De Audi Q8 e-tron draait al even mee in het EV-landschap. Het model werd in 2018 op de markt losgelaten als Audi e-tron, maar kreeg in 2023 een broodnodige facelift en naamswijziging. Deze facelift en naamswijziging van de Audi Q8 e-tron markeert Audi’s recente poging om zijn positie in de snelgroeiende markt van elektrische luxe SUV’s te versterken. Wij deden de test met de Audi Q8 e-tron S line 55 quattro.
Met een krachtige elektromotor die 300 kW (408 pk) levert en een koppel van 664 Nm, lijkt deze SUV op papier een geduchte concurrent. De wagen beschikt over een indrukwekkende 114 kWh batterij, waarvan 106 kWh effectief bruikbaar is. Ondanks deze veelbelovende specificaties toont het ontwerp van de Q8 e-tron weinig innovatie, waarbij het model sterk lijkt op zijn voorganger en weinig innovaties biedt in vergelijking met andere Duitse luxe SUV’s zoals de BMW iX en de Mercedes EQE SUV. Het exterieur blijft trouw aan Audi’s traditionele designlijnen, zonder ingrijpende stappen naar een meer futuristische uiterlijk dat vaak geassocieerd wordt met elektrische voertuigen.
Kwalitatief interieur
Het interieur van de Q8 e-tron roept gemengde gevoelens op. Het is volgepropt met knoppen en hendels die een ouderwetse indruk geven, terwijl grote panelen van glanzend zwart plastic zorgen voor ongewenste reflecties. Deze ontwerpkeuzes roepen vragen op over de gebruiksvriendelijkheid en of de ontwerpers voldoende rekening hebben gehouden met de bestuurderservaring. Het infotainmentsysteem lijkt verouderd en mist de geavanceerde digitale en connectiviteitsfuncties die tegenwoordig standaard zijn in nieuwe voertuigen. Ondanks deze kritiekpunten biedt de Q8 e-tron comfortabele zetels en een algemeen gevoel van kwaliteit, vooral merkbaar in de afwerking van de in Vorst geassembleerde wagen.
En ook de rijervaring zelf wordt als redelijk tam en saai ervaren, ondanks de indrukwekkende acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5,6 seconden. De ophanging, voorzien van luchtvering, slaagt er niet in het comfortniveau te bieden dat men zou verwachten van een auto in deze klasse. Bovendien is het ontbreken van one-pedal driving een gemiste kans om de rijervaring te moderniseren en te verbeteren. De wagen lijkt teveel als ICE ontwikkeld in plaats van een echte EV. Wat misschien interessant kan zijn voor een bepaald doelpubliek.
Verbruik
De Audi Q8 e-tron is en blijft een SUV. Desondanks is het verbruik torenhoog bij temperaturen tussen de 10 en 15 graden. Wij haalden gemiddeld 26 kWh / 100 km, goed voor een bereik van 400 kilometer. Dat is toch heel wat anders dan de WLTP-norm van 20.6 kWh en 582 kilometer op één lading. Wel levert wat opzoekwerk ons op dat de wagen bij warmere temperaturen op 21 kWh zit. De Audi Q8 e-tron is dus erg afhankelijk van het weer. Helaas zit je ook nog steeds met een oude batterijtechnologie, waardoor laden slechts mogelijk is aan 11 kW AC of 168 kW DC. Vooral die laatste is een wereld, waarin het gemiddelde laadvermogen van luxe-suv’s boven de 200 kW uitkomt, behoorlijk ondermaats.
Conclusie
De Audi Q8 e-tron is het toonbeeld van een wagen die gebouwd werd als ICE en waar nadien enkele elektromotoren aan toegevoegd zijn. Sommige kunnen dit misschien als fijn ervaren, maar voor ons schiet de wagen als EV te kort. Bovendien is ook de prijs van de Audi Q8 e-tron premium. Voor het basismodel tel je minstens 79.480 euro neer. In ruil beschik je over de kleinere 95 kWh batterij (150 kW DC-laden) en een verbruik van 20,1 tot 23,9 kWh. Ons model, de Audi Q8 e-tron S line 55 quattro, is met enkele opties verkrijgbaar voor 106.980 euro. Voor dat bedrag verwacht je heel wat wagen. Als je dan toch zoveel over hebt voor een nieuwe wagen, verkiezen wij de KIA EV9, die 20.000 euro goedkoper is en bovendien meer premium aanvoelt dan deze Audi.
De aankomende Audi Q6 en SQ6 beloven veel van deze gebieden aan te pakken, en het lijkt erop dat zij niet snel genoeg kunnen komen voor een merk dat zichzelf wil herdefiniëren in een steeds competitiever wordend segment. In een tijd waarin elektrische voertuigen zich snel ontwikkelen, loopt de Q8 e-tron het risico achter te blijven, niet vanwege een gebrek aan potentieel, maar vanwege een gebrek aan durf om echt innovatief te zijn. De slogan “Vorsprung durch Technik” lijkt dus niet echt meer te passen bij Audi.
|
|