KIA stelt nieuwe EV3 voor, een compacte EV met een bereik van 600 km

DoorMatthias Hautekiet

23 mei 2024
De nieuwe KIA EV3 die vanaf november 2024 te bezichtigen is in de Belgische showrooms

Na enkele maanden teasen, heeft KIA vandaag eindelijk het doek getrokken van hun nieuwe EV3. Deze compacte elektrische wagen is duidelijk een kleinere versie van de grote EV9 en biedt een bereik van 600 kilometer. Met dit model hoopt KIA bovendien de strijd aan te gaan met de populaire Volvo EX30.

KIA heeft ondertussen al enkele uitsluitend elektrische modellen op de markt gebracht. De EV6 was het eerste model in een reeks op het E-GMP model. Nadien volgt de EV9, zeg maar de grote SUV van het merk. Deze kon ons alvast bekoren tijdens een test enkele weken geleden. Vorig herfst liet KIA al verstaan dat er ook een kleine versie van de EV9 zouden komen en die is met deze KIA EV3 nu ook voorgesteld. Waar zijn grote broer een echt slagschip op wielen is, is de EV3 met een lengte van 4,3 meter een stuk compacter. Bovendien is hij ook wat lager en minder breed, waardoor je een best wel kunt spreken van een compacte SUV. Bovendien is hij bijna 7 centimeter groter de Volvo EX30, die KIA met dit model het vuur aan de schenen wil leggen. Het grootste verschil zit hem hierbij in de wielbasis, die 3 centimeter groter is dan bij de Volvo. Dat lijkt misschien weinig, maar het zorgt ervoor dat de passagiers op de achterbank net iets comfortabel kunnen zitten.

Een ruim interieur

Binnenin is de gloednieuwe KIA EV3 bijna een letterlijke kopie van de EV9. Zo herkennen we meteen het minimalistische design dat de Koreaanse constructeur wil doortrekken naar al zijn nieuwe modellen. Net als in zijn grote broer beschikt de EV3 over een groot centraal display van 12,3″, aangevuld met een al even grote digitale tellerpartij. Tussen beide schermen in zit nog een kleiner scherm van 5,3″ om de klimaatcontrole te bedienen. Optioneel is er nog een groot head-up display bij te nemen met een diameter van 12,3″.

KIA noemt het interieur zelf een “woonkamer”. Zo is er zelf een schuiftafel aanwezig waar je tijdens het laden even kunt werken. Deze moet ook een loungeachtige sfeer introduceren, in combinatie met de instelbare sfeerverlichting en de comfortabele zetels. Daarnaast maken tegen eind 2024 ook nog enkele ontspanningsmogelijkheden hun intrede in het infotainmentsysteem. Zo kun je, net zoals bij Tesla, binnenkort genieten van je favoriete Netflix-serie tijdens het laden. Ook komen er enkele abonnementen zodat je tijdens het laden ook enkele spelletejs kunt spelen. Verder beschikt de KIA EV3 met een koffer van 460 liter over een aanvaardbare opslagruimte. Deze is met de achterbank plat uit te breiden naar 1.250 liter.

In tegenstelling tot het interieur, verschilt deze EV3 toch wel wat van de grotere EV9. Zo is de “Opposites United”-designtaal duidelijk zichtbaar, maar is deze compacte EV toch een stuk hoekiger. Zo ligt bijvoorbeeld de achterruit ook heel wat vlakker in de carrosserie.

Een rijbereik van 600 km

De KIA EV3 wordt gelanceerd in twee verschillende versies. Zo krijgt het standaardmodel (SR) een batterij van 58,3 kWh (netto), goed voor een bereik van 410 kilometer. Daarnaast wordt er ook een Long Range-variant (LR) op de markt losgelaten met een batterij van 81,5 kWh (netto). Hiermee moet een bereik van 600 kilometer mogelijk zijn. Beide modellen beschikken over dezelfde elektromotor van 204 pk en 284 Nm koppel. Wel beknibbelt KIA wat op het laadvermogen van de EV3. Waar de vorige modellen nog op een 800 V-platform staan, is dat bij deze SUV gereduceerd tot 400 V. Hierdoor bedraagt het maximale laadvermogen aan een snellader slechts 102 kW voor de Standard Range en 128 kW voor de Long Range. AC-laden kan aan 11 kW, maar wordt in 2026 optioneel uitgebreid naar 22 kW. Tenslotte brengt de EV3 ook een primeur mee voor het merk. Zo is dit de eerste wagen van KIA die beschikt over Vehicle-To-Home V2H) en Vehicle-To-Grid (V2G) functionaliteiten.

Prijs van de KIA EV3

Op de prijs van de KIA EV3 is het nog even wachten. Wel zou de internationale prijs om en bij de 33.000 euro moeten liggen. Hoeveel de eigenlijke prijs zal bedragen is dus nog koffiedik kijken. Wel geeft het merk al mee dat deze over net dezelfde ondersteuningssystemen als hun andere EV’s zal beschikken, waaronder automatische rijstrookwissels, een parkeerassistent en de iPedal 3.0 one pedal aandrijving. Het model wordt vanaf november 2024 verwacht in de Belgische showrooms.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: Piraterij is een misdrijf!