De Volkswagen ID.7 is het huidige vlaggenschip van de Duitse autobouwer. Om het nieuwe jaar goed in te zetten, komt het merk nu ook met een elektrische break-variant: de Volkswagen ID.7 Tourer. Volgens de voorlopige WLTP-cijfers zou de ID.7 Tourer een bereik van 685 kilometer moeten halen.
Zo goed als iedereen is het erover eens: er zijn te weinig elektrische breaks. Na de Porsche Taycan Cross Tourismo, de NIO ET5 Touring en de BMW i5 Touring is er nu dus ook een elektrische break van Volkswagen. De ID.7 Tourer is een samensmelting van de klassieke Passat en de ‘shooting-brake’-stijl van de Arteon. Zo biedt de wagen plaats aan vijf personen. Daarnaast biedt hij met een koffer van 605 liter, 73 liter meer dan de ID.7 berline, meer ruimte voor hun bagage. Met de achterbank neergeklapt beschikt hij over een bagageruimte van net geen twee meter lang, goed voor 1.714 liter aan opbergruimte. Desondanks is hij met een lengte van 4.961 mm even lang als de gewone ID.7. Het grootste verschil zit hem namelijk in de daklijn die tussen de C- en D-stijlen ver naar achteren doorloopt.
ID.7 Tourer Pro en Pro S
De nieuwe Volkswagen ID.7 Tourer wordt gelanceerd in twee uitvoeringen: de ID.7 Tourer Pro en ID.7 Tourer Pro S. Beide wagens beschikken over dezelfde 286 pk krachtige elektromotor op de achteras als de berline. De ID.7 Tourer Pro wordt haalt zijn vermogen uit de gekende 82 kWh batterij (77 kWh bruikbaar), die nog steeds kan opladen aan 175 kW (DC). Daarnaast beschikt de ID.7 Tourer Pro S over de nieuw ontwikkelde accu van 91 kWh (86 kWh bruikbaar). Deze lithiumionbatterij haalt volgens de voorlopige cijfers een bereik van 687 kilometer. Eens leeg kan hij DC-snelladen aan maximaal 200 kW.
Imelda Labbé, Volkswagen-bestuurslid voor Sales, Marketing en Aftersales
“Samen met de ID.7 berline-coupé en de nieuwe Passat Variant rondt de nieuwe ID.7 Tourer ons aanbod in de hogere middenklasse perfect af. Vooral voor kilometervreters en zakelijke klanten is hij bijzonder aantrekkelijk dankzij zijn royale ruimteaanbod en groot rijbereik.”
Verder beschikt de ID.7 Tourer, net als de ID.7 berline, over een panoramisch zonnedak met elektrochroom smart glas. Ook het ergonomische stoelen, het grote head-up display en het 15″ grote infotainmentsysteem, inclusief IDA met ChatGPT integratie, zijn voorhanden. Tenslotte voegt Volkswagen nog een heuse Wellness-app toe aan het ID.7-gamma. Hiermee worden verschillende voertuigfuncties aangepast aan het welzijn tijdens het rijden. Denk maar aan de sfeerverlichting, audio-installatie, de klimaatregeling, het Smart Glas panoramadak en stoelfuncties met massage. De app wordt gestart via het centrale scherm en biedt drie wellness-modi: Fresh Up, Calm Down en Power Break. Een voorbeeld: Fresh Up activeert een stimulerend geluid, verfrissende airconditioning en een verkwikkende rugmassage. Daarnaast wordt de sierverlichting aangepast naar blauwe en turquoise tinten. Het stimuleren geluid is trouwens aan te passen naar een favoriet radiostation of een Spotify-playlist. De app is beschikbaar in het optionele Interieurpack en Interieurpack Plus.
De nieuwe Volkswagen ID.7 Tourer is verkrijgbaar vanaf 62.165 euro, ‘slechts’ 1.000 euro meer dan de ID.7 sedan. De Pro Business uitvoering kost minstens 64.930 euro. Nu is het enkel nog wachten tot het orderboekje opengaat.