Onderweg met de NIO EL6

DoorRedactie

4 augustus 2024
NIO EL6

De NIO EL6 is de derde wagen van het Chinese merk dat we bij EVolution testen. Hij beschikt over dezelfde technische specificaties als de ET5, maar doet het in een volledig andere carrosserie. Wij zochten uit of deze elektrische wagen nog steeds zo sportief rijdt als zijn kleinere Touring variant. Hiervoor trokken we op een kleine roadtrip van Brugge naar het Technikmuseum in het Duitse Speyer.

Luxueus en hoogwaardig interieur in de NIO EL6

Zoals bij de meeste merken die uit China afkomstig zijn, kan je bij het samenstellen van je nieuwe wagen maar weinig opties aanvinken. Dat is ook bij deze NIO EL6 niet anders. Deze elektrische SUV beschikt over hetzelfde knappe, kwalitatieve leer interieur als de eerder geteste modellen. De gebruikte materialen zijn opnieuw van hoge kwaliteit. Hierbij krijg je de keuze tussen drie verschillende kleuren: Onyx Black, Warm Gravel en Sepia Brown. De kleur heeft echter enkel een invloed op de vegan lederen bekleding van de zetels, deurpanelen, middenconsole en het stuur. De dakhemel en het dashboard blijft in elke configuratie zwart. Daarnaast biedt NIO nog een stockmodel aan met een interieur in “K2 Grey” dat, net zoals op een testwagen, een grijs-groene tint heeft.

Daarnaast is het heerlijk vertoeven in de veertienvoudig elektrisch verstelbare zetels. Deze beschikken over zowel ventilatie- als verwarming, wat tegenwoordig bij veel andere merken een dure optie is geworden. Verder heeft NIO de keuze gemaakt om de ventilatieroosters in het dashboard achterwege te laten. In de plaats daarvan wordt de luchtstroom bepaald via het infotainmentsysteem. Tijdens onze roadtrip konden we bovendien genieten van goed klinkende muziek dankzij de 23 speakers met Dolby Atmos ondersteuning.

Het 12,8” groot infotainment systeem bij NIO zit altijd wel goed. In alle modellen is dit zeer responsief en intuïtief. Echter blijft het gebrek aan Android Auto of Apple Carplay soms groot. Nomi, de slimme assistent op het dashboard, blijft altijd bijleren en wordt zo slimmer en slimmer.

Rijdynamiek en vermogen van de EL6

Onderhuids mag deze NIO EL6 dan wel dezelfde specificaties hebben als de ET5, toch is zijn rijgedrag best anders. Hij beschikt niet over luchtvering zoals de EL7, maar over stalen veren met instelbare schokdempers. Dit moet van de EL6 meer een rijdersauto maken in plaats van de focus te leggen op comfort. En toch moet deze “kleinere” SUV niet inboeten aan luxe. Als passagier kan je languit gaan liggen zonder dat je doorhebt dat de wagen aan zijn maximumsnelheid van 200 kilometer per uur over de Duitse Autobahn raast. Dat komt natuurlijk omdat deze NIO ongelooflijk stil is binnenin. Wind- of rolgeluid is dan ook haast niet te bespeuren.

Door de brede en langere wielbasis voelt de wagen ook op die hoge snelheden stabiel aan. Het hogere gewicht en hoger zwaartepunt worden hierbij goed gemaskeerd. En ook aan vermogen geen gebrek bij de EL6. Dankzij 489 pk en 700 Nm koppel sprint hij van 0 naar 100 km/u in 4,5 seconden. Dis is best indrukwekkend voor een 2,4 ton wegende SUV.

Maar NIO heeft wel nog wat werk aan de finetuning van de software, en dan vooral van de rijhulpsystemen. Zo is het noodremsysteem wat te gevoelig afgesteld. Als een medeweggebruiker nog maar een centimeter lijkt af te wijken van zijn baanvak gaat de wagen al in de ankers. Hetzelfde ondervinden we met de adaptieve cruisecontrol, die ook teveel ruimte laat tussen je voorligger. Wel zijn de piepjes en dergelijke reeds drastische gereduceerd dankzij feedback van zijn gebruikers. Al konden het we het niet laten om de systemen grotendeels uit te schakelen. De LiDAR lijkt voorlopig nog weinig bij te dragen aan het hele systeem.

Power Swap Stations

Zoals alle wagens van NIO is ook deze EL6 beschikbaar in twee verschillende batterijformaten. In Europa krijg je de keuze tussen een 75 kWh of 100 kWh NMC-batterij. Onze testwagen beschikt over de grootste van de twee met een bruikbare capaciteit van 90 kWh. Volgens de WLTP-normering zou dit genoeg moeten zijn om een afstand van 529 kilometer af te leggen bij een verbruik van 20,4 kWh/100 km. Dat kan misschien wel haalbaar zijn wanneer je vooral rond de kerktoren rijdt, maar tijdens een roadtrip met veel snelwegkilometers is dit onhaalbaar. Zo noteren wij bij een gemiddelde snelheid van 130 kilometer per uur een verbruik van 25,3 kWh/100 km. Een volle batterij is hierbij goed voor een afstand van iets meer dan 350 kilometer.

Gelukkig heeft NIO dan ook een ondertussen uitgebreid netwerk van Power Swap Stations waarbij je in minder dan zes minuten alweer wegrijdt met een zo goed als volle batterij. Alleen is het erg jammer dat deze wisselstations nog niet 24/7 bruikbaar zijn. Deze zijn momenteel open van 7 tot 22u. Dit omdat de stations altijd gemonitord worden van op afstand door een medewerker. Het is nog niet rendabel om deze 24u op 24 te bemannen. Tijdens onze roadtrip van 1.100 km hebben we enkel gebruikt gemaakt van de Swap Stations en zijn we geen enkele keer gaan laden. Dit zorgt ervoor dat we dezelfde trip maar liefst twee uur sneller kunnen afwerken dan met een EV die enkel kan snelladen. De service van NIO is trouwens uitstekend! Zo kregen we meteen na onze laatste Swap een telefoontje van de klantendienst met de melding dat we even de wagen konden binnenbrengen voor het vervanging van een van de bouten. Dit toont aan dat er een degelijke monitoring en service achter de Swaps en het merk zit.

NIO EL6 als reiswagen en Luxe SUV

De NIO EL6 is een aangename reiswagen die zeker nog sportief rijdt. Met zijn hoogwaardige interieur, comfortvoorzieningen zoals elektrisch verstelbare zetels met ventilatie en verwarming, en een uitstekend infotainmentsysteem, biedt deze SUV een luxueuze rijervaring. Bovendien is de EL6 met een krachtige vierwielaandrijving voorzien van de nodige pk’s. Gelukkig heeft NIO ook aan de afstelling gedacht, waarbij zijn hoge gewicht gemaskeerd wordt door een degelijk chassis. Dit resulteert in een stabiel rijgedrag, zelfs bij hoge snelheden.

Wil je zelf de NIO EL6 testrijden of kopen, dan kun je vandaag het best terecht bij een van de NIO Houses in Nederland. Helaas is het merk nog steeds niet actief in België. Er wordt namelijk nog gekeken naar de mogelijke locaties voor de plaatsing van een Power Swap Station. Voor de EL6 betaal je zonder de batterij 55.900 euro. Daarboven komt dan de prijs voor het Swap-abonnement: 169 euro per maand voor de 75 kWh en 289 euro per maand voor de Long Range. De batterij kopen verhoogt de prijs met 12.000 euro (Standard Range) of 21.000 euro (Long Range). De enige opties die je nog kiezen zijn de lakkleur, het interieur, de velgen en twee comfortpakketten.

Vermogen
489 pk
Koppel
700 Nm
Batterij
100 kWh
Basisprijs
€ 55.900
Prijs getest model
€ 60.650
Bereik (WLTP)
563 km

DoorRedactie

error: Piraterij is een misdrijf!