Skoda is al meer dan 120 jaar actief in de motorsport. De Tsjechische autobouwer start zijn rijkgevulde autosportgeschiedenis in 1901. Eerst bij de tweewielers, maar al snel kwam de autosport in zicht. In 1970 gebruikte Skoda de naam RS, kort voor Rally Sport, voor het eerst op de Skoda 1500 OHC B5. Al snel werd de afkorting ook gebruikt voor hun straatwagens met een sportiever kantje. In 2022 lanceert het merk hun eerste elektrische wagen: de Skoda Enyaq Coupé RS IV. Maar is deze wagen wel een RS-badge waard? Of gaat het net zoals bij de Mercedes-AMG EQE 53 over pure marketing? Wij zochten het uit.
Een ding is zeker, de Skoda Enyaq Coupé RS IV valt op. De wagen wordt standaard geleverd in de felgroene “Mamba Green” kleur. Aangevuld door de sportieve lijn en de agressieve verlichte grille schreeuwt de wagen alvast sportiviteit uit. Die grille bevat maar liefst 130 led-lampjes, waardoor deze EV meteen goed zichtbaar is in het donker. Wel vragen we ons af waar Skoda het coupé-gedeelte in de naam vandaan haalt. Deze is eerder een vijfdeurs fastback/cross-over dan een echte coupé. Maar goed, het geheel oogt mooi en sportief.
Een sportief interieur
Die sportieve lijn wordt trouwens ook doorgetrokken naar het interieur. Net zoals de standaard Skoda Enyaq beschikt de RS over heel wat opbergruimte. Binnenin werd de felgroene kleur doorgetrokken met stiksels op het dashboard en de comfortabele stoelen in alcantara. Het geheel is kwalitatief afgewerkt met fijne materialen. De wagen voelt ruim aan en zowel de bestuurder als zijn passagiers beschikken over voldoende ruimte onder het aflopende glazen dak.
Verder beschikt de Skoda Enyaq Coupé RS IV over hetzelfde verouderde infotainmentsysteem die we al kennen van de Volkswagen ID.3 en ID.4. Het 13” grote infotainmentsysteem werkt traag en zonder intuïtie. Soms is het dan ook echt zoeken naar bepaalde basisinstellingen. Dit doet toch wel wat af aan het sportieve karakter dat ze deze wagen willen aanmeten. De Enyaq RS biedt een ruime kofferinhoud van 570 liter onder de hoedenplank, inclusief een dubbele bodem en handige opbergbakjes speciaal voor de laadkabels. Wanneer de achterbank wordt neergeklapt, vergroot de laadruimte naar 1.700 liter. Dit is slechts 14 liter minder dan de capaciteit van de Volkswagen ID.7.
Een degelijke EV, maar geen RS
De Skoda Enyaq Coupé RS IV belooft met zijn 340 pk op papier een opwindende rit. Maar in de praktijk blijkt deze vermogensopgave niet de sportieve verwachtingen waar te maken die normaal gesproken met de RS-badge geassocieerd worden. Terwijl deze krachtbron in de context van standaard elektrische voertuigen respectabel is, gezien vele EV’s vergelijkbare vermogensniveaus bieden zonder een sportieve inslag, ontbreekt het de Enyaq Coupé RS IV aan een onderscheidend sportief karakter. Dit wordt des te duidelijker wanneer men het vergelijkt met andere elektrische wagens zoals de Volvo EC40 of de Polestar 2, die beide meer dan 400 pk leveren.
De vierwielaandrijving van de Enyaq Coupé RS IV zorgt voor een krachtige acceleratie vanuit stilstand tot 50 km/u, maar daarna lijkt de auto aan kracht te verliezen, wat resulteert in een 0-100 km/u sprinttijd van 5,5 seconden. Dit illustreert dat, hoewel snel in stedelijke omgevingen, de auto niet de langdurige acceleratiekracht biedt die men zou verwachten van een model met de RS-badge.
Bovendien levert de adaptieve ophanging van de wagen een comfortabele rijervaring die goed geschikt is voor dagelijks gebruik, maar het slaagt er niet in om een merkbaar onderscheid te maken tussen de verschillende rijmodi. Dit draagt bij aan de algemene perceptie dat, hoewel de wagen stabiel blijft in de bochten, zelfs bij hogere snelheden, het niet de opwindende of spannende rijervaring biedt die men typisch associeert met een RS. Het resultaat is een elektrische auto die betrouwbaar en competent is in alledaags gebruik, maar die tekortschiet in het leveren van de adrenaline-verhogende sensaties die autoliefhebbers vaak zoeken.
Aan de stekker
De Skoda Enyaq Coupé RS IV is uitgerust met een batterij van 82 kWh, waarvan 77 kWh effectief bruikbaar is. Hoewel de officiële WLTP-radius een beloftevolle 532 kilometer suggereert, wijst de realiteit uit dat een meer realistische afstand rond de 350 kilometer ligt bij alledaags gebruik. Dit grote verschil wordt gedeeltelijk toegeschreven aan het relatief hoge energieverbruik van de wagen, van 25 kWh per 100 kilometer. Het is niet mogelijk om via het infotainmentsysteem te controleren welke van de elektromotoren gebruikt worden. Het is dus zeker aannemelijk dat de Enyaq RS constant beroep doet op beide elektromotoren, wat bijdraagt aan het hogere verbruik.
Wat het opladen betreft, maakt de Enyaq RS IV AC-laden aan 11 kW mogelijk. DC-snelladen kan aan een maximaal vermogen van 175 kW. De wagen weet die laadsnelheden goed te behouden, waarbij tijdens een laadsessie van 10 naar 80 procent het gemiddelde uitkomt op 120 kW. Dit toont aan dat, ondanks enkele uitdagingen op het gebied van efficiëntie en praktische bruikbaarheid, de Skoda Enyaq Coupé RS IV toch uitblinkt in zijn laadcapaciteiten, wat een aanzienlijk voordeel is voor gebruikers die behoefte hebben aan snelle oplaadtijden.
Conclusie
De Skoda Enyaq Coupé RS IV is zeker geen slechte optie voor wie op zoek is naar een middenklasse EV. Maar voor zij die op zoek zijn naar een sportieve RS-wagen is dit misschien niet de beste keuze. De wagen is verkrijgbaar vanaf 64.040 euro, maar beschikt voor dat bedrag nog niet over een warmtepomp. Voor onze testwagen, inclusief warmtepomp en het Ultra Pack, tel je 79.400 euro neer.
|
|