Hyundai heeft vandaag hun nieuwste elektrische wagen voorgesteld: de Hyundai Inster. Deze compacte stadswagen moet onder andere de concurrentie aangaan met de Citroën ë-C3, de Dacia Spring en de Renault R5. Al zit deze EV met een richtprijs van 25.000 toch een stuk dikker in de opties dan de andere wagens in zijn segment.
De nieuwe Inster staat helemaal onderaan de ladder in het EV-gamma van Hyundai. Sommigen maken meteen ook de vergelijking met de Hyundai Casper die al sinds 2021 rondrijdt in Zuid-Korea. Dat is natuurlijk geen toeval. De Inster is namelijk ontwikkeld op de basis van de Casper. Al werd het platform wel een stuk aangepast. Zo is Hyundais nieuwste EV bijna 23 centimeter langer dan zijn inspiratiebron, waarbij het grootste verschil zit in de langere wielbasis (+18 cm). Desondanks is deze compacte stadswagen nog 20 centimeter korter dan de Citroën ë-C3 en 10 centimeter korter dan de Renault R5. Wel mag je niet al te breed zijn wil je deze wagen aanschaffen. Hij is met een breedte van 1,61 meter de smalste EV vergeleken met zijn concurrenten. Kortom, deze elektrische stadswagen zit exact tussen het A- en B-segment in.
Retrolook
Ook qua uiterlijk lijkt de Inster heel wat elementen overgenomen te hebben van het ontwerp van de Casper, al zijn er toch wel enkele duidelijke verschillen. Zo krijgt hij, net zoals de IONIQ 5, een afgeplatte voorkant. De ronde koplampen lijken verrassend laag in de voorbumper te zijn geplaatst en worden aangevuld met een geblokte led-rij. Deze dagrijlichten zijn natuurlijk niet nieuw. Hyundai verwijst immers al langer naar pixels bij zijn elektrische modellen. Ook achteraan gebruikt de constructeur vierkante blokjes, waardoor het geheel een retrolook krijgt.
Die retrolook wordt ook doorgetrokken naar het interieur van de Hyundai Inster. Zo wordt de wagen voorgesteld met een geruit interieur dat zo uit de jaren 70 lijkt te komen. Hyundai weet echter toch heel wat moderne snufjes toe te voegen, zoals twee 10,25″ grote displays voor de tellerpartij en het infotainmentsysteem. Bovendien zullen fans van fysieke knoppen hun hart ophalen, gezien deze Koreaan er vol van zit. Verder is de middenconsole erg compact gehouden, om een groter ruimtegevoel te creëren. Tenslotte kun je dankzij de beweegbare armleuningen gewoon doorschuiven van de bestuurders- naar de passagierszetel.
Bereik van 355 km
De instapversie van de Hyundai Inster beschikt over een batterij van 42 kWh en één enkele elektromotor van 97 pk. Daarnaast is er ook Long Range variant met een batterij van 49 kWh en 115 pk’. Dat laatste is toch wel indrukwekkend, gezien dit 5 kWh meer is van de Citroën ë-C3 en bijna het dubbele dan dat van de Dacia Spring (26,8 kWh). Met de grootste batterij haalt de Intster een WLTP-bereik van 355 kilometer bij een verbruik van 15,3 kWh/100 km. Snelladen is mogelijk aan 120 kW, genoeg om van 10 tot 80 procent te laden in een dertig minuten. AC-laden kan standaard aan 11 kW.
Verder biedt de Inster nog Vehicle-to-Load (V2L) aan, waarmee andere toestellen opgeladen kunnen worden. Zo kun je, net zoals bij de IONIQ-modellen, elektrische fietsen of andere toestellen opladen.
Prijs van Hyundai Inster
Officieel zijn er nog geen prijzen bekende voor de Hyundai Inster. Wel geeft de Zuid-Koreaanse constructeur aan dat deze rond de 25.000 euro zal liggen. Daarnaast zijn er ook heel wat opties te bestellen, waaronder stuurwielverwarming, sfeerverlichting en een dakraam. Ook qua kleuren zullen er heel wat opties zijn, inclusief een two-tone versie waarbij het dak en de A-stijlen een andere kleur krijgen.
De Hyundai Inster komt in het voorjaar van 2025 naar België.