2024 Portland E-Prix: da Costa snelste tijdens tweede vrije training

DoorMatthias Hautekiet

29 juni 2024
António Félix da Costa (Porsche TAG Heuer Formula E) tijdens de 2024 Portland E-Prix © Porsche Formula E

Tijdens de tweede vrije training van deze 2024 Portland E-Prix is het Porsche-rijder António Félix da Costa die de snelste tijd neerzet. De Porsche-rijder zet met 1:08.787 een tijd neer die 0.126 seconden sneller was dan die van Norman Nato (Andretti). Nick Cassidy (Jaguar) rondt de top drie af met een tijd van 1:09.016.

Foto © Porsche Formula E

Regerend wereldkampioen Jake Dennis (Andretti) zet een vierde tijd neer, gevolgd door Caio Collet (Nissan) en Dan Ticktum (ERT). Plaats zes en zeven gaat naar Envision-rijders Sébastien Buemi en Robin Frijns. Da Costa’s teamgenoot Wehrlein zet een negende tijd neer, terwijl Sam Bird (McLaren) de top tien afrond. Landgenoot Vandoorne (DS) eindigt als negentiende met een tijd van 1:09.697.

De sessie werd kort stilgelegd wanneer Sacha Fenestraz (Nissan) in de muur eindigt tussen bocht tien en elf. Heel wat rijders lijken hier trouwens problemen te hebben met deze bochtencombinatie, waardoor dit wel eens een belangrijke sector kan worden in de race later. Nissan kan dit natuurlijk missen als kiespijn, gezien de nakende kwalificatie en het feit dat ze al één rijder moeten missen.

Gridstraffen en boetes

Na de vorige race in Shanghai werden er nog heel wat gridstraffen uitgedeeld door de FIA Stewards. Zo moet Sam Bird voor de race later vandaag al minstens vijf plaatsen achteruit. Abt Cupra rijder Lucas di Grassi heeft nog twee gridstraffen van drie plaatsen op zijn kerfstok staan. Ondertussen is ook vandaag al de eerste gridstraf uitgedeeld. Norman Nato (Andretti), die tijdens FP1 nog de snelste tijd neerzette, kreeg een waarschuwing omdat hij te snel door de pitstraat reed. Gezien dit al zijn derde waarschuwing van het seizoen is, krijgt hij een gridstraf van 10 plaatsen.

Verder herhaalt de geschiedenis zichzelf voor het Formula E team van DS Penske. Vorig jaar kreeg het team een fixe boete en moesten beide rijders starten vanuit de pitstraat. Het Formula E Team had namelijk een “illegale” RFID-lezer geïnstalleerd aan het einde van de pitstraat om het bandentype van de andere rijders te registreren. Ook dit jaar krijgt DS een boete van 5.000 euro omdat het iemand met een bronzen gastenpas in de “live zone” liet noteren met welke banden de andere teams rijden. Dit is natuurlijk in strijd met het reglement dat bepaalt dat enkel personen met een gele pas in deze zone aanwezig mogen zijn tijdens een sessie. Bovenop die boete zal het team het voor de volgende race het met één ingenieur minder moeten doen.

Planning voor de 2024 Portland E-Prix

Later vandaag volgen nog de kwalificaties, waarna de eerste Portland E-Prix van het weekend start om 23 uur.

  • Zaterdag 29 juni
    • 01u55 – 02u45: Eerste Vrije Training (YouTube & Eurosport)
    • 16:25 – 17:15: Tweede Vrije Training (YouTube & Eurosport)
    • 18u40 – 20:03: Kwalificaties (Eurosport & RTBF Auvio)
    • 23:03 – 00:30: R13 2024 Portland E-Prix (Eurosport & RTBF Auvio)
  • Zondag 30 juni
    • 16:25 – 17:15: Derde Vrije Training (YouTube & Eurosport)
    • 18u40 – 20:03: Kwalificaties (Eurosport & RTBF Auvio)
    • 23:03 – 00:30: R14 2024 Portland E-Prix (Eurosport & RTBF Auvio)

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be