Europa’s goedkoopste elektrische wagen heeft een upgrade gekregen, althans aan de buitenkant. De 2024 model-versie van de Dacia Spring zit in een nieuw kleedje. Maar is dat wel genoeg om de stijgende concurrentie van “goedkope” EV’s uit China tegen te gaan?
De elektrische Dacia Spring werd in 2021 gelanceerd voor 16.990 euro. Geen enkele andere EV kwam nog maar in de buurt van die prijs. Een jaar later kreeg de wagen al een eerste facelift, om te passen in de nieuwe huisstijl van het merk. De elektrische Spring was oorspronkelijk enkel te verkrijgen met een elektromotor van 45 pk, maar in 2023 voegt Dacia daar de optie voor een krachtigere 65 pk-motor aan toe. Nog eens een jaar later is het voor het merk weer tijd om het design nog eens onder handen te nemen. In totaal verkocht het merk al 140.000 exemplaren van de Dacia Spring.
Een nieuw design voor de Dacia Spring
Voor de 2024 model-versie kreeg de elektrische Dacia Spring een grondige make-over. Het valt meteen op dat de wagen over meer zwarte accenten beschikt, die extra afsteken wanneer je de wagen in een opvallende kleur samenstelt. Daarnaast werd ook de nieuwe licht signatuur, die we al kennen van de Dacia Duster, toegevoegd. Tenslotte werden ook de dakrails verwijderd om te besparen op het gewicht en te zorgen voor een betere luchtweerstand. Wel is de wagen iets kleiner geworden, door de nieuwe voorbumper. Tenslotte beschikt de Spring nu over een frunk van 35 liter.
Maar deze facelift beperkt zich niet enkel tot de buitenkant, ook het interieur van de Dacia Spring werd aangepakt. Zo werd de oubollige middenconsole vervangen door enkele digitale displays. Alle nieuwe wagens van het model beschikken voortaan over een digitaal instrumentenpaneel van 7″. In de basisversie beschikt deze Dacia over een Media Control-styseem, inclusief smartphone-integratie. De duurdere versie krijgen dan weer een centraal infotainmentsysteem van 10″ met connected navigatie en draadloze Android Auto of Apple CarPlay.
Tenslotte voegt het merk nog enkele nieuwe rijhulpsystemen toe, om in lijn te blijven met de nieuwe Europese normen. Zo beschikt de Dacia Spring voortaan over een noodremhulp, verkeersbordherkenning inclusief snelheidswaarschuwing, een noodstopwaarschuwing en een rijstrookassistent.
Onderhuids zo goed als geen verschil
Onderhuids is de Dacia Spring zo goed als onveranderd gebleven. De wagen is nu voorzien van een vehicle-to-load functie (V2L), waarmee je elektrische apparaten van stroom kan voorzien. Verder is er eigenlijk zo goed als niets verandert. De wagen is nog steeds beschikbaar in twee motorisaties (45 of 65 pk). Verder beschikt de wagen over een batterij van amper 26,8 kWh, die je kan opladen aan een 7 kW AC-laadpaal. Snelladen is niet mogelijk. Althans, de wagen biedt tegen een betaling van 400 euro de mogelijkheid om te kunnen DC-laden tot aan 30 kW. Daardoor heeft de 2024 Dacia Spring nog steeds minstens 45 minuten nodig om te kunnen laden van 20 tot 80%. De wagen haalt volgens de WLTP-norm iets meer dan 200 kilometer op een lading. In de praktijk lijkt 165 kilometer een aanvaardbaarder getal.
Op de prijzen is het nog even wachten, maar veel duurder dan de huidige 15.990 euro (Essential uitvoering) mag de wagen niet worden. Er zijn namelijk enkele kapers op de kust. Zo heb je voor 23.300 euro al een Citroën ë-C3, die nog eens 100 kilometer extra bereik belooft. Daarnaast biedt trouwens standaard DC-laden aan 100 kW aan, waardoor de batterij in amper 26 minuten 80% vol is. De eerste leveringen van deze 2024 model-versie van de elektrische Dacia Springer worden tegen de zomer van 2024 verwacht.