In een strijd tegen goedkope Chinese producten, verhogen de Verenigde Staten de invoerheffingen fors. Ook In China geproduceerde wagens komen hierdoor in het vizier. De heffingen worden zo hoog dat ze de verkoop van Chinese EV’s zo goed als onmogelijk maakt. Bovendien is dit mogelijk een voorloper voor wat er ook in Europa zit aan te komen.
Foto © Zeekr
Het Witte Huis heeft aangekondigd dat ze importheffingen op Chinese EV’s, chips, batterijen en mineralen fors zullen optrekken. Zo wordt het tarief voor de invoer van Chinese elektrische wagens verviervoudigd, tot 100% van de waarde van de wagen. Dit moet een halt toeroepen aan de dumping van goedkope EV’s op de Amerikaanse markt. Ze zijn volgens een statement bedoeld om China te dwingen “zijn oneerlijke handelspraktijken met betrekking tot technologieoverdracht, intellectueel eigendom en innovatie te beëindigen”. Hierdoor wordt een EV van een Chinees merk dus plots een stuk minder interessant. Ook sommige mineralen stijgen fors. Zo stijgt het importtarief van grafiet van 0 naar 25% en ook op Chinese zonnecellen moet voortaan een importtaks van 50% betaald worden, waar dat voorheen nog maar 25% was.
Volgt Europa?
De kans is groot dat ook de Europese Unie het discour van Joe Biden zal volgen. Zo loopt er vandaag al een onderzoek van de Europese Commissie tegen illegale dumping van goedkope elektrische wagens uit China. Uit de eerste resultaten die weren vrijgegeven, wordt ondertussen al bevestigd dat daar inderdaad bewijzen voor zijn. Het is dus zeker mogelijk dat ook Europa binnenkort dergelijke maatregelen zal treffen om deze praktijken een halt toe te roepen. Bovendien wordt China ervan beschuldigd om zijn economie te stimuleren door extra veel te produceren. Ook die overproductie is louter bedoeld om Europa te overspoelen en de Chinese merken ook hier groot te maken.
Het is alleen de vraag of zowel de VS als Europa zichzelf hier niet mee in de voet schieten. Zo heeft het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken al aangekondigd dat ze zich tegen deze beslissing zal verzetten. Volgens hen zijn deze eenzijdige importheffingen in strijd met de regels van de WTO. En ook de Chinese Kamer van Koophandel heeft intussen al laten weten dat het onderzoek onpartijdig wordt gevoerd en dus louter dient om China klein te krijgen.