Het Nissan Formula E Team heeft zich als eerste constructeur op de grid ertoe verbonden om al zeker tot in 2030 deel te nemen aan het kampioenschap. Dat maakt Formula E vandaag zelf bekend. Op die manier is het team meteen ook de eerste die mee in het Gen4 verhaal stapt.
Tijdens een persconferentie voorafgaand de 2024 Tokyo E-Prix later deze week hebben Nissan-teambaas Tommaso Volp en FIA Senior Circuit Sport Directeur Marek Nawarecki samen de registratie ondertekend. De officiële verbintenis van Nissan om al zeker van seizoen 13 (2026/27) tot en met 16 (2029/30) deel te nemen aan het kampioenschap werd ondertekend onder het goedkeurend oog van Formula E CEO Jeff Dodds. Zoals gebruikelijk in de Japanse cultuur overhandigde Dodds een aangepaste Daruma pop, een symbool voor doorzettingsvermogen en geluk. In samenwerking met het kampioenschap en de FIA wil Nissan nu samen de grenzen van mobiliteit en innovatie verleggen.
Tommaso Volpe, managing director en teambaas bij het Nissan Formula E Team
“Ik ben verheugd dat ik onze toekomst als constructeur in de Formula E voor een lange termijn kan bevestigen. We zijn er ook trots op dat we het eerste bedrijf zijn dat deelneemt tot 2030, wat een belangrijk jaar is voor Nissan omdat we de doelen die we hebben gesteld in onze Ambition 2030 belofte willen evenaren of overtreffen. Formule E is een ongelooflijke proeftuin voor nieuwe elektrische technologie en we kunnen niet wachten om door te gaan met ontwikkelen en concurreren tot ten minste het einde van seizoen 16. Het team zit in een stijgende lijn en ons nieuwe hoofdkantoor zal enorm bijdragen aan toekomstige groei, met geavanceerde faciliteiten die ons helpen om onze auto te ontwikkelen voor toekomstige seizoenen. Veel dank aan Formula E Operations en de FIA voor hun steun – we zijn erg enthousiast om te blijven samenwerken.”
Gen4: de meest krachtige FE-wagen ooit
Na deze bijzondere ceremonie is Nissan dus het eerste Formula E team dat zich actief verbindt aan de ontwikkeling van de volgende generatie elektrische racewagens. Gen4 moet een nieuw tijdperk inleiden bij de elektrische eenzitters. Met een vermogen tot 600 kW en tot 700 kW aan regeneratievermogen staat deze wagen meteen gelijk aan nieuwe standaarden op het vlak van performance en energie-efficiëntie. Technische vooruitgang die binnenkort doorstroomt naar de DS’en, Jaguars en Nissans van deze wereld. Het succes van dit elektrische wereldkampioenschap heeft dus ook voordelen voor de elektrische mobiliteit.