Nick Cassidy (Jaguar) heeft in Berlijn de eerste race van het weekend gewonnen. Deze E-Prix was op z’n zachtst gezegd een incidentrijke editie, waarbij Eriksson (Envision), di Grassi (Abt Cupra) en Günther (Maserati) het einde van de race niet halen. Vergne (DS) wordt tweede, Rowland (Nissan) derde. Stoffel Vandoorne (DS) wordt zevende na een ongelukkig oponthoud in de race.
Deze eerste race van het weekend werd gestart met Edoardo Mortara (Mahindra) op polepositie. De Zwitser heeft, net zoals Vandoorne en Vergne achter hem, een goede start. Wel wordt meteen duidelijk dat dit een chaotische race zal worden. Het veld zit namelijk ongelooflijk dicht op elkaar en de rijders wisselen sneller van plaats dan we kunnen volgen. Ondermeer Pascal Wehrlein (Porsche) en Stoffel Vandoorne nemen de leiding op een gegeven moment.
Eriksson valt stil
Met amper een kwart van de race verreden valt Joel Eriksson stil op het track. Even wordt een “Full Course Yellow” afgekondigd, in de hoop dat de Zweed zijn wagen opnieuw gestart krijgt. Uiteindelijk wordt ook de Porsche Taycan Turbo GT safety car het circuit opgestuurd. Wat de reden is voor het stilvallen van de Envision is vooralsnog onduidelijk. Mogelijk moeten we hier kijken naar een probleem met de batterij. Vooraleer de race opnieuw van start kan gaan, moet de volgorde opnieuw bepaald worden. Vooral de locatie van Wehrlein en Vandoorne is een moeilijke om te bepalen. Op het moment dat de eerste gele vlaggen gezwaaid werden, was onze landgenoot net bezig om Wehrlein in te halen. Uit analyse van de beelden blijkt dat de Porsche-rijder recht heeft op de tweede plaats.
Bij de herstart is het zijn het Vergne, Werhlein, Vandoorne en Mortara die meteen beginnen te strijden voor de hoogst posities. Ook António Félix da Costa (Porsche) komt zich moeien in de strijd. Terwijl Vergne en Wehrlein verwikkeld zijn in een gevecht om de eerste positie, zorgt een incident tussen Dan Ticktum (ERT) en Lucas di Grassi voor een grondige herstructurering van het veld. Bij het nemen van een haarspeldbocht rijdt Tickum in op de wagen van di Grassi. Die laatste gaat rond waardoor meerdere rijders tegengehouden worden. Ook Stoffel Vandoorne, die op dat moment achtste lag, zakt hierdoor naar de achterkant van het veld. Di Grassi heeft schade aan zijn wagen en moet de race staken.
Een tweede safety car
Met nog tien ronden te gaan maken Jakes Hughes (McLaren) en Maximilian Günther contact. Hierbij komt de Maserati-rijder in de problemen, waarna hij enkele meters verder tot stilstand komt. De safety-car wordt door het incident opnieuw de baan opgestuurd, zodat de Marschals de wagen kunnen takelen. Bij de herstart barst het gevecht tussen de volledige top tien opnieuw los. Hierbij leiden onder anderen Vergne, Wehrlein, da Costa en zelfs Mitch Evans (Jaguar) het veld. Uiteindelijk komt Nick Cassidy, die startte vanaf de negende plaats, als eerste over de eindmeet. Vergne en Rowland vullen het podium verder aan. Stoffel Vandoorne weet zich terug op te werken vanaf de achttiende plaats en finisht alsnog als zevende. Wel moeten we erbij vermelden dat 16 van de 22 rijders nog onderzocht worden. Afhankelijk van de beslissingen van de stewards kan de finale uitslag dus nog wijzigen.
Het kampioenschap
Dankzij zijn overwinning neemt Nick Cassidy de leiding over van het klassement bij de rijders. De Nieuw-Zeelander neemt met 121 punten meteen een voorsprong op Pascal Wehrlein die nu tweede staat (112 punten). Ook Oliver Rowland (103 punten) stijgt van de vierde naar derde plaats. Jake Dennis zakt hierdoor naar plaats 4 (89 punten), gevolgd door Mitch Evans (89 punten) op plaats vijf en Jean-Éric Vergne (83 punten) op plaats zes. Günther, die vandaag het einde van de race niet haalde, staat hierdoor zevende. Stoffel Vandoorne, stijgt ondanks zijn ongeluk toch nog van plaats negen naar acht en heeft nu 43 punten achter zijn naam staan. Sam Bird (McLaren – 38 punten) en António Félix da Costa (34 punten) ronden de top tien af.
Bij de teams blijft Jaguar dankzij een lange podiumreeks verder uitlopen op de rest van het veld. De Britse renstal heeft nu 210 punten achter zich staan, 64 punten meer dan Porsche die nog steeds tweede staat. Nissan (129 punten) en DS (126 punten) stijgen beide één plaats in het klassement, terwijl Andretti (113 punten) naar de vijfde plaats zakt.
Morgen krijgen de rijders een nieuwe kans om punten te scoren. Al is het te hopen dat we dan een race met minder incidenten te zien zullen krijgen.
Tenslotte geven we nog even mee dat er een leuke prijs te winnen valt bij EV-olution. Meer infomatie over de wedstrijd vind je hier terug.