Jaguar behoudt voorsprong in Formula E na uitdagende Portland E-Prix

DoorMatthias Hautekiet

1 juli 2024
PORTLAND INTERNATIONAL RACEWAY, UNITED STATES OF AMERICA - JUNE 30: Mitch Evans, Jaguar TCS Racing, 3rd position, celebrates with the fans in front of the podium during the Portland ePrix II at Portland International Raceway on Sunday June 30, 2024 in Portland, United States of America. (Photo by Andrew Ferraro / LAT Images)

Jaguar TCS Racing kende een uitdagend raceweekend in Portland tijdens de 13e en 14e ronde van het ABB FIA Formula E World Championship seizoen 2024. Ondanks sterke prestaties, waaronder een polepositie in race 13 en een podiumplaats in race 14, bleef het resultaat achter bij de verwachtingen. Desondanks behoudt het team de leiding in het teamklassement, terwijl alle focus nu uitgaat naar de seizoensfinale in Londen op 20 en 21 juli.

Foto © Jaguar

Mitch Evans behaalde een derde plaats in de tweede race van het weekend, wat hem naar de tweede plaats in het rijdersklassement bracht. Nick Cassidy daarentegen ondervond problemen door contact met een andere rijder en een noodzakelijke vleugelwissel, wat resulteerde in een finish buiten de punten. Hij behoudt echter een voorsprong van twaalf punten in het rijdersklassement.

Het team richt zich nu volledig op het volgende raceweekend in Londen. Het team gaat vol voor de titel in het constructeursklassement, terwijl Nick Cassidy en Mitch Evans zullen strijden om het rijderskampioenschap te winnen. Rondes 15 en 16, de laatste twee races van het ABB FIA Formula E World Championship seizoen 2024, vinden plaats in Londen op 20 en 21 juli.

Het team reageert

James Barclay, teambaas Jaguar TCS Racing

“Dit was een weekend met twee gezichten. Het was positief om na al het harde werk vandaag te eindigen met een podiumplaats voor Mitch, maar uiteindelijk was dit een weekend waarin we het prestatiepotentieel hadden voor zoveel meer. Helaas pakte het niet zo uit door een combinatie van factoren waar we geen invloed op hadden. Zoals altijd zullen we kijken wat we beter kunnen doen om ons als team sterker te maken. We richten onze aandacht nu op de seizoensfinale in Londen. We leiden het wereldkampioenschap bij de teams en we staan eerste en tweede bij de rijders, dus we zitten in een uitstekende positie en alles is mogelijk. Londen is een speciale race voor ons, we staan voor het thuispubliek met veel steun van fans en medewerkers en we zullen alles geven wat we hebben om te vechten voor het kampioenschap.”

Mitch Evans

“Deze races zijn echt moeilijk om uit te voeren, maar als team blijven we onze beloften waarmaken en we verdienden vandaag een aantal belangrijke punten. Uiteindelijk was het een zwaar bevochten weekend, maar het is echt geweldig om weer wat punten te scoren. Ik moest hard verdedigen en dat maakte het heel moeilijk om de Attack Mode te nemen. De tweede Attack Mode bracht me in een goede positie maar kostte me mijn resterende energie waardoor ik niet voor de overwinning kon vechten. We gaan nu naar Londen waar we de strijd zullen aangaan met Porsche en er alles aan zullen doen om te proberen dit wereldkampioenschap te winnen.”

Nick Cassidy

“Een positieve noot is dat ik zaterdag 25 van de beste ronden gereden heb in de Formule E. Ik heb de energie goed gemanaged, de wagen was erg sterk en we hebben ons goed gepositioneerd. Op zondag had ik mijn strategie en zat ik in een hele goede positie. Op het moment van het contact lag ik rond P9 met nog tijd over voor de aanval en had ik meer energie dan het grootste deel van het veld. Ik heb 12 punten voorsprong, maar heb nul punten gescoord in twee races, het kon dus veel erger. Ik kijk ernaar uit – het is een van mijn favoriete circuits op de kalender – en het wordt zeker een gevecht. Kom maar op!”

(persbericht)

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be