Voor deze allereerste Shanghai E-Prix is het Jean-Éric Vergne die met zijn DS mag vertrekken vanaf polepositie. De Fransman zette eerder vandaag al een gedeelde eerste tijd neer tijdens de tweede vrije training. Bovendien is zijn rondetijd nu meteen ook de snelste die we al zagen gedurende het hele weekend. Oliver Rowland (Nissan) start als tweede, gevolgd door Mitch Evans (Jaguar) op plaats drie. Vandoorne (DS) start vanaf p8.
Tijdens de kwalificaties is het Stoffel Vandoorne (DS) die de snelste tijd weet neer te zetten in Groep A en zich zo als eerste kwalificeert voor de duels. Hij wordt vergezeld door Oliver Rowland en Norman Nato (Andretti). Een laatste gevecht tussen de twee Jaguars, zorgt ervoor dat Mitch Evans zich wel nog kan kwalificeren voor de volgende rondes. Zijn teamgenoot en huidig leider in het kampioenschap, Nick Cassidy, ziet zo een mogelijke polepositie aan zijn neus voorbijgaan. Het verschil tussen beide rijders bedraagt amper 9 duizendsten van een seconde.
Daarna is het de beurt aan Groep B, waar Jake Hughes (McLaren) bovenaan de tabellen prijkt. Het is dan al duidelijk dan Jean-Éric Vergne, die een tweede tijd neerzet, aast op een polepositie. Zijn tijd (1:14.144) is slechts 4 duizendsten trager. Na hen mogen ook de Porsches van da Costa Wehrlein door naar de duels.
De duels
Tijdens de kwartfinale van de duels nemen Norman Nato en Oliver Rowland het als eerste tegen elkaar op. Nato moet echter het onderspit delven, waarvoor Rowland zich als eerste kwalificeert voor de halve finale. Daarna is het de beurt aan Stoffel Vandoorne en Mitch Evans. Vandoorne is op dit moment recordhouder met 28 deelnames aan de duels, gevolgd voor Evans met 26. Beide rijders zijn dus polepositie-materiaal. En hoewel Vandoorne met 1:13.861 een goede tijd neerzet, weet Evans het allemaal net niets netter af te werken waardoor hij als tweede door mag naar de volgende ronde. Als derde strijden Jean-Éric Vergne en António Félix da Costa voor een plaatsje in de halve finale. Ook hier zijn beide heren aan elkaar gewaagd, maar aan het einde van de rit is Vergne 6 duizendsten sneller. In het laatste duel van deze kwartfinale krijgen Hughes en Wehrlein de kans om zich te bewijzen. De Porsche-rijder mag als laatste door naar de volgende ronde
In de daarop volgende halve finale tussen Oliver Rowland en Mitch Evans zitten we op het puntje van onze stoel. Zowel de Nissan- als de Jaguar-rijder willen de pole bemachtigen en dat blijkt ook uit de tijden. Gedurende de hele ronde is er quasi geen verschil tussen de twee, maar uiteindelijk wint Rowland met een verschil van één duizendste van een seconde! Daarna volgt nog de tweede halve finale tussen Vergne en Wehrlein. Net zoals tijdens de halve finale in Misano is het Vergne die hier de bovenhand heeft.
In het laatste duel zijn het dus Jean-Éric Vergne en Oliver Rowland die de polepositie en de drie kunnen bemachtigen. Rowland is als eerste aan de beurt en zet met 1:13.360 geen al te slechte tijd neer. Alleen doet Vergne het nog beter, waardoor hij de polepositie voor de 2024 Shanghai E-Prix binnen heeft. Bovendien is zijn tijd van 1:13.322 meteen ook de snelste tijd die we al zagen dit weekend. Tenslotte mag hij zichzelf ook de nieuwe recordhouder noemen met het meeste aantal poleposities in dit elektrische kampioenschap. De Fransman heeft er nu 17, eentje meer dan Sébastien Buemi (Envision)
Startvolgorde 2024 Shanghai E-Prix
- Jean-Éric Vergne (DS)
- Oliver Rowland (Nissan)
- Mitch Evans (Jaguar)
- Pascal Wehrlein (Porsche)
- Jake Hughes (McLaren)
- António Félix da Costa (Porsche)
- Norman Nato (Andretti)
- Stoffel Vandoorne (DS)
- Robin Frijns (Envision)
- Nick Cassidy (Jaguar)
- Jake Dennis (Andretti)
- Sébastien Buemi (Envision)
- Nyck de Vries (Mahindra)
- Maximilian Günther (Maserati)
- Nico Müller (ABT Cupra)
- Lucas di Grassi (ABT Cupra)
- Sérgio Sette Câmara (ERT)
- Dan Ticktum (ERT)
- Sam Bird (McLaren)
- Jehan Daruvala (Maserati)
- Edoardo Mortara (Maserati)
- Sacha Fenestraz
De eerste Shanghai E-Prix van het weekend, met Vergne op pole, start om 9u03 en is live te volgen via RTBF Auvio of Eurosport. Het is nog maar de vraag of we een echte race te zien zullen krijgen. Door de lay-out van het Shanghai International Circuit is de kans namelijk groot dat we een “peloton-race” zullen krijgen, waar niemand wil leiden.