Pascal Wehrlein (Porsche) heeft de eerste London E-Prix van het weekend gewonnen na een stevig gevecht tot het einde. Met deze overwinning komt de Duitser meteen ook aan de leiding van het kampioenschap te staan. Mitch Evans (Jaguar) wordt tweede, gevolgd door Sébastien Buemi (Envision) op plaats drie.
Halverwege de eerste ronde moet de safety car al de leiding overnemen. Bij het ingaan van bocht tien stuitert Jake Dennis (Andretti) over de curb, waarbij hij Robin Frijns (Envision) de muur induwt. Frijns moet machteloos toekijken hoe hij stuurloos rechtdoor schuift en zo Sam Bird (McLaren) zijn race hypothekeert. Dennis krijgt tien seconden van de stewards voor het voorval.
Bij de herstart kan de race bijna niet slechter verlopen voor Nick Cassidy (Jaguar). Nadat de Nieuw-Zeelander al vanaf de zeventiende plaats startte, mist hij ook nog eens het wapenen van zijn eerste attack mode. Het drama houdt echter niet op. Enkele bochten later maken Jean-Éric Vergne (DS) en Jake Dennis contact met elkaar wanneer de Andretti-rijder op een agressieve manier Vergne voorbij wil. Beide rijders kunnen hun tocht uiteindelijk verderzetten, maar zakken toch terug naar de achterste regionen van het veld. Dennis krijgt snel een tijdstraf van vijf seconden toebedeeld.
Tegelijkertijd gaat het mis tussen Oliver Rowland (Nissan) en António Félix da Costa (Porsche). Beide rijders zijn op dat moment in gevecht voor een plaats in de punten, maar een inhaalbeweging in de laatste bocht loopt mis wanneer beide wagens met hun neus in de muur eindigen. Rowland kan zijn weg verderzetten, maar voor da Costa is dit einde race. Hiermee komt meteen ook een einde aan zijn overwinningsreeks van de voorbije drie races. De stewards delen vijf seconden straftijd uit aan Rowland voor het veroorzaken van dit incident.
Jake Dennis maakt het bont
Verder maakt Jake Dennis het wel erg bont tijdens deze eerste London E-Prix van het weekend. Dennis, voor wie de eindstand in het kampioenschap nog maar weinig uitmaakt, hanteert een agressieve rijstijl. Zo maakt hij meermaals contact met Nick Cassidy, wanneer hij de rijder voorbij wil. Cassidy, die vandaag punten moet scoren om nog comfortabel kans te maken op het kampioenschap, kan bijna niet anders dan Dennis voorbij te laten. De Jaguar-rijder moet er immers voor zorgen dat zijn wagen heel blijft. Ook hier oordeelt de FIA dat Dennis in fout is, waarbij de rijder voor de tweede keer deze race een straf van vijf seconden krijgt.
Halverwege de race neemt Pascal Wehrlein met een knappe inhaalbeweging de leiding over van Mitch Evans. Wat later weet hij zijn eerste plaats nipt te behouden wanneer hij zijn attack mode wapent. Evans doet een ronde later hetzelfde om Wehrlein bij te kunnen houden. Met nog tien ronden te gaan wapent Wehrlein zijn tweede attack mode en ook nu blijft hij nipt voor Evans. Mitch heeft echter geen attack mode meer over en moet toezien hoe Wehrlein zijn voorsprong vergroot.
Spannende slotfase
Ook in de slotfase blijft deze London E-Prix verrassen. Zo raast Maximilian Günther voorbij Mitch Evans, waarmee hij het kampioenschap verder opschudt. Met nog vijf ronden te gaan leidt Wehrlein, gevolgd door Günther en Evans. Daarnaast wordt ook nog eens de safetycar de baan opgestuurd om wat brokstokken op te ruimen. Hierbij wordt de voorsprong van Wehrlein met de rest van het veld volledig geneutraliseerd.
Bij de herstart wordt er meteen goed doorgereden door de top drie in een poging om hun positie veilig te stellen. Günther valt echter plots terug in het veld met wat een kapotte aandrijflijn lijkt te zijn. De Duitser valt uiteindelijk stil, waardoor de raceleiding een Full Course Yellow uitroept om de wagen te takelen. Tegelijkertijd ziet ook zijn teamgenoot Daruvala zijn kans op een finish in de punten in duigen vallen wanneer Vergne op hem inrijdt. Vergne zakt naar de zeventiende plaats terug, terwijl Jehan richting de pitstraat stuurt voor een nieuwe neus. JEV krijgt als zoveelste rijder in deze wedstrijd vijf extra seconden bijgeteld.
Na een zware, incidentrijke strijd wint Pascal Wehrlein de eerste 2024 London E-Prix van het weekend. Mitch Evans wordt tweede, gevolgd door Sébastien Buemi op plaats drie. De vierde plaats is voor Mahindra-rijder Nyck de Vries. Jake Dennis komt als vijfde over de eindmeet, maar zakt met 20 seconden straftijd terug naar de zestiende plaats. Met ook de andere straffen verrekend wordt Mortara (Mahindra) vijfde. Nick Cassidy wordt zevende, gevolgd door Sam Bird (McLaren) op plaats acht. Ook Stoffel Vandoorne rijdt een mooie race. Onze landgenoot startte vanaf de twintigste plaats en eindigt alsnog op een negende plaats. Norman Nato (Andretti) is de laatste rijder die punten weet te scoren tijdens deze race.
Het kampioenschap
Na deze toch wel spannende London E-Prix neemt Pascal Wehrlein de leiding in het rijdersklassement over van Cassidy. De Duitser leidt met 180 punten, drie punten meer dan Mitch Evans die zijn tweede plaats behoudt. Nyck Cassidy zakt met 173 punten terug naar de derde plaats. De Nieuw-Zeelander is samen met Wehrlein en Evans de enige die nog kans maken op de wereldtitel. Na het trio volgen António Félix da Costa (134 punten), Oliver Rowland (131 punten) en Jean-Éric Vergne (129 punten) op plaats vier, vijf en zes. Plaats zeven is voor Jake Dennis (122 punten), gevolgd door Maximilian Günther (73 punten) op plaats acht. De top tien wordt afgerond door Robin Frijns (60 punten) en Stoffel Vandoorne (57 punten).
Ook bij de teams ziet het er naar uit dat het kampioenschap pas morgen beslist zal worden. Jaguar TCS Racing leidt voorlopig met 350 punten, 36 meer dan TAG Heuer Porsche. DS Penske behoudt haar derde plaats met 186 punten, al worden ze op de hielen gezeten door Andretti (169 punten). Nissan (157 punten) staat vijfde, Envision Racing (103 punten) zesde.
Bij de constructeurs gaat het er al even spannend aan toe. Daar is het Porsche die het kampioenschap met 433 punten leidt. Jaguar, dat al 425 punten verzamelde, zit hen echter op de hielen. Ook na hen blijft het spannend, met amper drie punten verschil tussen Stellantis (249 punten) en Nissan (246 punten).
Morgen volgt de allerlaatste race van het seizoen, waarbij we meteen ook weten wie de nieuwe wereldkampioen Formula E wordt.