De Peugeot 308 werd in 2007 gelanceerd, toen het merk even in een identiteitscrisis zat. In 2021 wordt dan de derde generatie voorgesteld en is het duidelijk dat Peugeot opnieuw sportiviteit wil gaan uitstralen. Twee jaar later ziet ook de eerste elektrische Peugeot E-308 het levenslicht. De eerste exemplaren werden in de herfst 2023 geleverd. Bovendien is hij met een vanafprijs van 43.000 best nog betaalbaar te noemen.
Een jong fris design
Met zijn jonge, frisse uiterlijk maakt de Peugeot E-308 onmiddellijk indruk. Het design spreekt een breed publiek aan, en combineert elegantie met sportiviteit. Binnenin word je begroet door een interieur dat luxe uitademt, toch wel verrassend in dit segment. Hoogwaardige materialen en een premium afwerking zorgen ervoor dat de E-308 zich kan meten met duurdere modellen. Het 3D holografische i-Cockpit dashboard, uniek in de markt, is niet alleen een lust voor het oog, maar verrijkt ook de rijervaring met zijn innovatieve weergave. Het compacte stuur is niet voor iedereen weggelegd, maar draagt wel bij aan een sportief gevoel. De cabine is een stil toevluchtsoord met comfortabele stoelen die lange ritten aangenaam maken.
Het hart van de cockpit is een 10” centraal display, dat een responsief infotainment systeem huisvest. Het systeem is intuïtief, zonder overbodige menu’s, wat de gebruikservaring ten goede komt. Bovendien beschikt de Peugeot E-308 over een aanpasbare touchscreen sneltoetsenbalk (i-Toggles), waardoor je nog sneller de meest gebruikte functies kunt terugvinden. Daaronder bevinden zich nog een rij fysieke knoppen voor de klimaatbeheersing, wat altijd handig is. Wel is het zo dat de navigatie geen rekening houdt met de range van de batterij bij het plannen van een route. Iets wat eigenlijk niet meer zou mogen bij een elektrische wagen in 2024, maar wat we toch nog regelmatig tegenkomen.
Rijervaring: sportief maar met ruimte voor verbetering
De E-308 biedt een rijervaring die zowel comfortabel als ‘fun’ is. Het chassis levert uitstekende feedback en maakt sportief rijden mogelijk, ondanks het iets lagere vermogen vergeleken met enkele concurrenten. Met 156 pk en 260 Nm aan koppel bereikt de Peugeot E-308 de 100 km/u in 9,8 seconden. Hoewel deze acceleratie voor een EV aan de trage kant is, biedt de auto nog steeds voldoende plezier op de weg. Opnieuw missen we wat extra vermogen, net zoals bij de eerder geteste Opel Astra Electric die op hetzelfde chassis staat. Zo zouden 50 extra pk’s voor de GT-line de wagen nog leuker en vooral sportiever maken. Eigenlijk rijd je best altijd in de sport stand. Het platform waarop de E-308 gebouwd is ondersteunt nog geen one-pedal drive, maar de Brake-stand lijkt wel wat krachtiger af te remmen dan voorheen het geval was. Het no-nonsensegehalte van deze Peugeot maakt dit een van de fijnste EV’s op de markt. Je wordt niet bekogeld met meldingen, waarschuwingen en irritante functies die voor het rijden eerst uitgeschakeld moeten worden.
De 54 kWh batterij, waarvan 50,8 kWh bruikbaar is, belooft een WLTP-actieradius van 415 km. In de praktijk, met een gemengd verbruik van 18 kWh, komt dit neer op een meer realistische 300 km. Het snelladen tot 100kW is in lijn met wat andere modellen in de Stellantis-groep bieden, wat betekent dat je relatief snel weer onderweg kunt zijn na een laadstop.
Conclusie
De Peugeot E-308 is een mooie aanvulling in het al uitgebreide Stellantis gamma. Deze blinkt uit in design, comfort en rijervaring. Hoewel er ruimte is voor wat extra vermogen, biedt deze Peugeot een degelijk totaalpakket aan voor de meer veeleisende chauffeur die niet op zoek is naar een SUV. Fans van technologische snufjes komen met de innovatieve 3D i-Cockpit ook aan hun trekken.
Met een instapprijs van 43.785 euro positioneert de E-308 zich als een premium keuze in het elektrische segment, zonder een premium prijs te betalen. De GT-line versie start al bij 45.785 euro, en ons volledig uitgeruste testmodel tikte de 48.725 euro aan. De Peugeot E-308 is er ook in een SW-versie, wat het een van de weinig tourings maakt op de markt.
|
|