IntuEdrive, een Belgische producent van speed pedelecs, heeft tijdens Eurobike 2023 de Ellio Max voorgesteld. Deze e-bike wordt ontworpen en gebouwd in ons land en doet het allemaal net even anders dan de andere aanbieders van een speed pedelec. Wij trokken er alvast enkele weken mee op uit en zijn aangenaam verrast. Al zijn er toch ook enkele zaken waar we onze bedenkingen bij hebben. Meer daarover in deze review van de Ellio Max.
Het design van de Ellio Max oogt strak en modern. Vooral zijn felle gele kleur draagt ertoe bij dat hij meteen opvalt in een wereld waar de meeste speed pedelecs toch eerder zwart of wit zijn. Voor wie geen fan is van het ‘Chrome Yellow’, is er nog ‘Nitro Blue’. Het frame in aluminium contrasteert bovendien mooi met de zwarte elementen van de spatborden en de grote ingewerkte batterij. Wel is deze fiets minder geschikt voor wie echt op zoek is naar een strak geheel. Vooral het stuur oogt erg rommelig door de grote hoeveelheid aan kabels. Dit had toch allemaal wat beter afgewerkt kunnen worden. Daarnaast zijn we ook geen grote fan van de grote bedieningselementen voor onder andere de cruise control, claxon en de verlichting. Deze lijkt eerder thuis te horen op een bromfiets dan op een speed pedelec. De Max is verkrijgbaar in slechts één framemaat, geschikt voor mensen van 1m70 of groter.
Krachtige motor met automatisch schakelsysteem
Net zoals Specter, ook een Belgische speler, is de Ellio Max voorzien van twee motoren. Echter situeren deze zich bij Ellio op de voor- en achteras. Samen leveren ze een gecombineerd vermogen van 1.500 W. Geen enkel ander merk doet het op dat vlak beter. De krachtigste Stromer ST7 haalt bijvoorbeeld maar een piekvermogen van 940 W, terwijl de Specter Long Range het met 1.200 W net niet zo krachtig doet. Deze all-wheel drive functie zorgt ervoor dat fietsen vooral veiliger wordt. Het biedt namelijk meer controle. Bovendien kan de technologie ingrijpen wanneer een van de wielen dreigt te slippen door kortstondig het vermogen terug te schroeven.
Het geheel wordt aangedreven door niet één, maar twee riemen in carbon. Opnieuw een unieke feature van de Ellio Max. En hoewel riemen iets minder goed de kracht weten over te brengen dan een ketting, is dat voor de Max geen probleem dankzij zijn krachtige motoren die samen “meer dan 120 Nm” koppel leveren. Verder beschikt hij over een automatisch schakelsysteem dat afkomstig is uit de auto-industrie. Ellio-oprichtiger Tomas Keppens is als ingenieur namelijk afkomstig bij Toyota. Dat bracht hem op het idee om het zogenaamde Power Split Device (PSD)-schakelsysteem naar een speed pedelec te brengen. Net zoals bij een elektrische wagen wordt het vermogen lineair afgegeven, waardoor je een continue versnelling krijgt vanuit stilstand tot aan 45 km per uur. Voor de technische fans onder ons, hier kun je in detail lezen hoe het systeem exact werkt. Wij waren alvast enthousiast met deze ervaring, al zijn er natuurlijk altijd fietsers die een schakelapparaat verkiezen.
Fietservaring
Zoals hierboven al beschreven is de algehele fietservaring met de Ellio Max best fijn. Bij sommige speed pedelecs word je namelijk naar voor gekatapulteerd bij het vertrekken, maar deze Ellio geeft zijn vermogen geleidelijker af. Al moet je de fiets eerst uit zijn parkeermodus halen. Dat is vooral lastig aan het stoplicht waarbij de fiets vanzelf terug naar de parkeermodus gaat. Om dit te vermijden druk je de voorrem lichtjes in, om toch iets vlotter weg te zijn. Maar het gebeurde dus toch al eens voor dat Ellio Max niet in de drive-stand stond bij het vertrekken, met een klungelig afzetten tot gevolg. Ook voor wie aan de lichten staat te wachten en graag zijn voet op de pedaal houdt is er slecht nieuws. De pedaal blijft niet naar boven staan en zakt naar beneden. De reden hiervoor is ons onduidelijk. Daarnaast is de aandrijving ook enorm luid. Een ontspannen rit in stilte zit er dus niet in op de Max. Op dat vlak is er toch nog wat werk aan de winkel voor Ellio.
Als je eenmaal aan het rijden bent is het gevoel wel bijzonder comfortabel. Hij is verkrijgbaar in twee uitvoeringen: Comfort als Sport. Maar zelfs in de sportuitvoering is de zithouding eerder aan de rechte kant. Je zit dus niet helemaal voorovergebogen zoals je bij veel andere merken wel hebt. Wel is hij met een gewicht van 39 kilogram aan de zwaardere kant. Dat zorgt ervoor dat manoeuvreren met de fiets aan de hand niet eenvoudig is. Echter ligt het zwaartepunt best laag, waardoor je hier tijdens het fietsen nog maar weinig van merkt. Bovendien beschikt hij standaard over een geveerde stuurpen (Stem Kinect) die de meeste schokken in het wegdek goed weet op te vangen. De optionele verende zadelpen draagt hier nog eens extra aan bij. Tenslotte wordt hij naast de verplichte claxon ook geleverd met een fietsbel om andere zwakke weggebruikers te verwittigen.
Cruise control
Verder onderscheid de Ellio Max zich van de concurrentie door de toevoeging van van een echte cruisecontrol. Deze zorgt ervoor dat je eenvoudiger een bepaalde snelheid kunt aanhouden, eens je deze hebt bereikt. Zo heb je minder last van stevige wind op kop. Deze “Mad Max” geeft hier dan extra ondersteuning, ongeacht in welke stand je juist rijdt. Wel zou het eenvoudiger zijn om de reeds aanwezige plus en min knop te kunnen gebruiken voor het exact instellen van de gewenste snelheid. Bovendien vermindert deze functie het gevoel van echt fietsen, waardoor je eerder met een snorfiets rondrijdt dan met een speed pedelec.
Daarnaast beschikt de Ellio Max over een regeneratieve remfunctie. Om deze te kunnen gebruiken, moet je achteruittrappen. Vooral bij het ingaan van een scherpere bocht is deze manier van remmen fijn, al vergt het wel wat gewenning. Bij ons op de redactie zijn de meningen alvast verdeeld. Enkelen vinden dit wel nog een aangename ervaring, terwijl anderen toch het licht indrukken van de rem, zoals bij Stromer, verkiezen. De remkracht kan niet ingesteld worden.
Tot 75 kilometer rijbereik
De grote batterij van de Ellio Max weegt om en bij de 7 kilogram. Dat lijkt misschien veel, maar dit valt eigenlijk nog mee voor een batterij van 1.150 Wh. Bovendien is hij uitneembaar, waardoor je hem overal kunt opladen. Dat duurt ongeveer 6 uur, dus aan het einde van je werkdag kun je weer met een volle batterij weer naar huis. Alleen is het niet echt handig om deze terug te plaatsen. Je moet vooral veel kracht gebruiken, zoveel dat je bijna schrik hebt om iets stuk te maken. Daarnaast is het niet eenvoudig om een bereik op deze speed pedelec te kleven. Ellio spreekt zelf over een rijbereik van 60 tot 100 kilometer bij een snelheid boven 40 km per uur. Tijdens onze testen reden we continu op de maximumsnelheid van 45 km/u in de hogere standen en wisten we tot 80 kilometer uit de batterij te persen. Meer dan genoeg dus voor de pendelafstand van 30 kilometer (enkel) van de gemiddelde Vlaming.
Afsluiten doen we met het kleurendisplay dat gemonteerd is op het stuur. Het systeem is basic en dient dan ook enkel om de belangrijkste gegevens weer te geven. In één oog opslag zie je de trapfrequentie, het ondersteuningsniveau of je huidige snelheid. Als je ander functies wil zoals gps, dan moet je je eigen smartphone gebruiken. Ellio biedt namelijk geen app aan, gezien het voor hen allemaal draait om “fietsgemak”.
Conclusie
De Ellio Max biedt een heel erg fijne fietsbeleving en is dus zeker een overweging waard bij de aanschaf van je nieuwe speed pedelec. Vooral de goede zadelvering, innovatieve ondersteuning met automatische schakelsysteem en de aanwezigheid van een cruisecontrol weten ons te bekoren. Wel is er nog wat finetuning nodig en stellen we toch voor dat Ellio die automatische parkeerstand achterwege laat. In de plaats zouden we graag zien dat je gewoon je voet op de pedaal kunt laten rusten aan het stoplicht, zonder dat de pedaal doordraait.
Wil je zelf een Ellio Max aanschaffen na het lezen van deze review dan betaal je 7.995 euro voor de versie zonder zadelvering. Al raden we hier toch aan om die 300 euro extra te betalen voor deze extra comfort optie.
Ellio Max speed pedelec
Totaal
De Ellio Max biedt een heel erg fijne fietsbeleving en is dus zeker een overweging waard bij de aanschaf van je nieuwe speed pedelec. Vooral de goede zadelvering, innovatieve ondersteuning met automatische schakelsysteem en de aanwezigheid van een cruisecontrol weten ons te bekoren. Wel is er nog wat finetuning nodig en stellen we toch voor dat Ellio die automatische parkeerstand achterwege laat. In de plaats zouden we graag zien dat je gewoon je voet op de pedaal kunt laten rusten aan het stoplicht, zonder dat de pedaal doordraait.