Maak kennis met de nieuwe Renault R5 E-Tech electric

DoorMatthias Hautekiet

26 februari 2024
De nieuwe Renault R5 E-Tech electric

We hebben er even op moeten wachten, maar hier is hij dan: de nieuwe Renault R5 E-Tech electric. Renault kondigde de terugkeer van de R5 al in 2021 aan, maar nu is hij dus officieel voorgesteld op het Autosalon in Genève. Met een vanafprijs van 25.000 euro en een nostalgische terugblik, moet hij de gewone man overtuigen om over te schakelen naar een elektrische wagen.

Bij de ontwikkeling van de nieuwe Renault R5 is het meteen duidelijk dat Renault de plannen van de oude R5 Supercinq en 5 Turbo vanonder het stof heeft gehaald. Zo zijn de retro-stoelen en de “openingen” in de motorkap ongetwijfeld een knipoog naar de Renault 5 Turbo. De schuin aflopende poep en hoge, verticale achterlichten zijn dan weer een verwijzing naar de Supercinq van weleer. Daarnaast zien we op de motorkap ook een ruitvormig display waar bij de eerste R5’s de luchtinlaat staak. Deze keer dienen ze niet om lucht te happen, maar om de status van de batterij aan te geven tijdens het laden. Naarmate de batterij meer vol is, laat de oplichtende vijf het batterijniveau zien. In de koffer krijg je tot 326 liter weggestopt en ook de achterbank is eerder geschikt voor kinderen. Maar dat was ook het geval bij de wagen waarop deze EV is gebaseerd.

Het retro-interieur van de R5

Ook binnenin is de Renault een stevige terugblik naar het verleden. Zo is het dashboard voor een deel overtrokken met een retro-motiefje dat wat doet denken aan grootmoeders sofa. De schermen van de tellerpartij en dan vooral die van het infotainmentsysteem zijn naar de chauffeur gedraaid. Daarnaast gebruikt Renault verschillende kleuren voor de stoffering van de R5, afhankelijk van de gekozen uitvoering. In de duurste, Iconiq Cinq, uitvoering, zijn de zetels getooid met grijze stoffen, geaccentueerd met gele accenten. Terwijl deze bij de wat goedkopere Renault R5 E-Tech electric Tehcno in een blauwe denimstof is gewikkeld, gemaakt van PET-flessen.

Het 10″ grote (7″ voor de basisversie) infotainmentsysteem draait op Android Automotive. Dankzij deze diepe integratie van onder andere Google Maps, wordt een optimale route berekent, inclusief laadpauzes. Wanneer blijkt dat de wagen meer verbruikt dan voorzien, zal de route gewijzigd worden en de batterij gepreconditioneerd om optimaal te kunnen laden. De nieuwe virtuele assistent van Renault heet Reno en doet met de komst van de R5 zijn intrede. Reno is geconnecteerd met ChatGPT, waardoor hij je vlot van antwoord kan bedienen en tegelijkertijd ook bijleert. Renaults assistent helpt je onder meer bij het programmeren van laadbeurten en kan tips geven om energiezuiniger te rijden. Tenslotte geeft hij een antwoord op de 200 meest gestelde vragen aan de Renault-klantendienst.

Batterij en rijbereik van de Renault R5

De Renault R5 is de eerste wagen van het merk dat gebouwd is op het nieuwe AmpR-Small-platform. Onder de wagen wordt een Lithium-Nikkel-Mangaan-Kobalt-Oxide-accu (NMC) geschroefd van 52 kWh. Renault kiest dus voor een hogere energiedichtheid en niet voor de LFP-batterij zonder zeldzame aardmetalen. Volgens de voorlopige cijfers zou de wagen 400 kilometer op één lading moeten kunnen afleggen. De Renault R5 E-Tech wordt gelanceerd met één elektromotor van 150 pk (245 Nm). In een later stadium wordt de wagen nog uitgebracht met een kleinere 40 kWh-batterij, goed voor zo’n 300 kilometer. Bij de introductie van die tweede batterij-optie lanceert Renault ook nog een motorisatie van 95 pk en 120 pk.

Daarnaast introduceert de Franse autobouwer nog bidirectioneel 11 kW laden (AC). Hiermee worden zowel vehicle-2-load (V2L) als vehicle-to-grid (V2G) mogelijk. DC-snelladen is mogelijk aan maximaal 100 kW voor de grootste batterij en 80 kW voor de kleinere versie.

De prijs

Over de prijs van de Renault R5 E-Tech houdt het merk de lippen nog stijf opeen, maar de verwachting is dat het instapmodel, de R5 Evolution, niet meer dan 25.000 euro zal gaan kosten. Let wel op, het instapmodel komt standaard enkel met AC laden! Wel is het zo dat deze basisversie pas enkele maanden na de release van de duurdere Inconiq Cinq- en Techno-uitvoeringen zal worden gelanceerd. Het orderboekje wordt geopend in september 2024. De R5 is verkrijgbaar in vijf verschillende kleuren, waarvan twee iconische: Yellow Pop en Green Pop.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be