Volvo Cars staat al sinds de oprichting in 1927 garant voor Zweedse kwaliteit en veiligheid. Het was dan ook een verrassing dat de Volvo XC40 die we vorig jaar konden testen eigenlijk maar een slap afkooksel was van waar Volvo ooit voor stond. Ondertussen heeft Volvo hard gesleuteld aan de software van zijn modellen en het resultaat mag er zijn. De Volvo EX30 is de eerste wagen van het merk die uitsluitend als EV op de markt is gelanceerd en dat merk je. De EX30 staat er dan ook goed bij, en zit vol vernieuwingen.
De EX30 is een echte stadswagen met een bijzonder kleine draaicirkel. De Zweed staat op een volledig nieuw Geely SEA2 platform, waar onder andere ook de Smart #1 op wordt gebouwd. Het model kent een geheel nieuwe designtaal, waar alle Volvo-modellen in de toekomst moeten naar evolueren. Zo zijn er de nieuwe LED Matrixkoplampen in de vorm van de hamer van Thor, zoals Volvo het zelf graag noemt. De EX30 oogt klein en compact, maar ziet er tegelijk ook best stoer uit. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Volvo met dit model vooral het jongere publiek wil aanspreken. Wij zijn alvast overtuigd van deze nieuwe manier van denken bij Volvo.
Scandinavisch interieur
Het interieur van de Volvo EX30 is afgewerkt zoals we van het merk tot enkele jaren geleden gewoon waren. Het goedkope dunne plastic zoals in de XC40 heeft plaats gemaakt voor betere materialen, zeker diegene die het oog ziet. Zo voelen bijvoorbeeld de richtingaanwijzers aangenaam en kwalitatief aan. Bovendien zijn alle hendels rondom het stuur verlicht, wat de wagen een premium gevoel aanmeet. Deze EX30 kent een typisch minimalistisch Scandinavisch design. Zo zijn er geen speakers, maar wel een Harman/Kardon soundbar die over de volledige lengte van het dashboard loopt. De geluidskwaliteit is best goed gezien de omvang, maar het geluid is inconsistent. Bij het luisteren naar de radio klinkt de ene track soms blikkerig, terwijl het volgende nummer net heel erg dof klinkt. Daarnaast volgt Volvo het Tesla principe van “less is more”. Zelfs de dubbele draadloze oplaadpads voor je smartphone kunnen zo uit een Tesla komen. Verder is er geen tellerpartij meer achter het stuur aanwezig. Bovendien is er geen head-up display aanwezig of beschikbaar als optie. Voor een merk zoals Volvo, dat veiligheid boven alles stelt, is dit toch een vreemde keuze. Verder bedien je de meeste functies via het centrale scherm van 12,3”. Op het stuur zijn er ook enkele touch knoppen aanwezig, maar hier zijn we niet echt fan van. Deze zijn moeilijk van elkaar te onderscheiden en werken niet bepaald snel. Gelukkig heeft ook Volvo dit door en hebben ze deze bij de nieuwere modellen meteen vervangen.
Te minimalistisch?
Allemaal erg minimalistisch dus, misschien zelfs té. Om de prijs te drukken wordt er bespaard op alles. Zo is er amper een handschoenkastje aanwezig en zijn er zeer weinig knoppen. Zelfs om de ruiten te bedienen beschikken we maar over twee schakelaars in plaats van vier. Het is dan ook de bedoeling dat je alles via het aanraakscherm regelt. Daarnaast is er door deze besparingen geen echte sleutel met knopjes meer meegeleverd, maar een soort van kaart. Bovendien is het grote panoramische dak niet dimbaar of af te sluiten voor de zon. In de plaats verkoopt Volvo een zonnescherm dat je nogal klungelig moet vastmaken. Dit doet natuurlijk afbreuk aan het premium gevoel dat we hebben bij dit model. Tenslotte is de EX30 een echte gezinswagen, zolang de kinderen klein zijn. Er is namelijk niet uitgesproken veel beenruimte en de achterbank staat best laag tegen de vloer. In de koffer kun je zo’n 318 liter kwijt, of 904 liter met de achterbank neergeklapt.
Het infotainmentsysteem van de EX30
Het infotainment is dag en nacht verschil met hetgeen we vorig jaar konden ervaren. Het geïntegreerde Android Automotive systeem doet nu echt goed zijn werk en is zeer responsief. Bovendien is er een extra rij sneltoetsen onderaan het 12,3” grote scherm aangebracht, zodat je eenvoudig de klimaatcontrole kunt bedienen. De intelligente routeplanner slaagt erin om de batterijlading bij aankomst op je bestemming zeer nauwkeuring in te schatten. Bij het navigeren naar een laadpunt wordt automatisch de batterij conditionering opgestart. Al blijft het vreemd om iedere keer de radio manueel opnieuw te moeten aanzetten. Iets typisch Chinees.
Rijden & Laden
De EX30 is in de geteste Twin Motor Performance uitvoering een snelle wagen in rechte lijn, maar geeft weinig gevoel of sportiviteit in de bochten. Een 0-100 tijd van 3,6 seconden is niet traag te noemen voor deze kleine SUV. De Volvo dankt zijn snelheid aan twee elektromotoren die samen 428 pk (543 Nm) leveren. Of dat deze waarde echt nodig zijn in een kleine SUV is maar de vraag. Zeker gezien het onderstel er eigenlijk weinig weg mee weet. De veiligheidssystemen werken beter dan in onze eerder geteste Volvo’s. Zo lijkt het fantoomremmen van de baan, en ook de obstakeldetectie geeft geen vals alarm meer. Wel viel tijdens onze test regelmatig een elektromotor uit. Na een volledige herstart van het systeem was de melding weg en beschikte we terug over het volledige vermogen.
Verder beschikt de Volvo EX30 Twin Motor Performance over een grotere NMC-batterij van 64 kWh. Op papier moet deze versie 460 kilometer (WLTP) halen, met een verbruik van 16 kWh / 100 km. In de praktijk ligt dat toch wel anders. Het verbruik van deze wagen is met 25 kWh / 100 km niet meteen laag te noemen. Zelfs bij een rustige rijstijl haal je zo maar maximaal 250 kilometer op één lading. Gelukkig laadt de Volvo EX30 zeer consistent en snel op. Het piekvermogen ligt op 153 kW, maar wanneer je naar de 10% tot 80% kijkt, haal je een gemiddelde van 100 kW. Zo is de wagen op iets minder dan een half uur weer klaar om door te rijden. AC-laden is mogelijk aan
Prijs van de Volvo EX30
De Volvo EX30 Single Motor (227 pk) is in de Core-versie al verkrijgbaar vanaf 38.900 euro. Hierbij levert een LFP-batterij van 49 kWh de nodige stroom om 344 kilometer (WLTP) af te leggen. Dezelfde wagen, maar dan met de grotere NMC-accu, kost minstens 44.260 euro. Voor onze testwagen, de Volvo EX30 Twin Motor Performance, starten de prijzen vanaf 53.660 euro. Wel is de kleurkeuze best beperkt. Zo is er naast wit, zwart en grijs enkel nog een lichtblauwe kleur of een felle gele kleur beschikbaar. Al is die laatste, Moss Yellow, voorlopig exclusief verkrijgbaar op de EX30. Deze EV wordt nu nog geproduceerd in China en de levertijd bedraagt zo’n 6 à 7 maanden, maar daar komt volgend jaar verandering in wanneer ook Volvo Gent deze kleine SUV mag gaan assembleren.
Met de komst van de Volvo EX30 heeft het Zweedse merk opnieuw een troef in handen. Het volledige nieuwe design en platform spreekt meerdere doelgroepen aan. De gebruikte materialen zijn meer zoals de Volvo van weleer. Enkel het hoge verbruik kan een afknapper zijn indien je zelf de stroom moet bekostigen.
|
|