2024 Misano E-Prix: Da Costa gediskwalificeerd

DoorMatthias Hautekiet

13 april 2024
António Félix da Costa (Porsche) werd na afloop van de 2024 Misano E-Prix gediskwalificeerd.

António Félix da Costa (Porsche) werd gediskwalificeerd na afloop van de chaotische Misano E-Prix. De beslissing werd bekend gemaakt meer dan vijf uur na afloop van de wedstrijd. Oliver Rowland (Nissan) wordt zo de nieuwe winnaar van de zesde wedstrijd van het seizoen.

Het was een bewogen racedag hier in Italië, waarbij menig rijder heel wat kritiek had op de manier waarop de wedstrijd werd verreden, zo ook Stoffel Vandoorne. Da Costa startte tijdens de wedstrijd vanaf de veertiende stek, maar wist zich al snel te mengen in het gevecht voor de overwinning. In de slotfase gaat hij nog Rowland voorbij, waardoor hij zich de eerste winnaar van de Misano E-Prix mag noemen. To nu dus. Het duurde erg lang voordat de officiële uitslag van de race werd bekend gemaakt. De oorzaak hiervan is nu dus bekend. Meer dan vijf uur nadat de wagens over de finish kwamen, wordt de Porsche-rijder gediskwalificeerd omdat een onderdeel van zijn gaspedaal niet in lijn was met het reglement. Hierdoor neemt Rowland de overwinning van da Costa over.

Porsche bevestigt

Die laatste heeft ondertussen ook al gereageerd via Instagram dat de “verboden” veer zonder aankondiging uit het reglement werd gehaald. Ook team manager van Porsche bevestigt dat ze niet op de hoogte waren van deze wijziging. Desondanks zeggen zowel de FIA als onderdelenleverancier Spark dat de correctie procedure is gevolgd. De betwiste veer is een onderdeel dat aanwezig was op de Gen2-wagen, maar werd afgevoerd bij de start van het Gen3-seizoen. Het onderdeel zou wel op de initiële lijst met verplichte onderdelen hebben gestaan, maar werd bij een update afgevoerd. Spark bevestigd dat deze uit de lijst werd gehaald en dat deze wijziging niet werd gemarkeerd. De veer werd dus gewoon verwijderd, zonder dat Porsche dit doorhad.

Het TAG Heuer Porsche Formula E Team onderzoekt de mogelijkheid om protest aan te tekenen tegen de beslissing. Ze hebben hiervoor 96 uur de tijd. Het is maar de vraag of de FIA dit protest zal accepteren, gezien ze in de beslissing al aangeven dat “het de verantwoordelijkheid is van het team om ervoor te zorgen dat de wagen voldoet aan het reglement, zelf als daar geen voordeel uit wordt gehaald”.

Als resultaat van deze zware straf moet da Costa zijn beker voor de eerste plaats doorgeven aan Oliver Rowland. Jake Dennis (Andretti) finisht nu als tweede, terwijl Maximilian Günther (Maserati) nu derde wordt.

Het klassement

Dit heeft natuurlijk ook een impact in het klassement. Oliver Rowland blijft nog altijd leider, maar heeft nu 80 punten verzameld. Jake Dennis behoudt zijn tweede plaatst, hetzij met 71 punten. Pascal Wehrlein zakt dan weer van plaats drie naar vier, doordat Günther vijftien punten scoort. Beide rijders bezitten 63 punten. En ook Nick Cassidy (Jaguar) deelt mee in de klappen. Door de aanpassingen in de puntenverdeling zakt de Kiwi naar plaats vijf. Deze beslissing speelt trouwens ook in het voordeel van Stoffel Vandoorne. De DS-rijder stond dertiende, maar heeft nu 22 punten waardoor hij op de tiende stek eindigt.

Goed voor het kampioenschap is dit natuurlijk niet. Er komt immers al bakken kritiek op de wedstrijd van vandaag. Om het in de woorden van Vandoorne te zeggen: “Dit is geen race meer, maar een casino”.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be