Polestar werkt aan de mogelijkheid om de Polestar 5 supersnel te kunnen opladen. Voor deze Extra Fast Charging-technologie werkt het samen met het Israëlische StoreDot. Tijdens een praktijktest met een prototype werd aangetoond dat de batterij in amper 10 minuten van 10 naar 80 procent geladen kan worden.
Dit supersnel opladen werd al aangekondigd tijdens de Polestar Day in november 2023, maar wordt nu dus ook in de praktijk getest. Polestar bereikt deze nieuwe manier van laden door te focussen op een consistente laadsnelheid. Waar het snelladen vandaag afneemt naarmate het laadproces loopt, gebeurt hier net het omgekeerde. Het opladen van het prototype van de Polestar 5 start bij 310 kW en loopt tegen het einde aan zelf op naar 370 kW. Net omdat het laadvermogen zo constant blijft, heeft deze Polestar in amper tien minuten de 80 procent bereikt. Polestar wil op die manier de laadtijden drastisch verminderen. Zo kan dit prototype in amper 10 minuten alweer 320 kilometer verder rijden en dat met een batterij van 77 kWh.
Om dit te bereiken werkt Polestar samen met het Israëlische StoreDot dat Extreme Fast Carging, kortweg XFC, ontwikkelt. Om dat hoge consistente laadvermogen te kunnen volhouden, ontwikkelde StoreDot een nieuw type batterij. Hierbij verving het de standaard grafietanodes door anodes gemaakt van silicium. Dit zorgt er dan weer voor dat dezelfde energiedichtheid wordt bereikt als bij een NMC-batterij. Bovendien zijn er geen extra koelsystemen nodig, terwijl het gewicht zelf kan verlaagd worden. Daarnaast focussen Polestar en StoreDot ook op de duurzaamheid van de batterij om zo klimaatneutraal mogelijk te kunnen produceren.
Of deze nieuwe technologie ook naar het productiemodel van de Polestar 5 komt, is op dit moment nog niet bevestigd. Wel weten we dat toekomstige modellen mogelijk wel deze optie krijgen, al dan niet tegen betaling.