De eerste goedkope elektrische wagens van Chinese Leapmotor zijn onderweg naar Europa. Dankzij autoconcern Stellantis, dat het merk in Europa gaat verdelen, komt er binnenkort dus een nieuwe speler uit China. Stellantis, dat ooit zo gekant was tegen de toelating van Chinese wagens op ons continent, heeft dus zijn kar gekeerd.
Het blijft op zijn zachtst gezegd toch merkwaardig dat Stellantis zelf een Chinees merk in Europa introduceert. Zo dreigde CEO Carlos Tavares enkele maanden geleden nog om alle fabrieken in Italië weg te trekken als de overheid een vergunning zou geven aan autobouwer Cherry. Hij noemde het oneerlijke concurrentie dat de Europese industrie nog meer zou verzwakken. Maar nu zijn autogroep er zelf voordeel uithaalt, ligt dat duidelijk anders.
Stellantis heeft hiervoor een samenwerkingsverband opgericht met het Chinese Leapmotor. De Joint Venture kreeg de naam Leapmotor International, waarbij Stellantis de exclusieve rechten heeft op de verkoop in onder andere Europa en Amerika. Ze hopen nu dus zelf hun dalende winstmarges opnieuw op te krikken met de verkoop van goedkope elektrische wagens uit China.
Twee modellen
Op dit moment heeft Leapmotor twee modellen op de boot richting Europa staan: de T03 en de C10. Die laatste is een middelgrote SUV die in China geproduceerd wordt. Ook de kleinere T03 wordt vandaag nog in het land met de draak vervaardigd. Daar komt binnenkort echter verandering in, gezien Stellantis op dit moment hun fabriek in het Poolse Tychy voorbereid voor een Europese productie. Dit komt hen natuurlijk goed uit, gezien de Europese Commissie hogere importheffing hanteert voor wagens uit China.
Daarnaast wil Leapmotor International de komende drie jaar minstens drie nieuwe modellen op de Europese markt uitbrengen. Zo moet er in 2025 een elektrische hatchback volgen en in 2026 en compacte stadswagen zoals bijvoorbeeld de Peugeot E-208. Stellantis hoopt dus de klanten die het vandaag verliest aan onder andere BYD een wagen van Leapmotor te kunnen aansmeren.
Tegen het einde van dit jaar wil de Frans-Amerikaanse autoreus 200 showrooms openen in heel Europa, waaronder dus ook België. Een jaar later moet dat aantal nog groeien tot 500 verkooppunten.