Onderweg met de Alfa Romeo Tonale plug-in hybride

DoorRedactie

2 juni 2024
Alfa Romeo Tonale plug-in Hybride

Alfa Romeo komt als enige merk van Stellantis in Europa al enkele jaren achter op het vlak van elektrificatie. Bovendien was het aanbod met de Giulia en Stelvio behoorlijk beperkt. Tot in 2019 wanneer Alfa Romeo de Tonale aan het publiek voorstelt. Het duurt daarna nog tot in 2022 voordat de wagen ook effectief op de markt komt. Ondertussen zijn we twee jaar verder en vragen we ons of dit model nog wel mee is met zijn tijd? Wij deden de test.

Alfa Romeo heeft duidelijk een eigen, bloedmooie identiteit. Zowel langsbuiten als ook binnenin schreeuwt de Tonale: “ik ben een Alfa”. Al heeft het merk nog wat werk aan de winkel om hier echt een premium gevoel te creëren. Zo is hetzelfde goedkope plastic dat we vaak ook in een Fiat terugvinden, ook hier aanwezig. Voor de rest lijkt de invloed van Stellantis relatief beperkt te blijven. Zo heeft het digitale dashboard een duidelijk Alfa Romeo designkuur ondergaan en ook het infotainmentsyteem lijkt enkel in de verte wat op dat van bijvoorbeeld Peugeot of Citroën. De Tonale beschikt daarnaast ook over een draadloze Android Auto of Apple Carplay met een goede resolutie. Verder is er ook nog een draadloos laadpad aanwezig, als was dat onbruikbaar met onze Samsung Galaxy S24 Ultra door de slechte plaatsing van de coils. Tenslotte geven we graag nog even mee dat de Tonale met een koffer van 385l eerder een cross-over is, dan een echte SUV.

Op de weg

Waar we natuurlijk echt naar benieuwd zijn, is of deze Tonale plug-in hybride ook rijdt zoals een Alfa. Het antwoord daarop is ja. Zo kun je kiezen tussen drie verschillende rijdmodi via de schakelaar op de middenconsole. Alfa kiest ervoor om dit DNA te noemen. D voor Dynamic, N voor Natural en A voor Advanced Efficiency. In de Natural stand voelt de gaspedaal wat sloom aan, iets wat we wel meer merken bij geëlektrificeerde Stellantis modellen. Al is deze Alfa geen Stellantis technologie. De Tonale staat namelijk nog op een platform van de Fiat groep, dat gedeeld wordt met de Jeep Compass. Als het wat meer vooruit mag gaan, zet je hem beter in de Dynamic modus. De wagen reageert dan directer op het gaspedaal. Bovendien schakelt ook de brandstofmotor zich niet uit, waardoor je steeds over het volledige vermogen beschikt.

Dat vermogen wordt geleverd door een 1.3 l benzinemotor van 180 pk op de vooras, aangevuld door twee elektromotoren, één vooraan en één op de achteras. Zo komt het gecombineerd vermogen uit op 280 pk. Schakelen tussen beiden motoren is best vlot te noemen en maar zelden betrappen we de automaat op een foutje. Dankzij een goede gewichtsverdeling stuurt de Tonale fijn, maar wel licht, de bocht om. De ophanging is best hard afgesteld, zelfs in de comfortmodus. Wat op zich bijdraagt aan een sportievere rij-ervaring. Met een volledig opgeladen batterij sprint de Alfa Romeo Tonale plug-in hybride in 6,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Uit de batterij van 15,5 kWh (12 kWh bruikbaar) zijn 50 tot 55 volledig elektrische kilometers te persen. Als plug-in hybride ligt het verbruik op zo’n 4,5 l/100 km, wat toch een stuk hoger is dan de vooropgestelde 1,14 l/100 km van de WLTP-norm. Al zijn die waarden altijd wel absurd voor een hybride-wagen. Eens volledig leeg stijgt het verbruik van de Tonale razendsnel naar 8-9 l/100 km. Opladen duurt 2,5 uur aan maximaal 7,4 kWh.

Conclusie

Alfa Romeo is laat op het toneel met hun plug-in hybrides, maar de Tonale laat zien dat het merk nog steeds in staat is om auto’s te maken die een unieke rijervaring bieden. De Tonale plug-in hybride combineert een sportief rijgedrag met een aantrekkelijk design, zowel aan de buitenkant als in het interieur. Hoewel er ruimte is voor verbetering, vooral wat betreft de gebruikte materialen en het premium gevoel, doet de Tonale het goed op vele fronten.

Al is natuurlijk nog heel wat werk aan de winkel wil het merk zijn ambitie om enkel nog 100% elektrische wagens te produceren in 2027 halen. De Tonale is een goede opstap, maar het is nu vooral uitkijken naar de Alfa Romeo Junior (Milano) die recent werd voorgesteld. Zou het merk erin geslaagd zijn om ook hier de unieke kenmerken van Alfa te behouden?

Vermogen
280 pk
Koppel
520 Nm
Batterij
15,5 kWh
Basisprijs
€ 38.500
Prijs getest model
€ 62.452
CO2 uitstoot
29 g/km

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be