Maximilian Günther (Maserati) heeft de 2024 Tokyo E-Prix gewonnen. De Duitser kwam halverwege de race aan de leiding te staan, waarna hij in een stevig gevecht met Oliver Rowland (Nissan) en Edoardo Mortara (Maserati) terechtkomt. Mortara wordt echter gediskwalificeerd waardoor Jake Dennis (Andretti) alsnog op het podium eindigt.
Foto © Formula E / Simon Galloway
Rowland, die startte vanaf pole, had een goede start. Mortara heeft echter een nog betere start en probeert meteen de leiding te nemen, maar Rowland verdedigt goed waardoor Mortara enkel Günther weet in te halen. Na amper acht minuten race is het Jake Hughes (McLaren) die als eerste een gele vlag veroorzaakt. De Brit steekt met zijn neus in de Tecpro-muur in bocht vijftien en heeft even tijd nodig om zichzelf vrij te maken. De oorzaak van dit incident moeten we zoeken bij Lucas di Grassi die geen ruimte laat voor Hughes, waardoor deze niet anders kan dan de muur insturen. De stewards onderzoeken het voorval, maar oordelen dat het hier om een race-incident gaat.
Het gevecht barst lost
De race start pas echt wanneer Pascal Wehrlein (Porsche) als eerste rijder binnen de top tien zijn attack mode wapent. De Duitser doet dit bijzonder efficiënt en behoudt zijn vijfde plaats. Oliver Rowland en Edoardo Mortara doen hetzelfde een ronde later, maar waar Rowland zijn leiding behoudt, wordt Mortara ingehaald door Maximilian Günther. Rowland kiest ervoor om een ronde later meteen zijn tweede attack mode van deze Tokyo E-Prix te nemen. Deze keer verliest hij wel een plaats aan Günther, maar de volledige top drie wordt gereset wanneer ook Günther zijn eerste attack mode van de race neemt.
Voor Mitch Evans zit het dan weer niet mee dit weekend. De Jaguar-rijder had, na een snelle tweede vrije training, geen al te slechte kwalificatie en startte vanaf de negende plaats na een gridstraf. In een gevecht met Sérgio Sette Câmara (ERT) om de achtste plaats verremde Evans zich wat, waardoor hij inrijdt op de achterkant van Robin Frijns (Envision). Evans heeft heel wat schade aan zijn wagen en stuurt richting de pitstraat. Een snelle vervanging van de neus blijkt voldoende om hem weer op weg te helpen. Desondanks wordt de safety car de baan op gestuurd, zodat de Marshals het track kunnen schoonvegen. Met Cassidy (Jaguar) dit op dit moment buiten de punten ligt, is het geen al te beste honderdste race voor het team. Tegelijk met het incident van Mitch Evans, sturen ook Lucas di Grassi en Nyck de Vries (Mahindra) richting de pitstraat. Beide rijders stappen uit. Mogelijk maakten de twee buiten beeld contact met elkaar.
De herstart
Meteen bij de herstart gaat Günther voorbij aan Rowland, doordat die laatste wat energie moet sparen. Met nog vijf ronden te gaan wapent Edoardo Mortara dan weer zijn laatste attack mode. De Zwitser zakt hierdoor terug naar de vijfde plaats waardoor da Costa provisoir derde wordt. In de slotfase van de race probeert da Costa nog voorbij Jake Dennis te geraken, maar bij de actie verliest hij zelf een plaats. Günther wint dus de 2024 Tokyo E-Prix, met Oliver Rowland op plaats twee. Mortara komt als derde over de eindmeet, maar wordt gediskwalificeerd omdat hij te veel energie zou verbruikt hebben. Hierdoor komt Jake Dennis alsnog op het podium te staan. Da Costa wordt vierde, met zijn teamgenoot Wehrlein op plaats vijf.
Voor het DS Penske Formula E Team is het dan weer een weekend om snel te vergeten. Vergne en Vandoorne startten deze Tokyo E-Prix vanaf de dertiende en achttiende plek, maar leken niet vooruit te komen in het veld. JEV eindigt waar hij was gestart, terwijl Stoffel toch vier plaatsen weet goed te maken. In de laatste sector verliest onze landgenoot echter veel tijd, waardoor hij alsnog als zestiende over de streep rijdt. Vermoedelijk ligt een tekort aan efficiëntie en dus ook energie aan de oorzaak.
Het kampioenschap
Na afloop van deze 2024 Tokyo E-Prix neemt Pascal Wehrlein de leiding in het kampioenschap met 63 punten. Nick Cassidy zakt zo naar de tweede plaats en heeft nu 61 punten achter zich. Oliver Rowland, die dankzij zijn tweede plaats en polepositie 21 punten scoort, komt nu op de derde plaats te staan met 54 punten. Hij wordt echter op de hielen gezeten door Jake Dennis (53 punten), gevolgd door Günther op plaats vijf (48 punten). Mitch Evans, die als veertiende finisht vandaag, zakt zo van plaats drie naar plaats zes (39 punten). Vandoorne staat nu dertiende met 18 punten.
Bij de teams blijft Jaguar TCS Racing leiden met 100 punten. Het team van Porsche komt met 83 punten wel dichterbij. Andretti staat met 70 punten nog net op het podium. Nissan komt na een goed weekend dan weer dichterbij het podium. Het Japanse team heeft nu 62 punten. DS Penske daalt zelf twee plaatsen en staat nu vijfde met 57 punten, met McLaren op plaats zes (55 punten). Maserati (48 punten), Envision (43 punten), Abt Cupra (8 punten) en ERT (4 punten) ronden de top tien af. Mahindra staat nog altijd laatste in het klassement en wist vooralsnog geen punten te scoren dit seizoen.
Op de volgende E-Prix op de kalender moet u alvast niet lang wachten. Op dertien en veertien april trekt het FIA Formula E Wereldkampioenschap naar de Adriatische Zee voor de 2024 Misano E-Prix.