Lotus is een merk dat voor veel mensen synoniem staat voor compacte sportwagens die ook nog eens “fun” zijn. Toch heeft het merk sinds zijn oprichting in 1948 er een turbulente geschiedenis opzitten, met heel wat financiële problemen. Maar sinds de overname door Geely (51%) en Etika Automotive (49%) in 2017 is het bedrijf helemaal terug. Ondertussen werd zelf een dochteronderneming Lotus Technologies opgericht die de ontwikkeling van elektrische sportwagens in goede banen moet leiden. Onder ander NIO, een Chinese producent van elektrische wagens, is medeaandeelhouder van deze onderaanneming. Wij trokken alvast de weg op met één van hun creaties: de Lotus Eletre S.
Vandaag spreekt het merk Lotus tot de verbeelding van menig autoliefhebber. Het feit dat de Lotus Eletre nu een elektrische SUV is, is voor velen dan ook “heiligschennis”. Maar niets is minder waar, zijn DNA is 100% Lotus. Het merk is er bij de ontwikkeling in geslaagd om hun identiteit van kleine sportwagens integraal over te zetten op deze ruime SUV. De ervaring begint al bij het instappen. Meteen krijg je het gevoel van in een unieke wagen te zitten. De gebruikte materialen en het uitgesproken design zorgen mee voor die speciale eerste indruk. Zo lijkt het of zowel de bestuurder als zijn passagier een soort eigen cockpit kregen, gescheiden door een brede middenconsole. Bovendien zijn er drie verschillende schermen aanwezig. Zo is er het grote centrale display van 15,1” voor het infotainmentsysteem. Verder krijgen beide inzittenden op de voorste rij een eigen smal HD-scherm van 12,6” voor de tellerpartij of het bekijken van het huidige radiostation.
Luxe alom
Alsof dat nog niet genoeg is, is het ook heerlijk vertoeven in de comfortabele zetels in nappaleder. Deze zijn elektrisch verstelbaar in verschillende richtingen en bieden bovendien zowel zetelverwarming als -ventilatie. Kleine details zoals de diamantvormige gouden knoppen voor de bediening van de klimaatregeling maken het interieur af. Verder is de Lotus Eletre een vijfzitter met een klassieke driezit achterbank. Optioneel kun je er ook voor kiezen om de middelste zetel te vervangen door een midden console. Welke configuratie je ook kiest, iedereen heeft gegarandeerd veel ruimte. Bovendien kan er met een kofferinhoud van 688 liter ook heel wat bagage mee. Standaard beschikt hij over een uitgebreid KEF Reference audiosysteem met 23 luidsprekers en Dolby Atmos.
De luxe die het interieur uitstraalt komt ook terug in het infotainmentsysteem. Geen ellenlange moeilijk te navigeren menu’s voor de Eletre. Lotus heeft hier echt alles uit de kast getrokken om een systeem te ontwikkelen dat tegelijkertijd eenvoud als luxe uitstraalt. Zo vind je alle instellingen dan ook vlot terug. Het systeem werkt responsief dankzij twee Qualcomm 8155 Snapdragon chips. Android Auto en Apple Carplay zijn beschikbaar. Verder is er een intelligente routeplanner aanwezig. Enkel de DAB-ontvangst is niet altijd even stabiel, waardoor we al snel overschakelen naar internetradio.
Sportief rijden in alle comfort
De Lotus Eletre ontleent zijn naam aan het Hongaarse ‘életre’, wat zoiets als ‘leven’ betekent. En dat doet deze SUV dan ook. Hij is beschikbaar in drie verschillende trimlevels: base, S en R. Die eerste twee varianten beschikken over twee elektromotoren die samen een vermogen van 450 kW (612 pk) en 710 NM koppel leveren. Deze doen je bijna vergeten dat je onderweg bent met een wagen van meer dan 2,5 ton. Daar zit ook het optionele Dynamic Handling Pack ongetwijfeld voor iets tussen. Deze actieve antirolstangen zorgen ervoor dat je vlotter de bocht om kan en de wagen dus stabiel blijft. Op lagere snelheden beschikt hij gelukkig standaard over een meesturende achteras, wat zeker geen overbodige luxe is gezien de lengte van het model (5103 mm). Verder is de Lotus ontwikkeld om verre afstanden af te liggen en dat in alle comfort. Het vermogen is goed te doseren en controleren. Wanneer het toch wat sneller mag, heb je maar beter goed de gordel om. Bij plankgas is deze elektrische SUV namelijk bloedsnel, waarbij hij in 4,5 seconden naar de 100 km per uur sprint. Dat alles zonder ook maar de minste wielspin.
Verder beschikt de Eletre over een actieve achterspoiler die we tijdens onze rit regelmatig horen in- en uitklappen. Dit zorgt er natuurlijk voor dat hij enorm goed op de weg ligt. Lotus voegt nog elektronisch gestuurde schokdempers en luchtveren met dubbele kamers toe die het hoge gewicht moeten helpen verdoezelen. De constructeur heeft dus alles uit de kast gehaald om hier een echte Lotus van te maken en slaagt hierin met glans.
Uitzonderlijke rijhulpsystemen
Zoals we hierboven al beschreven zit de Eletre vol met technologie, en dat is voor de rijhulpsystemen met het optionele Highway Assist Pack niet anders. Zo heeft de Lotus als eerste 4 uitklapbare LiDAR sensoren. Verder vullen een hele hoop andere sensoren zoals 6 radars, 7 HD-camera’s en 12 ultrasone sensoren het rijtje systemen verder aan. Twee NVIDIA Orin-X chips moeten al deze data verwerken, met een rekenkracht van 500 TOPS (580 biljoen berekeningen per seconde). Goed voor level 4 autonoom rijden, wanneer dit ooit goedgekeurd wordt in de EU. Het hele pakket rijhulpsystemen zorgt voor een uitermate goede ervaring, al dan niet het beste systeem momenteel op de markt. Door al deze sensoren is het ook mogelijk om de wagen te parkeren met de smartphone app. Smalle parkeergarages vormen dus geen probleem meer. En als we dan toch één puntje van kritiek mogen geven, is het wel dat de verkeersbordherkenning niet altijd even accuraat werkt.
Ook de inzittende worden niet vergeten. Het Life Detection and Care systeem beschermt kinderen en huisdieren die per ongeluk in een afgesloten voertuig achterblijven. Na het vergrendelen van de Eletre activeert CPD drie waarschuwingsniveaus: binnen 10 seconden klinkt de claxon, knipperen de lichten en ontvangt de bestuurder een melding. Als de bestuurder niet reageert, blijven de signalen vijf minuten aanhouden. Wordt er nog steeds niet gereageerd en stijgt de temperatuur in de cabine boven de 35 ºC, dan wordt een noodoproep naar de hulpdiensten gemaakt, de ramen worden geopend en de bestuurder krijgt opnieuw een melding.
Aan de laadpaal
De hoge prestaties van deze elektrische SUV komt dan ook met een stevig verbruik. Hoewel hij met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26 cw best gestroomlijnd is, stellen we toch vast dat het verbruik in de hogere regionen zit. Aan het einde van onze week met de Eletre S noteerden we een verbruik van 28,5 kWh/100 km. Al zitten de 23” wielen hier ongetwijfeld mee voor iets tussen. Hierdoor wordt het WLTP-bereik van 530 kilometer gereduceerd tot een slordige 385 kilometer. Gelukkig beschikt hij over een grote batterij van 112 kWh (109 kWh bruikbaar) die bovendien nog eens snel opgeladen is. Het 800 volt platform zorgt er namelijk voor dat de Lotus Eletre kan snelladen aan een maximaal piekvermogen van 367 kW. Een waarde die we effectief wisten aan te tikken bij onze test. Vandaag is het nog zoeken naar een laadpaal die dit ook ondersteunt. Al komt daar wel verandering in, nu onder andere Fastned, Ionity en Electra nog dit jaar fors investeren in nieuwere, krachtigere laadpalen. Bovendien werkt ook Lotus aan eigen laadpalen met een vermogen van 480 kW.
Piekvermogen is natuurlijk 1 ding, maar dat vermogen ook vasthouden is iets anders. Al is de laadcurve van de Eletre ook een van de beste die we al zagen. Zo blijft deze EV tot aan 30% nog boven de 300 kW laden, waarna het terugzakt naar 250 kW bij 60%. Zelf op 80% haalt hij nog een vermogen van meer dan 150 kW, iets wat sommige merken zelf nog niet kunnen bereiken met een lege batterij.
Conclusie
De Lotus Eletre kondigt een nieuwe start aan voor de constructeur. En hoewel sommige beweren dat dit geen echte Lotus is, bewijst deze wagen wel degelijk het tegendeel. De wagen is gewoon fijn om te rijden. Of het nu rustig op de autosnelweg of sportief doorheen de Vlaamse wegen, deze wagen kan het allemaal. En ja, 98.690 euro voor de base-versie, 124.090 voor de Eletre S, of 154.090 euro voor de R is veel geld, maar dit is in onze ogen de eerste elektrische wagen die luxe en prestaties zo goed weet te combineren. Kortom, elektrische poster cars, ze bestaan. Lotus biedt klanten vijf jaar of 150.000 kilometer garantie op de wagen en acht jaar of 200.000 kilometer op de batterij.
Tenslotte halen we nog even aan dat Lotus plannen heeft om nog twee SUV’s te lanceren die het elektrische platform delen met de Eletre. Het merk wil tegen 2028 alleen nog elektrische wagens gaan produceren. Daarboven komen nog eens de ambitieuze plannen om de productie op te schalen van 1.500 wagens naar enkele tienduizenden wagens per jaar.
|
|