Aantal publieke laadpunten in België verdubbeld op 1 jaar tijd

DoorMatthias Hautekiet

3 juli 2024
Publieke laadpaal van Ionitiy

Op amper één jaar tijd is het aantal publieke laadpalen in België verdubbeld, zo blijkt uit cijfers van belangenfederatie EV Belgium. Het afgelopen jaar zijn er maar liefst 36.000 publieke laadpunten geïnstalleerd, waardoor het totaal nu op net geen 72.000 uitkomt. Dat lijkt dan wel een hoog getal, maar als we tegen 2030 (of 2035) enkel nog EV’s willen toelaten, zijn deze broodnodig.

Vandaag zijn er zo’n 250.000 elektrische wagens ingeschreven in België. Ondertussen is bijna 25% van alle nieuwe wagens volledig elektrisch en die moeten natuurlijk allemaal kunnen opladen. Het is dus een goede zaak dat de uitrol van publieke laadpunten in ons land in een stroomversnelling zit. EV Belgium is er dan ook van overtuigd dat we tegen 2030 het verbod tegen fossiele brandstoffel (ICE) zeker aankunnen. Het vraagt bovendien dat zowel Brussel als Wallonië zich aansluiten bij het Vlaamse verbod van 2030 en verzoekt de drie Gewesten om hoge doelen te stellen. Minder CO2-uitstoot is namelijk in het belang van iedereen.

Drie peilers

Volgens Philippe Vangeel, directeur bij EV Belgium, is het verbod op nieuwe ICE-wagens zeker haalbaar op drie voorwaarden. Als eerste moet ons land sterk inzitten op betaalbare elektrische wagen. Zo zouden fossiele brandstoffen bijvoorbeeld extra belast kunnen worden, om de lasten voor EV’s tot een minimum te beperken. Daarnaast moeten er ook diverse financiële stimuli komen voor bedrijven en particulieren alsook extra aandacht door de vrachtsector.

Daarnaast moet ons land ook sterk inzetten op een slim en robuust netwerk dat bovendien ook voldoende flexibel moet zijn. Vandaag gaat veel groene stroom namelijk verloren doordat windmolens en zonneparken uitgeschakeld moeten worden bij een te lage vraag. Dit kan opgelost worden door te investeren in batterijparken en het versnelt uitrollen van bidirectioneel laden. Op die manier kan de batterij van een elektrische wagen als opslag dienen bij overproductie en de opgeslagen stroom opnieuw afleveren wanneer dat nodig is.

Tenslotte moet ons land ervoor zorgen dat de investeringen in laadinfrastructuur voldoende ondersteund worden. Dit zowel voor thuis laden, laden op het werk als publieke laadpalen.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: Piraterij is een misdrijf!