Oliver Rowland (Nissan) heeft de felbegeerde polepositie bemachtigd van de 2024 Tokyo E-Prix. Het is al de tweede keer dit seizoen dat de Brit vanaf de eerste plek mag vertrekken. Bovendien is het een mooie prestaties voor Nissan, voor wie dit een thuisrace is. Wel verliep deze kwalificatiesessie behoorlijk chaotisch, waardoor meerdere rijders een gridstraf ontvingen.
Foto © Formula E / Simon Galloway
Tijdens de groepskwalificaties in Groep A was het Rowland die de snelste tijd neerzette. Ook Edoardo Mortara (Mahindra), Jake Dennis Andretti) en Nick Cassidy (Jaguar) mochten aanvankelijk door, maar toen kwam de FIA een kijkje nemen. Zo werd Cassidy’s snelle tijd geschrapt door inbreuken tegen het technisch reglement waardoor Evans alsnog doorstroomde naar de duels. In Groep B was het Sérgio Sette Câmara (ERT) die voor de tweede keer vandaag het veld deed stoppen. Net zoals tijdens de tweede vrije training maakte de rijder contact met de muur, waardoor het veld bezaaid lag met brokstukken. Desondanks wist hij zich toch nog te kwalificeren voor de duels. Ook Günther (Maserati), Müller (ERT) en Wehrlein (Porsche) mogen meestrijden voor de polepositie.
Tijdens de duels won Rowland overtuigend van Mitch Evans, die contact maakte met de muur en zo zijn kansen op pole positie zag verdwijnen. Daarna zette Oliver nog een toptijd van 1:18.885, waarmee hij als eerste rijder in de 1m18 duikt en zo Mortara weerhoudt van een eerste finale duel dit seizoen. In het laatste duel met Günther is het natuurlijk opnieuw de Nissan-rijder die de snelste tijd wist neer te zetten. Het verschil tussen beide rijders was met 0.021 seconden wel behoorlijk gering.
Na afloop van de sessie deelde de FIA nog enkele extra gridstraffen uit. Zo moeten Sébastien Buemi (Envision), Mitch Evans, Jake Hughes (McLaren) en Sam Bird (McLaren) allemaal drie plaatsen achteruit omdat ze andere rijders hinderden tijdens de groepskwalificaties.
Stoffel Vandoorne (DS) had dan weer een mindere dag. Net zoals zijn teamgenoot Vergne lijkt DS wat moeite te hebben dit weekend. Nadat Vandoorne tijdens de eerste vrije training al na 4 ronden moest opgeven door problemen met de batterij, lijkt hij ook niet echt de pace te hebben om te kunnen scoren dit weekend.
Startvolgorde voor de 2024 Tokyo E-Prix
- Oliver Rowland (Nissan)
- Maximilian Günther (Maserati)
- Edoardo Mortara (Mahindra)
- Sérgio Sette Câmara (ERT)
- Jake Dennis (Andretti)
- Pascal Wehrlein (Porsche)
- Nico Müller (ABT Cupra)
- António Félix da Costa (Porsche)
- Mitch Evans (Jaguar)
- Robin Frijns (Envision)
- Norman Nato (Andretti)
- Nyck De Vries (Mahindra)
- Jean-Éric Vergne (DS)
- Lucas di Grassi (Abt Cupra)
- Dan Ticktum (ERT)
- Jake Hughes (McLaren)
- Jehan Daruvala (Maserati)
- Stoffel Vandoorne (DS Penske)
- Nick Cassidy (Jaguar)
- Sacha Fenestraz (Nissan)
- Sébastien Buemi (Envision)
- Sam Bird (McLaren)
De 2024 Tokyo E-Prix start straks om 7u03 en is live te volgen via RTBF Auvio of via Eurosport.