Peugeot stelde vandaag hun vernieuwde 9×8 hypercar voor. De wagen, waarmee het merk deelneemt aan het FIA World Endurance Championship, heeft onder andere een achtervleugel gekregen om het tekort aan downforce op te vangen. Maar daar houdt het niet op.
Peugeot deed vorig jaar zijn intrede in het FIA WEC kampioenschap en deed dat, als een van de weinige in het veld, zonder achtervleugel. De Franse constructeur had immers gehoopt dat hun vloer voldoende downforce zou genereren om het zonder te doen. Bovendien werdt de wagen ontworpen om te voldoen aan “de oorspronkelijke technische voorschriften van 2020/2021, die in de zomer van 2022 nog werden aangepast”. Peugeot besloot daarom in maart 2023 om de wagen een radicale upgrade te geven. De wagen staat nog steeds op hetzelfde chassis, maar door de grote hoeveelheid aan upgrades hertekende Peugeot 90% van hun carrosserie. De nieuwe achtervleugel is daar meest zichtbare verschil van. Bovendien werd ook de bandenkeuze aangepast van 31 cm op beide assen naar 29 cm brede banden vooraan en 34 cm op de achteras.
Jean-Marc Finot, Stellantis Motorsport Senior VP
Allereerst wil ik het hele team van Peugeot Sport feliciteren en bedanken voor het uitstekende werk. Het is geen geringe prestatie om een deel van de auto in recordtijd te herontwerpen en tegelijkertijd deel te nemen aan het WEC-seizoen 2023. De PEUGEOT 9X8 werd oorspronkelijk ontworpen om te voldoen aan de reglementen voor 2020/2021, toen de LMH’s moesten worden uitgerust met banden van gelijke breedte voor en achter. De reglementen zijn sindsdien geëvolueerd, waardoor sommige van onze rivalen grotere banden achter kunnen monteren. We dachten dat de BoP genoeg zou zijn om onze structurele handicap te compenseren, maar dat was niet het geval. Daarom moesten we een deel van de auto opnieuw ontwerpen. We hebben het zwaartepunt van de auto verplaatst, de verdeling van de aerodynamische belastingen gewijzigd, een achtervleugel toegevoegd, lichtere onderdelen toegepast en meer. Uit onze simulaties en de eerste testsessies op het circuit is gebleken dat de auto beter presteert. We hopen daarom bij de koplopers te blijven zonder in de buurt van de BoP-limiet te komen, met een minimaal gewicht en maximaal vermogen.”
Focus op de toekomst
Linda Jackson, CEO van Peugeot, zei vorig jaar nog bij EV-olution dat het hun doel was om zoveel mogelijk te leren en dit jaar sterker terug te komen. Na zijn laatste optreden tijdens de 1.812 kilometer van Qatar gaat de oude 9X8 op pensioen. Deze ruimt de baan voor de vernieuwde Peugeot 9X8 Hypercar die zijn intrede doet tijdens de 6 uur van Imola op 21 april. Het doel voor 2024 is nog steeds om races te winnen.