Volkswagen pompt miljarden in noodlijdend Rivian

DoorMatthias Hautekiet

28 juni 2024
De software van Rivian zal over enkele jaren ook gebruikt worden bij alle merken van de Volkswagen Group dankzij een nieuwe joint venture tussen beide bedrijven.

Amerikaanse EV-bedrijven en financiële problemen, ze lijken hand in hand te gaan. Vorige week raakte bekend dat Fisker het faillissement had aangevraagd. Ook Rivian zit in financieel zwaar weer, maar dankzij een miljardeninvestering van Volkswagen heeft het bedrijf opnieuw bestaanszekerheid.

Rivian Automotive en Volkswagend Group kondigen vandaag aan dat ze de komende jaren nauwer gaan samenwerking. Dit is een welkome boodschap voor de Amerikaanse autobouwer die moet vechten wil het overleven. Het is immers niet eenvoudig om een nieuw automerk uit de grond te stampen en daarbij al meteen winst te maken. Volkswagen maakt voor deze samenwerking maar liefst 5 miljard dollar vrij. Beide bedrijven richten hiervoor een joint venture op, om de ontwikkeling van de volgende generatie EV’s en software te bespoedigen. Deze extra levensader is bovendien noodzakelijk voor Rivian. Het ziet er namelijk naar uit dat het de constructeur tussen vandaag en 2027 meer dan 8 miljard dollar nodig heeft om zijn huidige plannen tot een goed eind te brengen.

De verwachting is dat het elektrische platform en de geïntegreerde technologie van Rivian de basis zullen vormen voor een nieuwe generatie EV’s. De nieuwe technologie zal uiteindelijk terechtkomen in de elektrische wagens van beide groepen. Zo zal je nieuwe Audi, Skoda of Volkswagen over enkele jaren het neusje van de zalm krijgen op het vlak van technologie, aldus het persbericht. Volkswagen pompt in 2024 alleen al 1 miljard dollar in Rivian. De overige vier miljard dollar van deze samenwerking worden gespreid over 2025 en 2026. Beide bedrijven hebben de afgelopen maanden al heel wat werk verricht om de elektrische architectuur en software compatibel te maken.

Tenslotte moet dit vers geld ervoor zorgen dat Rivian sneller zijn R2 en R3 kan produceren. Bovendien zijn er plannen om beide modellen binnenkort ook naar Europa te brengen. Al is het daarvoor nog wachten tot in 2026.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be