2024 Shanghai E-Prix: Evans snelste tijdens eerste training

DoorMatthias Hautekiet

24 mei 2024
Mitch Evans, Jaguar TCS Racing, Jaguar I-TYPE 6, tijdens de eerste vrije training van de 2024 Shanghai E-Prix (China)

Met de eerste vrije training achter de rug is het raceweekend in Shanghai nu echt begonnen. Tijdens deze sessie zette Mitch Evans (Jaguar) met 1:13.215 als eerste een snelle tijd neer. Met amper een halve seconde verschil tussen alle 22 rijders, liggen de tijden bovendien erg dicht bij elkaar. Deze eerste training werd echter kort onderbroken, nadat meerdere rijders problemen hadden met technische problemen.

Foto © Formula E / Sam Bagnall

Tijdens deze eerste vrije training van de 2024 Shanghai E-Prix is het dus Mitch Evans die het veld op gang trekt. 25 duizendsten later volgt Norman Nato (Andretti), terwijl Jean-Éric Vergne (DS) een derde tijd neerzet. De top vijf wordt vervolledigd door Jake Hughes (McLaren) op plaats vier en Oliver Rowland (Nissan) op plaats vijf. Op plaats zes en zeven eindigen de Porsche van António Félix da Costa (1:13.352) en de ERT van Dan Ticktum (1:13.392). Robin Frijns (Envision), die de vorige E-Prix moest uitzitten door een clash met de FIA WEC, wordt achtste, gevolgd door Pascal Wehrlein (Porsche) op plaats negen. Lucas di Grassi (ABT Cupra) rondt de top tien af. Zijn tijd van 1:13.457 is amper 0,25 seconden langzamer dan die van Evans. Landgenoot Stoffel Vandoorne (DS) zet met 1:16.640 een zeventiende tijd neer.

Softwareproblemen

Amper vijf minuten na de start van FP1 werd de sessie al onderbroken. Dan Ticktum, Pascal Wehrlein, Nyck de Vries (Mahindra), Antonio Felix da Costa en Sergio Sette Camara (ERT) vielen toen bijna simultaan stil op het stratencircuit in China. De oorzaak is vermoedelijk te zoeken bij een verplichte update van de standaard RESS-batterijsoftware, uitgevoerd door Fortescue WAE. Uiteindelijk lag deze eerste vrije training 45 minuten stil, terwijl de FIA en WAE de vijf wagens onderzochten. Na een nieuwe update kon iedereen opnieuw de baan op. Wel komen dit incident hoogst ongelukkig. Zo werd de tijd van de Attack Mode al ingeperkt voor de wedstrijd in Berlijn twee weken geleden, net omdat er zorgen zijn over de levensduur van de batterijen. Ook voor de double header dit weekend wordt de Attack Mode trouwens gereduceerd van 8 naar 6 minuten om de batterijen wat te besparen.

Planning voor de 2024 Shanghai E-Prix

  • Zaterdag 25 mei
    • 02:00 – 02:30: Tweede Vrije Training (YouTube & Eurosport)
    • 04:20 – 05:43: Kwalificaties (RTBF Auvio & Eurosport)
    • 09:03 – 10:00: Shanghai E-Prix Race 1 (RTBF Auvio & Eurosport)
  • Zondag 26 mei
    • 02:00 – 02:30: Derde Vrije Training (YouTube & Eurosport)
    • 04:20 – 05:43: Kwalificaties (RTBF Auvio & Eurosport)
    • 09:03 – 10:00: Shanghai E-Prix Race 2 (RTBF Auvio & Eurosport)

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be