Aan de vooravond van de 2024 Shanghai E-Prix heeft de Formula E dat Porsche zich als derde constructeur zal inzetten voor het Gen4-programma van het kampioenschap. Zo is de aanwezigheid van het Duitse merk in dit elektrische Wereldkampioenschap verzekert tot in 2030.
Na de aankondiging van Nissan in maart en de bevestiging dat ook Jaguar zich zal inzitten voor het Gen4-tijdperk van de Formula E, is Porsche de derde constructeur die zijn deelname na 2026 bevestigd. Al komt die beslissing best verrassend. Zo liggen de FIA en Porsche al enkele maanden op rampkoers met elkaar door stevige straffen die het team ontving. Zo moest da Costa tijdens de London E-Prix vorig jaar een verplichte pitstop maken onder de rode vlag door een traag leeglopende band. De Porsche-rijder lag op dat moment tweede in de race, maar schoof hierdoor op naar de achterkant van het veld. Het team was toen niet te spreken over de beslissing. Een recenter voorbeeld kunnen we zoeken bij de Misano E-Prix eerder dit jaar. Toen zat er een oude springveer op de wagen van da Costa, terwijl onderdelenleverancier SPARK een nieuwe versie had voorzien. Hoewel dit geen voordeel opleverde, besliste de FIA alsnog om de uitslag aan te passen.
Trouw aan het kampioenschap
Ondanks die onenigheden beslist Porsche toch om zijn trouw aan het kampioenschap te bevestigen. Zo stelt Michael Steiner (lid van raad van Bestuur van Porsche) dat de deelname altijd “een engagement op lange termijn zou zijn”. Volgens hem is er heel veel ontwikkelingspotentieel voor de toekomst van elektrische wagens. Porsche hoopt met deze beslissing nog meer kennis uit het kampioenschap over te kunnen zetten op hun straatwagens.