Audi stelt met A6 e-tron Sportback en Avant opnieuw 2 nieuwe modellen voor

DoorMatthias Hautekiet

31 juli 2024
Elektrische Audi A6 Avant e-tron / Audi A6 Sportback e-tron / Audi S6 Sportback

De ontwikkeling bij Audi lag de afgelopen jaren zo goed als stil, maar nu lijkt Audi volledig terug te zijn. Na de voorstelling van de Q6 en SQ6 e-tron in maart en de Q6 e-tron Performance in mei, stelt het vandaag opnieuw twee nieuwe modellen voor. Ontdek samen met ons de nieuwe elektrische Audi A6 e-tron Sportpack en Avant.

De benaming van deze twee nieuwe modellen doen al uitschijnen dat het hier om twee louter elektrische modellen gaat. Audi heeft recent namelijk aangekondigd dat ze de even cijfers enkel nog zouden gebruiken voor hun EV’s. De oneven cijfers zijn dan weer vrijgehouden voor de modellen met een fossiele brandstof. De nieuwe Audi A6 e-tron Sportback is volledig ontworpen volgens de huidige moderne designtaal van de constructeur die tegelijk dynamisch als elegant is. Bovendien is de Sportback met een cw-waarde van 0,21 de meest gestroomlijnde wagen die het merk ooit op de markt bracht. Bovendien doet ook de Audi A6 Avant het niet slecht met een luchtweerstandcoëfficient van 0,24. Al dien je hiervoor wel te kiezen voor de duurdere varianten met cameraspiegels die bovendien een grote update hebben gekregen.

Elegantie in overvloed

Net zoals in de recent voorgestelde Q6 en SQ6 is de nieuwe Audi A6 het nieuwe toonbeeld van elegantie voor de Duitsers. Zo beschikt hij over een strak interieur met drie schermen: een tellerpartij van 11,9″, een centraal display van 14,5″ en een passagiersscherm van 10,9″. Die laatste is bekleed met een coating die ervoor zorgt dat je rustig een video op YouTube kan kijken, zonder dat de bestuurder kan meekijken. Maar niet getreurd, want ook de bestuurder krijgt een nieuw head-up display met een verbeterde augmented reality. Tenslott is er nog een virtuele assistent aanwezig, die nog slimmer is gemaakt dankzij een integratie met ChatGPT.

Zowel de A6 Sportback als de A6 Avant beschikken over een volwaardige achterbank waar drie volwassenen comfortabel kunnen plaatsnemen. Achter hen is er in beide varianten nog voldoende ruimte om tot 502 liter aan bagage mee te zeulen. Met de achterbank neergeklapt wordt dat 1.330 liter voor de Sportpack en 1.442 liter in de Avant.“

800 V PPE-platform

Net zoals de andere premium wagens van de Volkswagen Group, staat de Audi A6 e-tron op het nieuwe Premium Platform Electric (PPE)-platform. Dit 800 V platform ondersteunt snelladen tot 270 kW met een gemiddeld laadvermogen van 200 kW tussen 10 en 80 Soc. Hierdoor duurt het amper 21 minuten voordat de 100 kWh batterij (94,9 kWh bruikbaar) opnieuw klaar is voor een verre trip. De A6 e-tron Sportback heeft een rijbereik van 750 kilometer (WLTP). Bij voor de Avant is dat nog zo’n 720 kilometer. Dit zijn natuurlijk de cijfers voor de basisversie met een enkele elektromotor van 367 pk op de achteras. Hierdoor sprint de EV in 5,4 seconden naar 100 kilometer per uur.

Daarnaast stelt Audi met de Audi S6 Sportback en Avant meteen ook twee sportievere varianten voor. Dankzij de vierwielaandrijving beschik je over een vermogen van 503 pk. Met de launch control ingeschakeld stijgt het maximale vermogen nog eens naar 551 pk, waarmee hij in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u raast. Dit extra vermogen zorgt er natuurlijk voor dat de autonomie daalt tot 670 km voor de S6 Sportback en 640 km voor de Avant.

A6 beschikbaar vanaf 75.600 euro

De elektrische Audi A6 e-tron kent voorlopig nog geen Belgische prijs. Wel weten we dat de A6 Sportback vanaf september in Duitsland te bestellen is voor 75.600. Voor de A6 Avant betaal je 1.650 meer. De S6 Sportback zal daar aangeboden worden vanaf 99.500 euro, terwijl de S6 Avant 101.150 euro moet kosten. In België zullen de prijzen naar verwachting iets hoger liggen door de hogere BTW.

In 2025 volgen nog enkele goedkopere varianten met een kleinere batterij van 79 kWh (netto). Daarnaast zal je ook de keuze krijgen tussen twee nieuwe aandrijflijnen van 286 of 429 pk.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: Piraterij is een misdrijf!