Als het van de Europese Commissie afhangt, zullen elektrische wagens uit China binnenkort fors duurder worden. Volgens Europa worden de Chinese fabrikanten namelijk overgesubsidieerd, waardoor ze hun EV’s spotgoedkoop naar ons continent kunnen exporteren. Als China hier niet mee stopt, dreigt de EU nu met nieuw invoerheffingen die kunnen oplopen tot net geen 40 procent.
Begin september 2023 stelde Europa een onderzoek in naar spotgoedkope elektrische wagens uit China. Deze zouden kunnen profiteren van torenhoge subsidies in hun thuisland, waardoor ze hun modellen aan veel lagere prijzen kunnen verkopen in de EU. Dit zou volgens de Europese Commissie zorgen voor een oneerlijk concurrentievoordeel tegenover de Europese constructeurs. Bij de voorstelling van de eerste resultaten bevestigt de Commissie al dat er bewijzen gevonden waren voor “illegale staatssteun”. Nu het onderzoek ook is afgerond, blijkt dat elektrische wagens uit China bijna 20% goedkoper zijn door die overheidssubsidies.
Bovendien kondigt Europa nu ook aan welke tarieven het exact zal hanteren. Zo zouden wagens van BYD een importheffing krijgen van 17,4 procent. Het Chinese SAIC wordt dan weer het hardst getroffen. De producent van onder meer MG zal binnenkort een belasting van maar liefst 38,1 procent moeten betalen. De prijs van een Polestar of Volvo zal met 20 procent kunnen stijgen, doordat de merken in handen zijn van Geely. Andere producenten, zoals bijvoorbeeld NIO, betalen binnenkort een importheffing van 21 procent. Dat is voor alle constructeurs toch een behoorlijk sterke stijging, als je weet dat de heffing vandaag slechts 10 procent bedraagt. Bovendien zal ook Tesla lijden onder deze hogere importheffing. De Tesla Model 3 wordt immers in China geproduceerd en ook die wordt nu geviseerd.
Europa heeft China nu nog een laatste waarschuwing gegeven. Wordt er geen oplossing gevonden tussen Brussel en Peking, dan gaan de tarieven in vanaf 4 juli.