Onderweg met de Hyundai IONIQ 5 N

DoorRedactie

23 juni 2024
Hyundai IONIQ 5 N op het Circuit du 24 Heures du Mans

Wie ons al even volgt, weet ondertussen dat we bij EVolution wel fan zijn van de elektrische wagens van Hyundai. Toen de Koreaanse constructeur aankondigde dat er een N-variant van hun iconische IONIQ 5 zou komen, keken we dan ook enorm uit naar deze test. Hyundai’s N-modellen worden ontwikkeld in Namyang en getest op de Nürburgring. De vraag is alleen of Hyundai erin is geslaagd om van de IONIQ 5 een echt N te maken? Om dit te testen trokken we met deze EV naar de 24 Hours of Le Mans.

We vallen meteen met de deur in huis, de Hyundai IONIQ 5 N zorgt voor een unieke rijervaring die we bij geen enkele andere EV terugvinden. De software van deze Koreaan maakt elektrisch rijden echt sportief en leuk. De gehele rit naar Le Mans zaten we regelmatig met een brede glimlach op ons gezicht. Eenmaal aangekomen in deze legendarische stad kregen we regelmatig positieve commentaren op de wagen, zelfs van echte petrol heads. 

Waar Mercedes de bal helemaal misslaat met hun elektrische AMG-modellen, die eigenlijk de AMG-badge niet waardig zijn, is deze IONIQ 5 N wel degelijk de N-badge waard. Hyundai heeft enkele unieke vergaande features ingebouwd die vooral software based zijn om de sportieve rijder aan te spreken. Zo is het manueel schakelen met de hendels aan het stuur, inclusief onderbrekingen bij het veranderen van versnelling, maar één van de vele leuke functies.

N e-Shift

Dat manueel schakelen noemt Hyundai de N e-Shift. Software die ervoor zorgt dat je het gevoel krijgt dat er een verbrandingsmotor onder de motorkap ligt. De “versnellingsbak” beschikt over 8 gesimuleerde versnellingen inclusief toerenbegrenzer. Met de N e-Shift mode geactiveerd, is het noodzakelijk om in de juiste versnelling te zitten bij het accelereren. Het vermogen wordt namelijk lineair opgebouwd en afgegeven, net zoals bij een ouderwetse verbrandingsmotor. Bovendien voel je tijdens het schakelen een kleine onderbreking in de vermogensafgifte, net alsof je tussen twee versnellingen inzit. Je bent zo als bestuurder veel meer betrokken bij het rijden en verbonden met de wagen. Zelfs het inschatten van snelheid gaat op deze manier veel beter, zeker in samenwerking met de N Active Sound+.

N Active Sound+

Die Active Sound+ functie is niet meer of niet minder dan enkele MP3’tjes. Zo goed als elke elektrische wagen beschikt erover, maar meestal verkiezen we om het zonder te doen. Dit is echter buiten de IONIQ 5 N gerekend. Hyundai biedt drie verschillende geluiden aan: Evolution, Supersonic en Ignition. De eerste twee doen deze sportwagen klinken als een ruimteschip uit Star Wars of een straaljager uit Top Gun, maar de Ignition geluidjes kunnen we wel smaken. Deze simuleert het “echte” geluid van een verbrandingsmotor, inclusief plofgeluidjes bij het schakelen. Zo zorgt het geluid er mee voor dat de e-Shift extra binnenkomt, voor nog meer verbondenheid met de wagen. Je kiest zelf hoe luid dit is, en of het hoorbaar is voor omstaanders.

Meer leuke software features

Daarnaast is er nog een feloranje knop op het stuur: de N Grin Boost. Deze tovert letterlijk een grijns op je gezicht bij het gebruik ervan. Zo krijg je 10 seconden lang het volledige vermogen van 650 pk te verwerken, waarbij je in 3,4 seconden van 0 naar 100 km per uur sprint. De N Battery Precondition zorgt er dan weer voor dat de batterijtemperatuur geoptimaliseerd wordt voor een korte afgifte van het maximale vermogen (Drag) of voor enkele rondjes op het circuit (Track). De N Race-modus controleert het energieverbruik voor een korte sprint of lange stints op het circuit. Het vermogen wordt dan wat beperkt, maar de temperaturen worden op deze manier beter onder controle gehouden. Natuurlijk is er ook een N Launch Control aanwezig, waarbij je het doorslippen van de wielen kan instellen. Een kleine extra gimmick is de N Road Sense. Als de camera een S-bocht verkeersbord detecteert, wordt geadviseerd om de N-modus in te schakelen, om heerlijk de bochten in te sturen. “We see what you did there Hyundai.”

Tenslotte is er nog de N Drift Optimizer en de N Torque Distribution. Die eerste zorgt ervoor dat 90 procent van het vermogen naar de achteras verschuift. Bij het driften gaan het vermogen en de gasinput vervolgens fluctueren, zodat je de drift langer kan aanhouden. De Torque Distribution schakelt de voorste motor dan weer uit, zodat je volledig op de achterwielen rondjes kan draaien. Deze functies klinken op papier allemaal zeer gemaakt, maar het voelt verrassend natuurlijk aan in de wagen.

Wat voegt de N-badge nog toe?

Software is één ding, maar de hardware moet minstens even goed zitten. En ook dat heeft Hyundai aangepast bij de N versie van de IONIQ 5. Zo zijn er 24 extra laspunten voorzien en vloeide er 2,1 meter extra lijm voor een steviger chassis. Verder zijn de subframes verstevigd, is de besturing heel wat directer en ligt hij 2 centimeter lager tegen het asfalt. Bredere wielkasten en een nieuwe voor- en achterkant maken het geheel visueel sportiever en geven het net dat tikkeltje meer. Daarnaast voegt Hyundai twee nieuwe motoren toe aan de IONIQ 5 N. De voorste motor levert 250 pk, terwijl de achterste motor 400 pk kan leveren. 609 van de 650 pk’s zijn bruikbaar zonder de N Grin Boost te gebruiken. Dat is toch heel wat meer dan de 325 pk die de gewone IONIQ 5 AWD levert. Het grote vermogen moet natuurlijk ook op de baan geplaatst kunnen worden, daarom gebruikt Hyundai hier de verstevigde aandrijfassen die het gebruikt in het World Rally Championship (WRC).

Binnenin zijn er dan weer N-kuipstoelen toegevoegd. Deze hebben verstevigde zijwangen voor extra ondersteuning in scherpe bochten. Tenslotte pakt Hyundai nog de middenconsole aan, zodat de 5 N meer ondersteuning biedt bij het rijden. De standaard IONIQ 5 is namelijk volledig open, waar deze bij de N grotendeels gesloten is.

Het onderstel is voorzien van adaptieve dempers die elektronisch in te stellen zijn in 3 standen. Van een groot verschil tussen de standen kunnen we niet spreken. Enkel de rebound lijkt wat te veranderen. Wel mocht er nog iets meer feedback komen van het stuur. Zo kan het insturen van een bocht nog iets preciezer. Ongetwijfeld zal het hogere gewicht van de wagen (2,2 ton) hiervan aan de basis liggen.

Veel knopjes, oneindige mogelijkheden

Al deze software features moeten natuurlijk ook te bedienen zijn. Daarom zijn er 4 extra knoppen aanwezig op het N-Stuur. Zo bedient de knop linksonder de Custom en de N mode. Met de knop rechtsonder zet je dan weer de N e-Shift aan of uit. De N-Grin Boost bedienen doe je met de grote oranje knop. Omdat de Hyundai IONIQ 5 N over zoveel functies beschikt, hoort er dan ook een grote leercurve bij de aanschaf van de wagen. Je raakt immers snel verloren in de vele mogelijkheden. Goed de handleiding doornemen bij de aankoop is dan ook de boodschap. Een week later kun je dan optimaal genieten van je nieuwe super hot hatch.

Afgezien van het feit dat de Hyundai IONIQ 5 N een wagen is voor mensen die sportief elektrisch willen rijden, beschikt hij over alle basisfuncties van de gewone IONIQ 5. Daar hoort dus zetelventilatie en -verwarming, snel laden aan 263 kW en een degelijk infotainmentsysteem bij. 

Wel moet je er rekening mee houden dat het verbruik een stuk hoger ligt. Zo haalden we een gemiddeld verbruik van 28,8 kWh / 100 km tijdens onze trip naar Le Mans. Gelukkig is dit geen probleem dankzij de snelle en consistente laadmogelijkheden van het 800 V platform. Zo sta je nooit langer dan 15 minuten stil, ideaal voor een korte pitstop.

Conclusie

Hyundai is er als eerst conventionele merk in geslaagd om een echte elektrische sensatie op de baan te krijgen. Waar veel merken het al moeilijk hebben om de basis software voor hun EV’s op punt te krijgen, zit Hyundai duidelijk al veel generaties verder. Het neerzetten van zo’n indrukwekkende wagen en software vraagt veel kennis en bewijst het kunnen van de Koreaanse fabrikant. De IONIQ 5 N is een comfortabele wagen wanneer het moet, maar een racebeest als het kan, een echt Zwitsers zakmes. Bovendien kan hij in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Tesla Model S Plaid wel gewoon snel een bocht insturen.

De Hyundai IONIQ 5 N is al verkrijgbaar vanaf 77.999. Een zeer schappelijke prijs voor wat je ervoor terugkrijgt, als je het ons vraagt. De enige opties die je nog kan kiezen zijn de kleur en een panoramisch dak.

Vermogen
650 pk
Koppel
740 Nm
Batterij
84 kWh
Basisprijs
€ 77.999
Prijs getest model
€ 80.199
Bereik (WLTP)
448 km

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be