Lucas di Grassi blijft bij ABT voor elfde seizoen in de Formula E

DoorMatthias Hautekiet

30 juli 2024
Lucas di Grassi voorgesteld als nieuwe rijder voor ABT Lola Yamaha voor het elfde Formula E seizoen in 2025

Geen enkele rijder strijd al zo lang mee in het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap dan Lucas di Grassi. De Braziliaan heeft maar liefst 131 racestarts achter zijn naam staan en aan dat aantal lijkt geen einde komen. Het team van ABT heeft namelijk zopas bevestigd dat di Grassi ook volgend jaar voor het team uitkomt, dit in samenwerking met het nieuw Lola Yamaha.

Lucas di Grassi is samen met Jean-Éric Vergne (DS) één van de vaste waarden van het Formula E kampioenschap. Bovendien is hij het die de eerste E-Prix ooit won in 2014. Di Grassi deed zijn entree in de elektrische motorsport datzelfde jaar met ABT Sportsline in samenwerking met Audi. Daar bleef hij zo goed als zijn volledige FE-carrière actief, afgezien van een kleine tussenpauze bij Venturi (2021/22) en Mahindra (2022/23). En hoewel Lucas volgende week 40 jaar wordt, ziet hij dit zelf nog niet als een moment om te stoppen.

Lucas di Grassi

“ABT is mijn familie. Ik heb er de beste momenten van mijn carrière beleefd en heb het volste vertrouwen in de mensen die elke dag hard werken om succes te boeken – ik ben dus blij dat we ook de nieuwe uitdagingen samen aangaan. Het is een heel spannend project met mensen die weten wat er nodig is om succesvol te zijn in de Formule E, naast twee gerenommeerde merken als Lola en Yamaha met een schat aan autosporterfgoed en technische bekwaamheid. We hebben een paar drukke weken voor de boeg. Samen zullen we er alles aan doen om zo snel mogelijk succesvol te zijn.”

ABT-Lola-Yamaha

Ook voor het elfde Formula E-seizoen, het eerste met de Gen3 EVO-wagen, blijft Lucasi di Grassi dus trouw aan de Duitse renstal. Al zal dat wel zonder Cupra zijn, gezien ABT voor volgend jaar samenwerkt met Lola en Yamaha. Lola Cars wil vooral zichzelf weer op de kaart zetten als leider in de motorsportindustrie met een focus op onder andere elektrificatie en materialen. Di Grassi is alvast tevreden met de eerste resultaten na enkele testritten eerder deze maand. Volgens de Braziliaan is het bovendien niet ondenkbaar dat hij nog enkele jaren zal doorgaan voor het team. Hij hoopt dan ook om nog minstens tot in 2030 voor het team te kunnen strijden.

Wie de nieuwe teamgenoot wordt van di Grassi na het eerdere vertrek van Nico Müller is op dit ogenblik nog onbekend.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be