Lola Cars, geen onbekende voor de vele fans in de motorsport, zal volgend seizoen zijn intrede maken in het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap. Dat hebben Lola en het kampioenschap samen bekend gemaakt.
Lola Cars heeft een rijke geschiedenis in de racerij. Het bedrijf werd in 1961 opgericht door Eric Broadley en maakt al van bij het begin racewagens. Zo was de Lola T70 succesvol in het World Endurance Championship. Nadien deed het merk ook zijn intrede in het Formula 1 kampioenschap als wagenleverancier voor meerdere teams, waaronder Honda en Haas. Sinds 2019 is het stil rond het merk, afgezien dat IMSA-rijder en zakenman Till Bechtolsheimer het bedrijf in 2022 overkocht. Toen al was het doel om tegen 2024 / 2025 opnieuw deel te nemen aan de racerij. Met de intrede in het Formula E kampioenschap wordt die belofte nu ook nagekomen.
Bechtolsheimer koos na rijp beraad voor het elektrische wereldkampioenschap en registreerde zich begin dit jaar officieel als constructeur. Volgens de eerste berichten zal Lola niet deelnemen als een afzonderlijk team, er is namelijk nog een twaalfde licentie beschikbaar, maar als leverancier van de aandrijflijn bij een bestaand Formula E team. Naar aanloop van die lancering is Till Bechtolsheimer alvast aan het solliciteren geslagen. Zo zijn onder meer de ex-teambaas van DS Techeetah Mark Preston, McLaren en Williams designer Mark Tatham, en ex-HWA en Mercedes-ingenieur Michael Wilson al aan boord. Daarnaast is Lola al betrokken bij meerdere meetings van de Formula E Teams en Manufacturers Association.
Met welk Formula E team gaat Lola Cars samenwerken?
Bechtolsheimer heeft een toetrede tot meerdere raceklassen bekeken, maar kiest uiteindelijk toch voor het Formula E Wereldkampioenschap. Natuurlijk speelt het kampioenschap in het voordeel van de zakenman die gespecialiseerd is in energie-efficiëntie. Met welk team Lola Cars nu gaat samenwerken was voorlopig nog niet geweten. Onder meer ERT, MSG (het team achter Maserati) en Abt Cupra waren in de running als potentiële kanshebber. Abt Cupra misschien nog meer dan de andere merken, gezien de onderhandelingen met Porsche voor 2025 zijn afgesprongen. Maar nu blijkt dat Lola voor zijn deelname aan het elfde FE-seizoen kiest voor een samenwerking met Yamaha. Zo zal de Yamaha Motor Company instaan voor het ontwerp en bouw van de aandrijflijn van Lola’s Formula E wagen.
Mark Preston, Motorsport Director bij Lola Cars
“We zijn verheugd om onze deelname aan het kampioenschap te bevestigen. Voor ons is dit meer dan alleen een kans om Lola terug te brengen op het circuit, het is ook een fantastisch platform voor technologische ontwikkeling. Lola Cars heeft een succesvolle geschiedenis op het gebied van chassis en aerodynamisch ontwerp. Dit project stelt ons in staat om een uniek geëlektrificeerd platform te creëren met een softwarefocus als basis voor Lola’s bredere plannen om de toekomst van autosporttechnologie te definiëren.”