Onderweg met de Peugeot E-3008

DoorRedactie

30 juni 2024
De nieuwe elektrische Peugeot E-3008.

Toen de Peugeot E-3008 vorige zomer werd voorgesteld, was dit meteen ook een unicum voor Stellantis. Deze elektrische wagen is namelijk de eerste wagen van de groep die gebruikt maakt van het STLA Medium platform. Dit is meteen ook de eerste elektrische wagen die op papier een afstand van 700 kilometer op één lading moet kunnen afleggen. Al is die Long Range variant helaas nog niet beschikbaar. Wel konden wij al de Peugeot E-3008 Single Motor variant testen. Lees hier ons verdikt.

Peugeot had het enkele jaren erg moeilijk. Vooral op het vlak van looks ontbrak het merk aan enige identiteit. Ondertussen zijn we enkele jaren verder en heeft Peugeot zichzelf een moderne, maar vooral ook sportieve look aangemeten. Ondertussen zijn alle modellen al overgezet op deze nieuwe designtaal en daar is de nieuwe Peugeot E-3008 geen uitzondering in. Peugeots’ nieuwste EV toont zichzelf als een grote gezinswagen met een erg sportieve look. Deze derde generatie van de 3008 is bovendien een stuk gegroeid. Zo is hij nu 9,5 centimeter langer, 5,4 centimeter breder en 2 centimeter hoger dan zijn voorloper. In de GT-uitvoering, zoals onze testwagen, zit hij bovendien vol met enkele mooie, sportieve lijnen. Wel moeten je hierbij voor de achterkant van de wagen zijn. Deze spits aflopende achterkant zorgt namelijk voor wat verdeeldheid bij de fans van het merk.

Modernste Peugeot uit het gamma

Ook binnenin straalt de nieuwe Peugeot E-3008 zowel sportiviteit als klasse uit. Zo is de i-Cockpit met twee grote schermen overduidelijk aanwezig. Het interieur is nu volledig gebouwd rondom de bestuurder. Deze neemt als het ware plaats in de cockpit van een vliegtuig, waarbij alle instrumenten binnen handbereik zijn. Een groot display dat bestaat uit twee kleinere schermen van 10” bestaat voor de tellerpartij en het infotainmentsysteem maken het gevoel compleet. Wel moeten we hier meegeven dat sommige informatie op het rechterscherm soms moeilijk leesbaar is, doordat het stuur in de weg zit. Verder trekt Peugeot hier hun systeem met instelbare sneltoetsen door, voor extra gebruiksgemak. Dit is zeker welkom, gezien het infotainmentsysteem best veel menu’s en submenu’s kent.

Het volledig interieur van de E-3008 is bekleed met een combinatie van stof en kunstleer. De stoelen zitten erg comfortabel. Op de achterbank zijn er twee bruikbare plaatsen, waarbij de passagiers over heel wat ruimte beschikken. Bovendien is deze Peugeot met een koffer van 520 liter nog bijzonder praktisch voor gezinnen. Ook de dubbele koffervloer is hier handig voor het herbergen van de laadkabels.

Rijden en laden met de Peugeot E-3008

Deze elektrische Peugeot beschikt standaard over een batterij van 73 kWh. Volgens de WLTP-norm zou een bereik van 525 kilometer haalbaar moeten zijn. In de praktijk lijkt dat toch wat optimistisch. Tijdens onze testweek lag het gemiddelde verbruik op 20,8 kWh/100 km, goed voor een rijbereik van iets meer dan 350 kilometer. Onze kilometers waren vooral op de snelweg, waarbij we constant de maximumsnelheid aanhielden. De verwachting is natuurlijk dat deze wagen in de bebouwde kom een stuk zuiniger zal zijn. Deze standaard Single Motor versie van de Peugeot E-3008 is achterwiel aangedreven en beschikt over 210 pk’s. Dat is misschien wel wat weinig om de wagen van meer dan 2 ton ook sportief te laten rijden. Wij reden de wagen dan ook 90% van de tijd in de sport modus, anders is de response van het gaspedaal zeer traag. Dit is wel typerend voor meerdere Stellantis EV’s. Een 0-100 km/u tijd van 8,7 seconden toont dit ook aan.

Het maximale laadvermogen van de E-3008 ligt op 160 kW. Die piek kan ook tijdens het laden gehaald worden, al is het maar erg kort. Het gemiddelde vermogen tussen 10 en 80 SoC ligt bij DC-laden op 90 kW. Goed om in iets meer dan een half uur laden opnieuw verder te kunnen.

Prijs en uitvoeringen van de E-3008

De Peugeot E-3008 is vandaag beschikbaar vanaf 48.800 euro in de Allure-uitvoering. In ruil beschik je over een 210 pk sterke elektromotor in de mooie Obsession Blauwe kleur. Later deze zomer komt er ook nog een Dual Motor versie met 320 pk en dezelfde 73 kWh batterij. Ook op de Long Range variant met een batterij van 98 kWh en een bereik van 700 kilometer is het voorlopig nog wachten tot deze zomer.

Vermogen
210 pk
Koppel
343 Nm
Batterij
73 kWh
Basisprijs
€ 48.800
Prijs getest model
€ 57.050
Bereik (WLTP)
525 km

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be