Elektrische tweedehands wagens zitten duidelijk in de lift in Vlaanderen. Volgens mobiliteitsorganisatie Traxio werden er tijdens de eerste drie maanden van het jaar 1981 tweedehands EV’s ingeschreven door Vlaamse consumenten. Een stijging van 202,4 procent in vergelijking met diezelfde periode in 2023.
Uit de cijfers van Traxio blijkt dat de tweedehandsmarkt in Vlaanderen blijft groeien. Uit de analyse van het eerste kwartaal van 2024 blijkt dat er 15.481 meer wagens werden heringeschreven (+9,1%) in vergelijking met datzelfde kwartaal in 2023. Wanneer we in detail kijken, blijft het aantal benzinewagens stabiel met een aandeel van 54,9%. De populariteit van dieselwagens zet zijn dalende trend dan weer door, met 35,5% in 2023 naar 31,9% in 2024. Dat aandeel wordt nu overgenomen door hybridewagens en EV’s. Zij zien hun marktaandeel stijgen van 7,7% naar 9,9% en van 1,7% naar 2,8%.
Het aantal nieuwe wagens is dan weer gedaald met 13,5% voor maart 2024, maar is dan weer te weten aan het feit dat maart in 2023 een uitzonderlijk sterke maand was. Na maanden van vertraging door de corona-pandemie en bijbehorende tekorten, kwamen de leveringen bij de constructeurs toen eindelijk weer op gang. Wel is de markt voor nieuwe wagens met 2,4% gestegen wanneer we naar het volledige kwartaal kijken.
Vooral elektrische wagens populair
Daarnaast lijkt vooral de elektrische wagen aan populariteit te winnen. Zo is het aantal nieuwe elektrische wagens in Vlaanderen met 139,5% gestegen in vergelijking met 2023. Voor tweedehands EV’s is dat zelfs 202,4%. Hierdoor zijn 81,6% of 3971 stuks van alle nieuwe elektrische wagens in Vlaanderen ingeschreven. Bij de tweedehandswagens zijn dat 1981 exemplaren ofwel 76,9% van alle BEV-inschrijvingen in België. Dit is ongetwijfeld een positief effect van de aankooppremie voor elektrische wagens van de Vlaamse Overheid.
Verder wordt het aanbod voor tweedehands EV’s steeds groter. Waar vorig jaar nog maar 4,6% van alle elektrische occasies in stock tweedehands was, is dat vandaag al 7,4%. Dat aantal zal trouwens alleen maar doorstijgen, nu de eerste elektrische wagens uit leasings steeds meer op de markt zullen komen. In Nederland bijvoorbeeld komen er in de loop van 2024 zo’n 30.000 ex-leasing Tesla’s op de tweedehandsmarkt. Dit zal ongetwijfeld ook een effect hebben op de prijzen van EV’s die nu in België verkocht moeten worden door het overaanbod in onze buurlanden.