Dit seizoen staan er nog heel wat stratencircuits op de Formula E kalender, maar als het van de organisatie afhangt, zal dat in de toekomst anders zijn. Het kampioenschap wil namelijk meer permanente circuits toevoegen, waardoor heel wat stratencircuits dreigen te verdwijnen.
Foto © Momenol Images / Jens Mommens
Het Formula E Wereldkampioenschap staat erom bekend te racen in het centrum van de stad, of althans net daarbuiten. Zo werden er al races gehouden in de straten van meer dan 30 verschillende steden. Onder andere Beijing en Parijs stonden al op de kalender, maar werden ondertussen afgevoerd. In Prijs werden de straten rond de Dôme des Invalides gewoon te smal om er met de Gen2 EVO-wagens te blijven rijden. Tot vorig jaar reed het kampioenschap ook nog doorheen het zakendistrict van Rome, maar na een zwaar incident in 2023 zocht de Formula E een nieuwe locatie. Misano, waar de race van dit weekend wordt verreden, is de vervanger van deze Italiaanse E-Prix.
Vaarwel Londen
De London E-Prix is ondertussen al drie jaar na elkaar een standvastigheid in het wereldkampioenschap. Door het unieke karakter van deze volledig elektrische race-klasse is dit zelfs de enige race ter wereld die zowel in- als outdoor wordt gehouden. Ook dit jaar wordt de finale van het kampioenschap in het London ExCeL International Exhibition Centre verreden. Al lijkt het erop dat deze vierde editie meteen ook de laatste is. Het circuit is gewoon te klein geworden, zeker met de snellere Gen4-wagens in gedachten. Als vervanger springt Silverstone nu het oog. De gesprekken tussen de organisatie en het circuit zouden al vergevorderd zijn en er zou zelf al een datum vastliggen in april 2025.
Het is maar de vraag of dat een verstandige keuze is, om volgend jaar al naar afscheid te nemen van nog een stratencircuit. Zo is de huidige Gen3 wagen niet geschikt om te racen op een circuit als Silverstone en ook het moto-circuit in Misano belooft een complexe race te worden, waarbij we zo goed als zeker een peloton-race zullen zien.
Reden
Vanuit het standpunt van de organisatie is deze beslissing in zekere zin wel te begrijpen. Het organiseren van wedstrijden in het hart van een stad is enorm duur. Zo moeten heel wat straten een hele week lang afgesloten worden en moet er heel wat aangepast worden, opdat het verkeer in de stad niet in het honderd loopt. Ook moet er heel wat infrastructuur geïnstalleerd worden voor de teams, organisatie en media.
Daarnaast zullen heel wat stratencircuits gewoon niet meer geschikt zijn voor de Gen4-wagen die in 2026/27 zijn intrede zal doen. Deze zal namelijk een vermogen hebben van 600 kW en meer van 800 pk, terwijl dat vandaag nog maar 350 kW en 469 pk is. De sprint van 0-100 km/u wordt zo mogelijk in minder dan twee seconden. Bovendien kan deze wagen regenereren aan 700 kW, waardoor fysieke remmen zo goed als overbodig worden. Natuurlijk moet alles veilig blijven voor de rijders, waardoor de vraag naar lange uitloopzones groter wordt. Wel zullen de wedstrijd langer worden voor de grotere batterij van 55 kWh, 16,5 kWh meer dan nu het geval is. Races van meer dan een uur zijn dan zeker niet ondenkbaar.
Wat vinden de rijders?
Robin Frijns – Envision Racing
“Ik vind het echt jammer dat we steeds vaker op grote circuits gaan racen. Formula E is groot geworden voor stratencircuits en behoort ergens tot de identiteit van het kampioenschap. Daarnaast is het gewoon fijn om te racen in de stad. Je krijgt dan een combinatie van unieke locaties en de fans die dicht bij de actie zitten.”
Mitch Evans – Jaguar TCS Racing
“Ik vind het enorm jammer dat de stratencircuits stilaan van de kalender verdwijnen. Net zoals de meeste rijders hier geef ik de voorkeur aan stratencircuits. Zo was Rome bijvoorbeeld een van mijn favorieten, het is dan ook jammer dat we nu in Misano rijden. Uiteraard is dit geen slecht circuit, maar het is vooral gericht op moto’s en niet echt geschikt voor onze wagens. Daarnaast is het gewoon fijner om te rijden in het hart van de stad, waar je de fans hoort roepen. Wel denk ik dat permanente circuits interessanter kunnen worden eens we bij de volgende generatie wagens zijn aanbeland.”
Stoffel Vandoorne – DS Penske
“Uiteraard vind is het een jammere zaak dat we richting permanente circuits evolueren, maar ik ben er zeker van dat we een gezonde mix zullen krijgen met toch nog enkele stratencircuits. Alleen is het zo dat onze wagens natuurlijk moeten volgen. Deze huidige generatie is gewoon niet geoptimaliseerd om te racen op een circuit zoals hier in Misano. Bij Gen4, die nog eens veel sneller zal zijn, zal dit al helemaal anders zijn. Daardoor kunnen deze permanenten circuits zeker interessant worden.”
Jean-Éric Vergne – DS
“Iedereen op de grid is grote fan van stratencircuits. Deze zorgen voor een grote uitdaging en brengen de fans dichter bij de sport. Dat neemt natuurlijk niet weg dat de circuits in Parijs, Hong Kong of New York gewoon te klein worden voor onze steeds sneller worden wagens. Er is gewoon geen ruimte voor fouten, waarbij de kleinste onnauwkeurigheid meteen hard wordt afgestraft. Op een permanent circuit is dat volledig anders, alleen krijgen we daar het fenomeen van peloton-racen zoals bij het wielrennen. Niemand wil op kop rijen en bij de eerste bocht rijdt je met vier naast elkaar. Daarboven komt dan nog eens dat deze banden te hard zijn, waardoor we te weinig grip hebben. Gelukkig zijn de FIA en Hankook zich hiervan bewust, waardoor er achter de schermen hard gewerkt wordt aan een betere band.”