dit eerder rond 20 kWh te liggen. Vooral bij veel snelwegverkeer en bij koud weer. Zo halen we tussen de 380 en 400 kilometer op één lading. Niet slecht, maar we hadden beter verwacht. Bij onze test met de ID.7 Tourer waren de weersomstandigheden een stuk beter, waardoor we dus ook betere resultaten weten te noteren. Zo haalden we een gemiddeld verbruik van 19 kWh/100km, waarbij de werkelijke range tussen de 400 en 420 kilometer lag. Een warmtepomp is een betalende optie, wat toch wel spijtig is, gezien dit bij zo goed als alle nieuwe wagens een standaard optie is.

Laden is mogelijk aan maximaal 11 kW (AC), waarbij de batterij in 8 uur is volgeladen. Upgraden naar 22 kW is niet mogelijk. Snelladen (DC) is mogelijk aan maximaal 175 kW. Tijdens onze test met beide modellen haalden we zelf een hogere piek van 178 kW tot aan 60%, daarna zakte het laadvermogen naar 116 kW tot we de 80% bereikten. Via het infotainmentsysteem is het mogelijk om de batterij te preconditioneren. In datzelfde scherm toont de wagen ook het maximale laadvermogen als je hem op dat moment zou inpluggen.

Prijs en beschikbaarheid

De nieuwe Volkswagen ID.7 is verkrijgbaar in de Pro-uitvoering vanaf 61.165 euro. Daarvoor rijdt je met een goed uitgeruste wagen, maar mis je heel wat comfortfuncties, waaronder de ergonomische zetels. De door ons getest versie, de Pro Business Premium uitvoering, is beschikbaar vanaf 63.930,01 euro. Beide wagens beschikken over dezelfde batterij en motorisatie. Voor de Volkswagen ID.7 Tourer betaal je evenveel. Het enige verschil zit hem dus eigenlijk in de smaak. Kies je voor de Tourer, of toch maar de berline.

Conclusie

De Volkswagen ID.7 is een geslaagde elektrische gezinswagen, die veel te bieden heeft op het gebied van innovatie, technologie, comfort en ruimte. De ID.7 is een dag en nacht verschil met de huidige ID.3, ID.4 of ID.5 en kan zich meten met de concurrentie. Bovendien boren ze met de lancering van de Volkswagen ID.7 Tourer een volledig nieuw segment aan binnen de EV-wereld. Zo goed als alle elektrische wagens zijn namelijk SUV’s of kleinere modellen uit het B-segment. Met de komst van deze Tourer heeft bvb de BMW i5 Touring er een stevige concurrent bij. Wel zijn er nog enkele kleine kinderziektes die aangepakt moeten worden, zoals onze adaptieve cruisecontrol die het liet afweten.

Vermogen
286 pk
Koppel
550 Nm
Batterij
82 kWh
Basisprijs
€ 61.165
Prijs getest model
€ 71.475 & € 72.450,03
Bereik (WLTP)
600 km

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be