Voorafgaand aan de 2024 Berlin E-Prix heeft de FIA ingegrepen in de attack mode. Door kopzorgen over de batterij wordt de attack mode namelijk ingekort om problemen te voorkomen.
Er zijn dit seizoen al heel wat problemen geweest met de batterijen in de Formula E. Zo hebben al meerdere rijders een vrije training moeten staken door een defecte accu. Ondertussen zijn we aan de negende race van dit seizoen aangekomen en neemt de FIA nu ook maatregelen. Normaal gezien moeten de rijders twee maal een attack mode nemen per race, goed voor een totaal van acht minuten. Het wapenen van de attack mode levert hen een boost op van 50 kW, waardoor de batterij voor een korte tijd 350 kW in totaal levert. Net daar grijpt de FIA nu in.
Op vraag van Fortescue Williams Advance Engineering (WAE) wordt de totale tijd nu ingeperkt. Voor de race op zaterdag worden de acht minuten gereduceerd tot slechts zes. De teams krijgen daarbij de strategische keuze tussen 2-4, 3-3 en 4-2. Voor de race op zondag volgt een verse reductie tot 4 minuten in een 1-3, 2-2, 3-1 combinatie. Volgens een officieel statement dient deze vermindering om de levensduur van de batterijen te verlengen.
Slijtage zorgt voor toenemende problemen
Ook voor de volgende races op de kalender zijn soortgelijke aanpassingen niet ondenkbaar. De batterijen van WAE maakten vorig jaar hun introductie, maar lijken nu al slijtagesporen te bevatten. Heel wat rijders hadden al problemen tijdens één van de raceweekends. Bovendien worden deze problemen race na race erger. Gisteren nog moest de eerste vrije training in Berlijn onderbroken worden nadat de batterij van Pascal Wehrlein (Porsche) het begaf. Uit de officiële FIA-documenten blijkt zelf dat er sprake was van enige rookontwikkeling. Uit voorzorg vraagt WAE nu dus om de attack mode van 350 kW in tijd te limiteren. Zo hoopt het de verdere degradatie van de batterijen te beperken.
Ook voor de resterende races in Shanghai, Portland en Londen worden soortgelijke reducties verwacht.