Binnenkort terug meer fysieke knoppen in nieuwe wagens?

DoorMatthias Hautekiet

5 maart 2024

Terwijl de auto-industrie steeds meer verschuift naar interieurs die worden gedomineerd door grote, centrale touchscreens, stelt Euro NCAP nieuwe richtlijnen vast die deze trend een halt toeroepen. Met een focus op de veiligheid van bestuurders en passagiers, vereisen de nieuwe beoordelingscriteria vanaf 2026 dat essentiële functies zoals richtingaanwijzers en de claxon toegankelijk zijn via fysieke knoppen of hendels.

Vandaag worden zo goed als alle functies op een nieuwe wagen bedient via een groot centraal display. Maar als het van veiligheidsorgaan Euro NCAP afhangt, zullen merken binnenkort verplicht zijn om op zijn minst bepaalde functies achter een fysieke knop of hendel te steken. Alleen zo zullen nieuwe modellen nog een vijf sterrenbeoordeling kunnen krijgen van het Europese veiligheidsorgaan. De nieuwe beoordelingscriteria gaan in vanaf 1 januari 2026 en bepalen dat de richtingaanwijzers, de ‘gevaarlichten’, de claxon, de ruitenwissers en de eCall-knop vanaf dan achter een fysieke knop of hendel moeten zitten.

Matthew Avery, directeur van strategische ontwikkeling bij Euro NCAP bij The Times

“Het uitgebreide gebruik van touchscreen-technologie binnen de auto-industrie vertegenwoordigt een zorg die alle fabrikanten raakt. Een groot aantal voertuigmakers kiest ervoor om essentiële besturingselementen naar centraal gelegen touchscreens te verplaatsen, wat bestuurders noodzaakt hun aandacht van de weg af te wenden, en zo het gevaar op ongelukken door afleiding verhoogt. Toekomstige evaluaties door Euro NCAP, die vanaf 2026 zullen plaatsvinden, beogen producenten te motiveren om terug te keren naar het gebruik van onafhankelijke, fysieke besturingselementen voor de belangrijkste functies. Deze benadering bevordert een intuïtiever gebruik en vermindert de noodzaak om weg te kijken van de weg, waardoor de veiligheid tijdens het rijden wordt vergroot.”

De aanpassing van de beoordelingscriteria gaan echter niet zover als velen zouden willen. Functies als klimaatcontrole, radio of zetelverwarming kunnen nog steeds diep in het infotainmentsysteem zitten, zonder dat daar een fysieke knop voor moet zijn. Wel lijkt het of steeds meer merken inzien dat hun kopers hier niet zo gelukkig mee zijn, waardoor de fysieke klimaatcontroleknoppen stilaan hun rentree maken.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be