Stoffel Vandoorne zal na twee jaar DS Penske verlaten. Hiermee komt dus een einde aan de samenwerking tussen beide in het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap. Zo hebben we vandaag vernomen uit goede bron. Hiermee is de aankomende London E-Prix dit weekend meteen ook de laatste race van de Belg voor het Franse team.
Het nieuws dat Vandoorne vertrekt bij DS Penske komt toch wel als een verrassing. Zo gaf Stoffel tijdens de 24H van Le Mans nog aan dat hij ook in 2025 nog voor het team zou rijden. Maar nu komt het nieuws naar buiten dat onze landgenoot op zoek moet naar een nieuw zitje in het elektrische kampioenschap. De aankomende E-Prix in Londen dit weekend is dus meteen ook zijn laatste in het goud-zwarte livery. Volgens ingewijden zou Vandoorne na de Portland E-Prix ingelicht zijn over de beslissing van het team. Het gaat dus niet over een vrijwillige keuze van Vandoorne.
Waarom nu?
Over de exacte reden waarom het DS Penske Formula E Team beslist om niet meer met Stoffel Vandoorne samen te werken hebben we het raden naar. We vermoeden echter dat de tegenvallende resultaten van de afgelopen seizoenen er voor iets tussen zitten. Zo staat Vandoorne aan het einde van het 2023/24 seizoen op 74 punten achterstand van zijn teamgenoot Jean-Éric Vergne. Toch een groot contrast met 2022, toen onze landgenoot nog Wereldkampioen werd met het Mercedes EQ Formula E Team. Wel moeten we rekening houden met het feit dat de wagen van DS niet meteen de performantste was op de grid. Het team had zeker aan het begin van het Gen3-tijdperk heel wat moeite om de afstelling van de wagen juist te krijgen. In het huidige seizoen liep dat toch al een stuk beter, maar desondanks wist de Belg niet dezelfde resultaten de boeken als zijn teamgenoot. Onze redenering is dan ook dat de huidige manier van racen, die eigenlijk meer op een wielerkoers lijkt, Vandoorne gewoon niet ligt. Toch kunnen we niet ontkennen dat DS hiermee een ervaren Formula E-rijder laat gaan.
Wat brengt de toekomst?
Hoe het nu verder moet met Stoffel Vandoorne in het Formula E kampioenschap hebben we voorlopig het raden naar. Wel weten we dat Vandoorne zeker actief wil blijven bij de elektrische eenzitters. Zo zou hij gesprekken hebben lopen met onder andere Envision. Al lijkt dat toch een moeilijke combinatie te worden. Vandoorne wil namelijk in 2025 de FE combineren met een zitje in de WEC en laat dat nu iets zijn, wat Envision-teambaas Sylvain Filippi net niet wil. Zo moest Filippi dit jaar op zoek naar twee nieuwe rijders omdat de Berlin E-Prix dit jaar samenviel met de WEC in Spa. Daarnaast lijkt ook Nissan nog een potentiële nieuwe werkgever voor Stoffel. Al zou dit betekenen dat hij zijn WEC-plannen voor 2025 moet opbergen. Tenslotte is er nog Maserati MSG, waar beide rijders hun contract voor het komende jaar opnieuw moeten onderhandelen. Het is dus zeker niet ondenkbaar dat Maximilian Günther en Stoffel Vandoorne volgend jaar gewoon van team veranderen.
Uiteraard zullen we Stoffel Vandoorne dit weekend om een reactie vragen tijdens de 2024 London E-Prix.