De prijs voor een batterij in China is in vrije val, volgens een nieuwe analyse van het Amerikaanse Bloomberg. Zo is de prijs op amper één jaar tijd gehalveerd, wat nu ook gevolgen lijkt te hebben voor de wereldwijde productie van elektrische wagens.
Foto © CATL
In 2023 bedroeg de gemiddelde prijs voor een lithium-ijzer-fosfaat-batterij (LFP) wereldwijd $ 95 per kWh. Omgerekend is dat dus 9.500 Amerikaanse Dollar voor een batterij van 100 kWh. Vandaag bedraagt de prijs in China nog slechts $ 53 dollar per kWh, wat overeenkomt met een daling van 51%. De grootste reden daarvoor is de prijs van de grondstoffen die sterk gedaald is. Waar deze begin 2023 nog de helft van de prijs van een batterij bepaalden, is dit vandaag nog slechts een derde.
Overcapaciteit in China
Daarnaast is er op dit moment ook een overcapaciteit aan batterij in China. Dit zet fabrikanten ertoe aan om hun prijzen sterk te verlagen, om geen klanten te verliezen. Al is het maar de vraag hoe lang ze dat zullen volhouden. De totale productie in China is nu al groter dan de wereldwijde vraag naar elektrische wagens. Het ziet er bovendien niet naar uit dat er snel verbetering in het vooruitzicht ziet. Producenten als CATL en BYD investeren namelijk enkele miljoenen euro’s in de ontwikkeling van betere processen, automatisering en de bouw van extra fabrieken. Hierdoor komen er niet alleen betere EV-batterijen op de markt, maar worden ze nog een stuk goedkoper ook.
EV’s goedkoper van fossiele brandstof
De eerste effecten van de dalende batterijprijzen zijn ondertussen al sterk voelbaar voor de Chinese consumenten. Eind vorig jaar dook de prijs van een elektrische wagen immers al onder die van wagen met een verbrandingsmotor (ICE). Zo berekende Bloomberg dat twee derde van de EV’s in China vandaag al goedkoper zijn dan een gelijkaardige ICE. Het feit dat China vandaag goedkopere EV’s kan leveren dan de meeste Europese constructeurs heeft dus niet alleen iets te maken met hoge subsidies. En hoewel Europa probeert om elektrische wagens uit China zwaarder te belasten, is het de verwachting dat het dat niet lang zal kunnen volhouden. Zo zouden vanaf 2025, maar vooral 2026, de prijzen van elektrische wagens ook in Europa verder moeten dalen.