Onderweg met de Smart #3 Brabus Edition

DoorMatthias Hautekiet

28 juli 2024
Review Smart #3 Brabus

Begin dit jaar konden we al de elektrische Smart #1 uitgebreid testen. In deze review testen we het volgende model dat moederbedrijf Geely op de markt brengt: de Smart #3. De constructeur zet deze SUV-coupé in de markt als een sportieve elektrische wagen. Maar is hij dat ook?

Als we de vergelijking met de eerder geteste #1 maken, zijn er alvast weinig verschillen te merken. Zo lijkt vooral de daklijn te zijn bijgewerkt voor een coupé-look. Smart noemt hem dan ook zelf gestroomlijnder en dynamischer dan hun vorige model. Maar er zijn wel degelijk meer verschillen. Zij is hij 130 mm langer en ligt hij 80 mm lager tegen de grond. Samen met de meer gestroomlijnde carrosserie moet dit ervoor zorgen dat het rij-gevoel sportiever wordt. Daarnaast werd ook de wielbasis met 3,5 centimeter verlengd, waardoor passagiers op de achterbank meer comfort hebben. Tenslotte hebben de ingenieurs ervoor gezorgd dat deze wagen een gewichtsverdeling van 50/50 heeft. Dit moet zorgen voor een sportievere rij-ervaring, een nauwkeuriger stuurgevoel en meer pret.

Een ruimer interieur in de #3

Zijn grotere lengte en langere wielbasis zorgen ervoor dat de #3 nog ruimer aanvoelt dan zijn kleinere zus. Dit komt vooral de passagiers op de achtergang ten goede, die nu echt wel over heel wat beenruimte beschikken. Waar de #1 zicht meer focust op wie toch nog op zoek is naar een compactere stadswagen, lijkt de #3 meer gericht te zijn op gezinnen. Voor de indeling van het interieur zijn er dan weer geen verschillen tussen beide modellen. De afwerkingsgraad ligt ondanks het vele plastic nog altijd hoog. Daarboven komt nog eens dat hij nog meer opbergmogelijkheden heeft in de grotere middenconsole.

Gezien de persverantwoordelijke van Smart ons opnieuw de Brabus-versie heeft voorgeschoteld, straalt het interieur opnieuw sportiviteit uit. De sportstoelen zijn hierbij versierd met accentstiksels en worden afgewerkt met een rood Brabuslogo in de kopsteun. De stoelen bieden ook erg veel steun wanneer de wagen op een sportieve wijze wordt bestuurd.

Software problemen

Ver is er nog het speelse infotainmentsysteem van de Smart #3 Brabus. Waar dat van de #1 rond een vosje draait, is dat bij de #3 rond een jachtluipaard. Wel lijkt het alsof Smart en Geely een stap terug hebben gezet op het vlak van de software. Het 12,8” grootte display reageert nu trager op aanrakingen en doet er vooral erg lang over om op te starten bij het instappen. Verder lijken ook alle verplichte rijhulpsystemen er overhaast te zijn ingegooid. We proberen dan ook om alle piepjes, voor zover mogelijk, uit te zetten. Maar ook met al de systemen uit, blijft de wagen bijvoorbeeld tegensturen wanneer je iets afwijkt van de perfect lijn tussen de twee strepen. Dit is iets wat we toch vaker zien bij wagens afkomstig uit China. Nog zoiets typisch aan Chinese wagens is een slechtwerkende radio.

Heel wat rijplezier

Afgezien van de software problemen is het een feest om met de Smart #3 Brabus te rijden. Net zoals de #1 heeft deze elektrische SUV-coupé heel wat power onder de motorkap. De wagen ziet er dan wel onschuldig uit, maar hij is het allesbehalve. Zo beschikt hij over dezelfde elektromotoren die samen 428 pk leveren en 543 Nm koppel. Bovendien is hij ook bloedsnel met een sprint van 0 naar 100 kilometer per uur in 3,7 seconden. Een knappe prestatie waarbij deze Smart tussen de Porsche Taycan 4S Cross Turismo en bijvoorbeeld de BMW i7 M70 xDrive inzit.

Ook tijdens het rijden merk je de voordelen van de langere wielbasis en betere gewichtsverdeling duidelijk. Zo stuurt de #3 stabiel in de bochten, waarbij je een dynamische rij-ervaring bekomt. Net zoals Smart dus op hun website belooft. Wel missen we nog steeds een echte one-pedal-modus, waarbij de wagen volledige tot stilstand komt bij het loslaten van de gaspedaal. We zouden het rijden bijna durven vergelijken als met een kartje.

Aan de laadpaal

De Smart #3 beschikt over een batterij van 66 kWh (62 kWh bruikbaar). Volgens de WLTP-norm moet een rijbereik tot 415 kilometer haalbaar zijn, al blijkt dat in de praktijk toch echt wel te optimistisch. Net zoals tijdens onze test met de #1 noteren we ook met de Smart #3 Brabus een verbruik van 24 kWh/100 km. Hierdoor halen we net geen 260 kilometer zonder een laadstop. Snelladen kan aan een piekvermogen van 150 kW tot 20%. Daarna zakt het vermogen gestaag tot aan 100 kW bij 50% en 40 kW bij 80%. Dat is natuurlijk niet echt snel, maar genoeg om in 35 minuten van 10 naar 80% te laden.

Conclusie

Om onze eigen vraag te beantwoorden; volmondig, ja! De Smart #3 Brabus rijdt dankzij zijn vierwielaandrijving en sportieve afstelling als een kart. Dit komt vooral doordat hij lager tegen de grond ligt en het feit dat hij een goede 50/50 gewichtsverdeling heeft. Binnenin voelt hij dan weer een stuk ruimer aan dan de #1 dankzij de langere wielbasis. Dit komt uiteraard vooral de passagiers op de achterbank ten goede.

Toch zijn er ook enkele minpunten, zoals de vertraagde infotainmentsysteem en de overijverige rijhulpsystemen. Het rijbereik blijft eveneens een punt van aandacht, gezien de hoge energieconsumptie. Ondanks deze nadelen blijft het rijplezier onmiskenbaar, mede dankzij de krachtige motoren die zorgen voor indrukwekkende prestaties. De Smart #3 Brabus is daarmee een sterke keuze voor wie een sportieve, elektrische SUV-coupé zoekt, al zijn er zeker verbeterpunten voor toekomstige modellen.

Vermogen
428 pk
Koppel
543 Nm
Batterij
62 kWh
Basisprijs
€ 49.995
Prijs getest model
€ 49.995
Bereik (WLTP)
415 km

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: Piraterij is een misdrijf!