Alfa Romeo Milano: de eerste elektrische Alfa

DoorMatthias Hautekiet

10 april 2024
De nieuwe elektrische Alfa Romeo Milano

Alfa Romeo heeft vandaag hun nieuwste wagen voorgesteld. De nieuwe Milano is een compacte SUV uit het B-segment en is meteen ook de eerste volledig elektrische wagen van de Italiaanse constructeur. Alfa hoopt op deze manier meteen ook te concurreren met bijvoorbeeld de populaire Volvo EX30.

De Alfa Romeo Milano werd in december 2023 voor het eerst aangekondigd. Toen was al bekend dat het om een compacte SUV zou gaan en laat dat nu geen toeval zijn. Het B-segment is het meest populaire segment bij Europese particulieren en Alfa had sinds het uitfaseren van de Giulietta in 2020 geen enkele wagen meer in deze klasse. Tot nu dus. Bovendien is de Milano de allereerste volledige elektrische wagen van de constructeur.

Italiaans design

Deze nieuwe cross-over is op-en-top Italiaans. De wagen mag dan wel op hetzelfde eCMP-platform staan als de Lancia Ypsilon of de Opel Corsa Electric, toch is hij helemaal anders. Zo werd het gekende logo in de voorste grill helemaal hertekent, waardoor het model bijna geen voorbumper lijkt te hebben. De in Turijn ontworpen SUV is met een lengte van 4m 17 en een hoogte van 1m 50 een mooie mix tussen een compacte stadswagen en een grotere SUV voor buiten de stad. Verder kreeg hij gespierde wielkasten en een afgeknotte achterzijde die wat weg lijkt te hebben van de Giulia TZ. Verder zijn ook gewoon de lichtsignaturen aan de voor- en achterkant bijzonder stijlvol. Eigenlijk volledig wat we van een moderne Alfa Romeo verwachten. In de koffer is voldoende ruimte om 400 liter in kwijt te kunnen.

Ook binnenin is de Alfa Romeo Milano opvallend sportief. Wel is de invloed van Stellantis duidelijk te merken, maar de designers hebben een goede balans gevonden tussen standaard Stellantis onderdelen en unieke Alfa-elementen. Zo kan het infotainmentsysteem zo uit een Peugeot of Opel komen, maar is het wel mooi ingewerkt in een Italiaans designinterieur. Zo kun je, net zoals in bijvoorbeeld de Peugeot E-308 sneltoetsen instellen voor je meest gebruikte apps. Tenslotte ademt het interieur gewoon sportiviteit uit, waardoor je zin moet krijgen om met de wagen te gaan rijden.

Motorisaties

De Milano krijgt een batterij van 54 kWh, goed voor 410 km (WLTP), wat tegenwoordig de standaard is bij Stellantis. Verder wordt deze Alfa uitgebracht in twee verschillende elektrische motorisaties. De Electtrica-versie komt met de gekende 156 pk motor. Deze biedt zeker voldoende plezier op de weg, maar lijkt toch nog wat sportiviteit te missen. Daarom brengt Alfa Romeo de Milano ook nog in een sportievere variant uit. Zo beschik je in de Veloce-uitvoering over twee motoren die samen 240 pk leveren. Dit model wordt bovendien ook nog eens 2,5 cm verlaagt, krijgt betere remmen en een aangepast onderstel om de rij-ervaring nog sportiever te maken. Snelladen is mogelijk aan 100 kW, waarmee de wagen in een half uur van 10 naar 80% is geladen. De Milano komt bovendien ook met een slimme routeplanner, die het eenvoudiger maakt om tijdens een rit een snelle laadstop langs je route in te plannen. Voor wie niet op zoek is naar een elektrische wagen, komt er ook een mild-hybride variant.

De Alfa Romeo Milano wordt in eerste instantie gelanceerd in een Speciale-uitvoering. Deze krijgt naast enkele unieke kleuren ook extra decoratieve elementen in het interieur en op de carrosserie. De stoel van de bestuurder is dan weer elektrisch verstelbaar en krijgt massagefuncties. De koffer is elektrische en werkt handsfree, terwijl Speciale 18″ velgen het geheel afwerken. Later volgen dan nog de Techno, Premium en Sport uitvoeringen. De exacte lanceringsdatum en prijs zijn nog niet bekend.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be