Einde verbrandingsmotor in 2035 bevestigd

DoorMatthias Hautekiet

28 februari 2024
Europese constructeurs bevestigen het verbod op wagens met een verbrandingsmotor vanaf 2035.

Het is al even bekend, maar de verbrandingsmotor zal in 2035 definitief zijn einde kennen in Europa. De Europese autofabrikanten hebben immers bevestigd dat ze het aankomende verbod op de verkoop van ICE-voertuigen niet zullen aanvechten. Toch volgens Luca de Meo, CEO van Renault en de voorzitter van de Europese automobielsector ACEA.

Over iets minder dan elf jaar is het zo ver. Op 1 januari 2035 gaat het verkoopverbod voor wagens met een verbrandingsmotor in. Er vinden nu heel wat discussies plaats over de haalbaarheid van dat plan. Vooral de hoge aankoopprijs van elektrische wagens lijkt een doorn in het oog van heel wat Europese bestuurders. Toch hebben de Europese autoconstructeurs via ACEA laten weten dat ze het verbod niet zullen aanvechten. Volgens Luca de Meo is “het verbod op fossiele brandstoffen in 2035 effectief haalbaar als aan de juiste voorwaarden wordt voldaan”. Daarnaast voegt hij eraan toe dat de uitslag van de Europese verkiezingen in oktober 2024 hen niet op andere gedachten zal brengen.

Juiste voorwaarden

Over wat die juiste voorwaarden dan exact mogen zijn, wijkt de Meo niet uit. Wel kunnen we tussen de regels doorlezen dat er meer Europese subsidies nodig zijn en dat de oplaadinfrastructuur op ons continent veel sneller uitgebouwd moet worden. In ons land, zijn we alvast op de goede weg wat dat laatste betreft. In Vlaanderen kan je langs de grote wegen bijna elke 45 kilometer gaan snelladen. Alleen is er nog wat werk aan de winkel om meer toegankelijke publieke AC-laders te installeren. Niet iedereen heeft namelijk de luxe om op zijn eigen oprit of in de eigen garage te laden.

Daarnaast is het ook gewoon een feit dat de Europese autobouwers te weinig bezig zijn met betaalbare EV’s. Lange tijd hebben vele merken ingezet op dure SUV’s, omdat hier net het meeste geld te rapen viel. Maar dat werkt natuurlijk niet om het grote publiek mee te krijgen. In China, waar autobouwers al langer inzitten op betaalbare elektrische wagens, groeit het aantal EV’s exponentieel. Europese constructeurs beginnen zich dus stilaan zorgen te maken, gezien ze de boot gemist hebben. Vorig jaar nog kondigde de Europese Commissie nog een onderzoek aan naar dumping van te goedkope wagens uit China, maar daar zijn nog geen resultaten van bekend.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be