Na batterijwissels ook ultra-snelladen bij NIO

DoorMatthias Hautekiet

28 maart 2024
De NIO ET9 kan snelladen aan een vermogen van 600 kW dankzij een innovatie 900 V platform.

De eerste NIO ET9 is deze week van de band gerold en dat is heugelijk nieuws voor de autosector. Niet alleen omdat de ET9 een prachtige wagen is, maar omdat deze een nieuwe laadstandaard zet waar andere automerken alleen maar van kunnen dromen. Zo kan deze NIO snelladen aan 600 kW en zo in amper vijf minuten tijd een bereik van 255 kilometer bijladen.

De NIO ET9 werd vorig jaar al voorgesteld tijdens de jaarlijkse NIO Day, de dag waarop het merk zijn belangrijkste plannen voor het komende jaar uit de doeken doet. Afgelopen woensdag was dus een belangrijke mijlpaal voor het merk. Nu de eerste ET9 van de band is gerold, heeft het merk als een van de eerste een wagen op een 900 V platform geproduceerd. Dit is niet alleen een belangrijke vooruitgang voor het merk, maar biedt ook kansen voor constructeurs als Geely die samen timmeren aan nieuwe batterijtechnologie.

Het nieuwe NIO Thunder 900 V platform kan snelladen aan een vermogen van 600 kW. Langs onze wegen zijn zulke krachtige laders natuurlijk nog niet aanwezig, maar de ET9 kan zo meteen volledig gebruik maken van de 400 kW laders die aanbieders als Fastned nu uitrollen. Bovendien kun je ook gebruiken van het netwerk aan batterijwisselstations die NIO uitrolt doorheen Europa.

NIO ET9: luxe en technologie hand in hand

Bovendien heeft NIO ook grote stappen gezet in de efficiëntie van hun wagens. Zo zijn hun nieuwe motoren 30% lichter in vergelijking met hun voorgangers. Dit komt niet alleen het bereik ten goede, maar zorgt ook voor extra ruimte binnenin. Bovendien leveren deze motoren nog steeds een mooie 707 pk en 900 Nm aan koppel. Genoeg om minder dan 4 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten. Daarnaast is elke ET9 voorzien van meer dan 100 hoogtechnologische snufjes, iets waar NIO trouwens bekend om staat. Deze “rijdende privéjet” wordt in China aan de man gebracht voor 800.000 Yuan, omgerekend 100.000 euro. Wanneer en of de NIO ET9 ook naar Europa komt is op dit moment niet bekend.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be