Het einde van een droom: Fisker is failliet

DoorMatthias Hautekiet

18 juni 2024
Fisker Ocean Extreme

Het heeft niet mogen zijn voor Henri Fisker. Iets meer dan tien jaar nadat Fisker Automotive failliet ging, gebeurt nu hetzelfde voor Fisker INC. Dit nieuws komt echter niet als een verrassing, maar nu is het dus officieel: Fisker is failliet.

Toen Fisker vorig jaar aankondigde naar Europa te komen waren we dolenthousiast. Ook de voorstellen van drie nieuwe elektrische modellen op IAA in München een maand later, was iets wat we alleen maar konden toejuichen. De wagens die het merk aanbiedt leken veelbelovend, zijn zeker mooi te noemen en hadden bovendien een betaalbare prijs. Althans, op papier. Tijdens onze test met de Fisker Ocean enkele maanden geleden, konden we al vaststellen dat deze wagen echt nog niet af is. De software was gewoon nog niet geschikt om de wagen degelijk te laten rijden. Zo werkten heel wat functies gewoonweg niet omdat de software ervoor nog geschreven moest worden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het klachten regende. Bovendien opende de Amerikaanse overheid een onderzoek naar diverse problemen met de modellen. Zo viel de wagen bij sommige bestuurders gewoonweg uit, of raakten de bestuurders opgesloten in hun eigen wagen.

Tegenvallende verkoop

Waar is het nu echt misgelopen? Henri Fisker had van bij het begin al aan het idee om zijn wagens enkel online te gaan verkopen. Bovendien verbrande het bedrijf zo’n 100 miljoen dollar per kwartaal, waardoor het genoodzaakt was om een onafgewerkte wagen te verkopen. Omdat de online verkoop tegensloeg, moest het echter ook op zoek naar fysieke locaties om de Ocean te slijten. Maar wees nu eens eerlijk, wie wil een wagen kopen voor meer dan 60.000 euro om dan rond te rijden met een prototype? In een laatste reddingspoging om toch wat vers geld binnen te krijgen, liet de ontwerper zijn prijzen nog eens met 20.000 euro zakken. Tevergeefs, want niemand was nog geïnteresseerd in de wagen. Op de koop toe was het nog eens miljoenen dollars aan betalingen van klanten kwijt. Ook het innen van betalingen werd af en toe wel eens vergeten, waardoor het merk eigenlijk zijn wagens gratis weg gaf. Naar verwachting zijn slechts 5.000 van de 10.000 geproduceerde exemplaren ook effectief verkocht. Uiteindelijk stapelen de verliezen zich nu zo hoog op dat oprichter Henri Fisker zelf genoodzaakt is om zijn huis te verkopen.

Bovendien meldt Fisker Inc. vandaag dat het een faillissementsaanvraag heeft ingediend. Ondertussen zien we ook dat de concessies in België en Duitsland al de deuren hebben gesloten. De schuldenberg wordt op een bedrag tussen een half miljoen en één miljard Dollar.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be