Onderweg met de KIA EV9

DoorRedactie

7 april 2024
Een review van de KIA EV9 door EV-olution.be

KIA, een merk dat bij velen vooral bekend staat als “budgetmerk”, is aan het groeien. Het merk vindt zichzelf met ieder model opnieuw uit in het premium segment, en gaat innovatie niet uit de weg. Na de succesvolle lancering van de e-Niro en de EV6, stelde het merk vorig jaar zijn vlaggenschip voor: de KIA EV9. Wij onderworpen deze uit de kluiten gewassen luxe-EV aan een uitgebreide test.

De KIA EV9 is een imposante, stoere wagen. Met een lengte van vijf meter, een breedte van twee meter en een hoogte van 1,8 meter is hij geen kleine stadswagen te noemen. Het stoere en tegelijk futuristische exterieur werd ontworpen door Karim Habib, die eerder bij BMW en Mercedes actief was. De EV9 bevindt zich in een segment waar nog maar weinig elektrische SUV’s aanwezig zijn. Dit model is dan ook duidelijk ontworpen met de Amerikaanse markt in het achterhoofd, waar KIA het zeer goed doet. Deze EV dwingt zijn plaats af in het verkeer. Vooral het ontbreken van een grille en de kleine koplampen, maken de neus nog groter in de achteruitkijkspiegel van je voorligger.

Een comfortabele 7-zit

Deze uit de kluiten gewassen EV wordt in België standaard aangeboden als ruime zeven-zitter. Bij de duurdere GT-line variant wordt het model ook aangeboden als zes-zitter in een 2-2-2 configuratie. Hierbij bestaat de middelste stoelrij over twee afzonderlijke zetels die 360 graden kunnen draaien. Ideaal om even te ontspannen tijdens een lange rit of om de kinderen op de achterbank bezig te houden. Dit maakt het mogelijk om je kroost net dat tikkeltje makkelijker vast te klikken. Bovendien beschikt elke zetelrij, ongeacht de configuratie, over klimaatcontrole voor een fris briesje. De twee voorste rijen krijgen dan weer zetelverwarming én -ventilatie. Alle stoelen zijn bekleed met zacht vegen leer van zeer goede kwaliteit. Met alle stoelen in gebruik krijg je nog 333 liter aan materiaal in de koffer gestouwd. Wanneer je de derde zetelrij elektrisch neerklapt, is dat al 825 liter. Vooraan beschikt de RWD-versie nog over een grote frunk van 90 liter. Ruimte genoeg dus om je kroost, of een halve voetbalploeg en hun hele hebben en houden, mee te nemen. Verder is de KIA EV9 ruimschoots voorzien van bekerhouders en USB-laders voor iedere passagier. Wel heeft de wagen last van een trillende middenconsole. Iets wat bij momenten extreem enerverend werkt.

Degelijk infotainmentsysteem

Het infotainmentsysteem van deze KIA kennen we ondertussen al door en door. Het is namelijk grotendeels hetzelfde als in de KIA EV6 of bij de IONIQ-modellen van zustermerk Hyundai. Wel heeft KIA het systeem verder uitgebreid met de toevoeging van een extra scherm tussen de tellerpartij en het centrale display. Op dat kleine schermpje kun je de klimaatcontrole bedienen, zonder in het menu van de wagen te moeten zoeken. Geen slecht idee, alleen zit het scherm nogal verborgen achter het stuur waardoor het in de praktijk niet echt handig te gebruiken is. Gelukkig heeft de constructeur meerdere fysieke sneltoetsen in het dashboard ingewerkt, waardoor je snel kunt navigeren door de menu’s. Verder werkt het systeem nu nog een stuk sneller dan voorheen, dankzij een nieuwe chipset. Echter is er nog steeds geen intelligente routeplanner aanwezig. Bij het plannen van een rit houdt de wagen geen rekening met de batterijlading, in combinatie met de te overbruggen afstand. Wel preconditioneert de wagen automatisch de batterij bij het navigeren naar een laadpunt.

Een grote kolos

De RWD-versie van de KIA EV9, zoals ons testmodel, beschikt over 204 pk en 350 Nm aan koppel. Met een sprint van 0 tot 100 km/u in 9,4 seconden is hij zeker niet snel te noemen, maar toch voelt de wagen nog vlot aan om 2,5 ton te wegen. Daar zit het dynamische onderstel zeker voor iets tussen. Als bestuurder krijg je namelijk veel feedback van de wagen, waardoor je perfect de controle kan bewaren. Wel blijf je het gevoel hebben dat je met een heel grote wagen onderweg bent. Vooral het inparkeren is niet altijd even gemakkelijk door zijn grote omvang. Zeker gezien de achterwielen niet meesturen, iets wat we bij veel andere merken met wagens van dit formaat wel zien. Gelukkig beschikt deze grote EV over dodehoekcamera’s die weergegeven worden op het centrale display.

Aan comfort geen gebrek

De KIA EV9 moet het eigenlijk vooral van zijn comfort hebben en dat is in overvloed aanwezig. Zelf met het gebrek aan luchtveringen is de wagen uiterst comfortabel. Bovendien is het tijdens het rijden muisstil in de cabine, wat bijdraagt aan een aangenamere rijervaring. Wel had het stuur wat ons betreft nog wat meer verstelmogelijkheden mogen hebben, vooral de mogelijkheid om het stuur meer na je toe te zetten was te beperkt. Daar staat dan weer tegenover dat dit een van de beste one pedal driving ervaringen was die we al gehad hebben. De wagen remt consistent af, waardoor je heel wat vertrouwen in het systeem kunt leggen. Ook de optie om deze te personaliseren met de “flippers” aan het stuur is zeker een groot pluspunt. Tenslotte werken de diverse verplichte rijhulpsystemen degelijk, maar toch blijft het soms frustrerend. Zo moet je dankzij druksensors in het stuur niet altijd aan je stuur trekken om te laten weten dat je nog wakker bent. Al is de stuurassistent vaak zoekerig tussen de lijnen. En bij veel wind krijg je te pas en te onpas de melding “pauze nemen”, omdat de wagen zwalpen detecteert. Voorlopig is de Europese verplichting eerder een doorn in het oog van veel bestuurders in plaats van dat het echt zorgt voor een veiliger verkeer.

Een echte laadkampioen

De KIA EV9 beschikt over een grote batterij van 99,8 kWh, waarvan 96 kWh bruikbaar. Volgens de WLTP-norm heeft de EV9 een bereik van 563 kilometer, maar zoals steeds moet je dat toch met een korrel zout nemen. Tijdens onze test haalden we een gemiddeld verbruik van 21 kWh / 100 km of konden we zo’n 450 kilometer op één lading afleggen. Althans, zolang het weer meezit. Door door zijn grote omvang stijgt het verbruik meteen naar 30 kWh / 100 km bij veel wind of regen. Snelladen kan dankzij de 800 V architectuur aan maximaal 210 kW. In tegenstelling tot vele andere merken, spreken we hier niet over een kort piekvermogen dat slechts enkele procenten behouden kan worden. Wanneer de batterij van deze KIA op temperatuur is, wordt dit vermogen namelijk behouden tot en met 65% SoC. Daarna zakt de laadsnelheid traag naar 150 kW tot aan 80%. AC-laden kan aan maximaal 11 kW. Bovendien heeft deze wagen vehicle to grid mogelijkheden, waarbij hij over genoeg energie beschikt om een gemiddeld gezin ongeveer 5 tot 10 dagen van stroom te voorzien. Tenslotte wordt er een stekker voor de laadpoort meegeleverd waarmee toestellen op 230 V aangesloten kunnen worden.

Conclusie

De KIA EV9 is één van de fijnste elektrische wagens waar we al mee gereden hebben. Dankzij de grote batterij en het snelle laden is deze SUV de ideale reisgenoot om lange afstanden te overbruggen met veel bagage of passagiers. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze is verkozen tot beste wagen van 2024! De EV9 staat trouwens symbool voor vernieuwing bij KIA. Zo komen er met de EV3 en de EV5 al kleinere versies van het model, waarmee het merk ook een middelgrote en een kleine SUV in het gamma heeft.

De KIA EV9 is beschikbaar vanaf 71.690 euro voor de RWD-versie zoals onze testwagen. Op zich een zeer correcte prijs voor hetgeen je hiervoor krijgt. Daarnaast is er ook nog een AWD-variant met 384 pk en een bereik van 505 km vanaf 75.990. De GT-line met eveneens AWD en 384 pk is er vanaf 80.890 euro voor de 7-zitter of 81.490 voor de 6-zitter.

Vermogen
204 pk
Koppel
350 Nm
Batterij
99,8 kWh
Basisprijs
€ 71.690
Prijs getest model
€ 73.390
Bereik (WLTP)
563 km

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be